4x4: forskjell på å gå bratt eller løpe mindre bratt, så lenge pulsen er lik?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
TinaT
Innlegg: 2
Registrert: 07 sep 2016 18:01

4x4: forskjell på å gå bratt eller løpe mindre bratt, så lenge pulsen er lik?

Legg innav TinaT » 04 nov 2016 20:49

Jeg har planer om å gå til Kilimanjaro neste vår/sommer, og har i den forbindelse startet litt mer systematisk trening. Var ikke akkurat i god form i utg.punktet, men det begynner å komme seg nå. Tur i terreng med sekk er selvsagt mest relevant, og blir prioritert når jeg kan. Men for å forbedre kondisen og O2-opptaket har jeg blitt anbefalt å kjøre 4x4 intervaller på mølle nå i vinter, 2-3 ganger pr uke. I den forbindelse har jeg et spm som sikkert er ganske dumt, men hva er best (om der er noen forskjell) på å gå fort med full helning på mølla, 85-95% puls i intervallene, eller å jogge med svak helning på mølla, med 85-95% puls i intervallene. Lengde på intervaller og pauser, og puls-soner er altså identisk. Når jeg går i bratt helning kjenner jeg det godt i rumpe og lår etterpå, mer enn ved joggingen/løpingen. Det er derfor det jeg har gjort mest av, iom at jeg trener for å gå langt i oppoverbakke og ikke for å løpe på flatmark. Men vil løping uansett være bedre for å heve kondisjonen...? Eller er det ett fett hva man gjør så lenge man er i riktig puls-sone...? :?

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 678
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: 4x4: forskjell på å gå bratt eller løpe mindre bratt, så lenge pulsen er lik?

Legg innav kollis » 04 nov 2016 22:46

Jeg mener at rolige lange turer over 1t 30min er løsningen her.Har nesten vært på toppen ,men valgte å snu(trente feil) .Tok coka cola ruta,,,Dette fordi belastningen på organene blir høyere jo høyere du kommer.Da må du fjerne mest mulig belastninger før du starter.Du kan komme opp uansett med hjelp av bæreren som viser vei,men jeg syntes det var uetisk(egen maskin er poenget).++ nesten alle blodkarene i øynene er da sprukket...
De med lavt langtidsblodsukker sliter mest ,de med høyt hadde det lettest i gruppa mi.Mao det handlet mer om organ situasjon enn kondisjon i min gruppe på ca 15stk..
så er du lita og prater som foss ,har du en meget stor mulighet til å lykkes. Men 1 med jern vilje kom noen opp men kroppen var rassert etter på de jeg fikk undersøke.
Må understreke igjen at dette er min analyse .Alle med et høyere langtidsblodsukker får et motsatt syn og de fokuserer på helt andre ting enn meg.

Arthur
Innlegg: 110
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: 4x4: forskjell på å gå bratt eller løpe mindre bratt, så lenge pulsen er lik?

Legg innav Arthur » 06 nov 2016 10:28

Intervall er det greit å trene uansett tenker nå jeg. Bedrer man oksygenopptaket bedrer man utholdenheten også fordi man kan gå i samme hastighet som før bare at pulsen blir lavere.
Tren i motbakker og lange gåturer med ryggsekk da det er det du må ha på den turen + gå i de skoene du tenker å bruke på turen.

håvard b.
Innlegg: 165
Registrert: 24 jan 2010 22:51

Re: 4x4: forskjell på å gå bratt eller løpe mindre bratt, så lenge pulsen er lik?

Legg innav håvard b. » 06 nov 2016 19:53

Spiller ingen rolle i ditt tilfelle. Varier gjerne intervallsammensetningen hvis du har lyst til det.

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: 4x4: forskjell på å gå bratt eller løpe mindre bratt, så lenge pulsen er lik?

Legg innav s_egeland » 08 nov 2016 15:26

Om det er utholdenheten din i gange i motbakke du ønsker å forbedre så er det dette du må trene på. Det enkle er ofte det beste; tren spesifikt.

4x4 er ren VO2max-trening og forbedrer da ditt maksimale oksygenopptak i musklene du bruker på intervallene. Da bør du over 90% av HRmaks for å gi effekten Hoff og Helgerud snakker om. Men det hjelper lite med høyt maksimalt opptak om arbeidsøkonomien er elendig.

Spesifikk trening gjelder ikke bare treningsform, også intensitet. Ved å trene på høy intensitet blir du god på høy intensitet, men det spørs hvor spesifikt det er for din fjelltur. Jeg ville holdt meg til én 4x4 i uken og heller kjørt lengre turer i fjellet på de andre dagene, det passer nok mye bedre for Kilimanjaro.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester