Anbefaling terrengsko til langt fjelløp?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Turtelmos

Re: Anbefaling terrengsko til langt fjelløp?

Legg innav Turtelmos » 12 okt 2016 11:24

Om det finnes stein på dette løpet ville jeg valgt VJ Irock. Gummien på VJ er helt overlegen, og jeg syns den sitter godt på foten og. VJ Sarva Amas er et alternativ til Irock, den har litt mindre knotter og ergo litt bedre for føttene på hardt underlag. Samme gode grepet forøvrig. Men ingen av de er noe problem å løpe med et kortere parti på asfalt/grus.

jman76

Legg innav jman76 » 13 okt 2016 08:49

Jeg har løpt litt i fjellet de siste årene og har vært en svoren tilhenger av Inov8 Roclite 315 i litt tøffere terreng. Har vel slitt ut tre par av denne modellen. Det er en litt tyngre, men robust og komfortabel sko som gir meg veldig god trygghet i "steinura" (akkurat denne modellen er vel utgått). Har det siste året prøvd litt ymse terrengsko (Inov8 Race Ultra 270, Hoka Rapa Nui og Altra Superior 2.0). Synes ikke disse på langt nær gir like mye trygghet i steinete terreng. Enig med en tidligere taler at Altra Superior er mest egnet til ganske fin sti. I steinete forhold på fjellet føler jeg mest "hjemme" med Roclite (passer min fot veldig godt) og bestilte akkurat et par Roclite 280 som nå selges særdeles rimelig. Har ikke testet akkurat denne modellen i terrenget, men sålen er vel ganske tilsvarende 315. Da funker den også på grus og bittelitt asfalt.
Jeg er også sugen på å teste VJ Irock, men når skoene koster tre ganger så mye som andre gode sko, er det vanskelig å prioritere kjøpet.
Inov8 Roclite 280 blir nok min prioriterte sko for Ultrabirken neste år.

MSA

Legg innav MSA » 14 nov 2016 11:47

Arthur skrev:Saucony Peregrine 6. Er dette også en sko man får kjøpt på Løplabbet?

Nei, de har ikke disse skoene på Løplabbet. Men G-sport har dem ;)

j_e_j

Legg innav j_e_j » 19 jan 2017 15:43

Jeg løp Lysefjorden inn på Superior 2. De er ikke så veldig god på glatt fjell, men supre i stort sett alle andre settinger. Lette er de også. Har ikke så mye å sammenlikne de med annet enn Salomon S-Lab Sense 5 - og til meg passer Superior 2 bedre. Det eneste jeg har å utsette på de er holdbarheten på overdelen. Etter Lysefjorden inn ble det noen hull i overdelen (skal sies at det var utfordrende terreng med mye kvister og gjørme). Har nå 800km+ i skoene.

Vet at det kommer ny modell med Vibram-såle, noe som er positiv mtp. grep på glatte steinunderlag.

Arthur

Legg innav Arthur » 06 apr 2017 16:44

Da har jeg kjøpt med VJ Irock sko. Testet dem på en 13km terskeløkt å topptur i dag.
Løp først på terreng/grusveg noen km før det bar over noen myrer for så i steinur/svaberg mot toppen.
Det regnet, men skoene hadde spikerfeste selv innimellom ispartiene på det våte svaberget.
Selv om sålen er litt myk så er det ingen problemer med komforten på gruspartiene for meg ihvertfall.
Til meg får skoen topp karakter. Det blir flere av denne når det nærmer seg slutten på dette paret. :D

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»