Nybegynner - hva gjør jeg fremover?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
hailegeraldo

Re: Nybegynner - hva gjør jeg fremover?

Legg innav hailegeraldo » 18 nov 2016 20:37

Hei. Her var det mye inspirerende og gode treningstips. Uansett hvor mange mil og hvor raske mil du vil løpe i uka, er det dørstokkmila som er den vanskeligste. Med god inspirasjon fra folk med felles interesser, blir dørstokkmila lettere å passere. Da følger også de andre milene. Frk. Løpeglede er den nyttige hjelper nr. 1 for å fortsette løping, slik at det ikke ender opp som en flopp. Nyttighjelper nr. 2 er Mr. Skadefri. Derfor vil jeg synse litt om han.

Mr. Skadefri går ikke alltid like godt sammen med frk. Løpeglede. (Jeg prøver ikke å være partykiller, altså.) Vær obs på at høyintensiv trening må drives med hue´påskrudd og i sync med kroppen. Ikke kom på defensiven, men lytt til kroppen og ta hensyn til vondter som kan utvikle seg til skader - og da de kjedelige belastningsskadene. Spesielt viktig er det for "nybegynnere". Noen er heldige og klarer seg godt med intensiv trening, andre løper på seg beinhinnebetennelse og annet ræl. Sjøl har jeg vært heldig frem til jeg nærmet meg 40 år. Jeg begynte å løpe regelmessig som 19-åring, med all-out-økter som standard 3-5 ganger i uka. Beinhinnene i leggen fikk prøvd seg. Etter et par år var jeg kvitt det, og fikk først kjenning med belastningsskader igjen etter et 2-3 års "opphold". Da var det akilles og diverse andre plager. Jeg TROR det er vintertrening på glatt underlag og de harde intervalløktene som satte det igang. Nå har jeg gjennom et par-tre år fokusert mer på rolig trening (veldig lite treningstid med melkesyre), og gjerne perioder med laaange rooolige turer. Det tåler kroppen langt bedre. Man kan ikke stikke under en stol at ledd, sener og knokler tilvennes trening saktere enn muskler. Nå er jeg klar for å skru til litt mer og øke intensiteten på en større andel av treningene.

Ha tålmodighet, nyt treningen, og VARIER innsatsen. Kontinuitet er den beste medisinen for fremgang. Sammen med progresjon blir det knall :)

s_egeland

Legg innav s_egeland » 20 nov 2016 21:55

Veteran skrev: ...loep 3000 m.bane paa 9.28 uten problemer. Det var foer min foerste maraton og jeg var nok litt raskere senere . Fikk bl.a. oppgitt
"rundetid 61 "to x under et 5000 m. treningsloep. 61 paa 400 m. er vel omtrent min pers. paa distansen, haha,har aldri proevd...
...tilnaermet full gass fra foerste km.paa ca. 3.00... tok knappe minuttet pause og saa var det fullt paadrag igjen, 8-10 x ... spurt de to siste km. og da gav vi alt...

8-10 ganger 1000m med p=60sek, og første gikk rundt 3:00... Formen man behøver for å kjøre en slik økt med det tempoet hele veien er en helt annen (norgestoppen) enn det de persene du nevner her og har nevnt tidligere peker på. Så da regner jeg med at den gikk langt tregere utover, og da strider "oppskriften" mot det majoriteten av utøvere og trenere anbefaler for en slik økt. Men man blir nok hard i nøtten av en slik økt, hjelper nok på syretoleransen også. Spennende råd i hvert fall! :)

TO: Norgesmester på maraton i år kjører en slik 8x1000-økt (p=60) på 3:00-2:55. Han løper HM på 1:04.

PS: Beklager på forhånd om du synes jeg er litt rett fram. MEN: At du har løpt to runder på 61 på 400m midt i en 5000m kjøper jeg bare ikke. Urealistisk at du var i form til 2:02 på 800m i din alder da og manglende spesifikk trening, utenkelig at det ble gjort midt i en 5000m.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Veteran

Legg innav Veteran » 21 nov 2016 05:15

s_egeland skrev:
Veteran skrev: ...loep 3000 m.bane paa 9.28 uten problemer. Det var foer min foerste maraton og jeg var nok litt raskere senere . Fikk bl.a. oppgitt
"rundetid 61 "to x under et 5000 m. treningsloep. 61 paa 400 m. er vel omtrent min pers. paa distansen, haha,har aldri proevd...
...tilnaermet full gass fra foerste km.paa ca. 3.00... tok knappe minuttet pause og saa var det fullt paadrag igjen, 8-10 x ... spurt de to siste km. og da gav vi alt...

8-10 ganger 1000m med p=60sek, og første gikk rundt 3:00... Formen man behøver for å kjøre en slik økt med det tempoet hele veien er en helt annen (norgestoppen) enn det de persene du nevner her og har nevnt tidligere peker på. Så da regner jeg med at den gikk langt tregere utover, og da strider "oppskriften" mot det majoriteten av utøvere og trenere anbefaler for en slik økt. Men man blir nok hard i nøtten av en slik økt, hjelper nok på syretoleransen også. Spennende råd i hvert fall! :)

TO: Norgesmester på maraton i år kjører en slik 8x1000-økt (p=60) på 3:00-2:55. Han løper HM på 1:04.

PS: Beklager på forhånd om du synes jeg er litt rett fram. MEN: At du har løpt to runder på 61 på 400m midt i en 5000m kjøper jeg bare ikke. Urealistisk at du var i form til 2:02 på 800m i din alder da og manglende spesifikk trening, utenkelig at det ble gjort midt i en 5000m.

Hei du egeland! Det er jo fott at du er "litt rett fram" ( i likhet med meg selv). aerlighet varere lengst vet du.|Greit at du tviler litt, jeg forholder meg til hva klubbledern sa under loepet og etterpaa. Jeg proevde alltid aa hange paa ledern for H-stafetten fordi han likte aa teste oss, saa det ble mange rykk & napp under loepene. Foerste 3000 m paa 10.000, andre 9.45 og tredje 9.28, jeg slapp han aldri.
saa "rundetid 61" var nok riktig.
Paa min andre 800 m. fikk jeg 2.07 (ikke engang Rodal loep andre runde like fort som foerste vet du, haha...

1000 m. intervallene: 3.000 paa foerste ja, siden dabbet det selvsagt av paa tempoet, men vi var enige om at det var best slik, og avrundet med
en rolig 15 km. paa ca.3.40/km. men knallspurt de to siste km. Det er slikkt en blir sterk av.
Har i noetta ja. Mange kompiser sa at jeg knekte dem psykisk naar det var minus 15-20 gr. og de foretrakk innetrening en kveld, men jeg dro ut
alene paa en 30 km. paa moerke veier med snoe- og isdekke, alene uten lys, men aldri en skade av noe slag.

Saa spesifikk trening, og aa hoere paa alt de s.k. ekspertene sier, det er ikke noedvendig hvis loepsgleden er sterk nok, i mitt tilfelle med
verdens daarligste forutsetninger gikk det jo ganske greit likevel. Idrettsglede og viljestyrke overvinner det meste!
Fortsatt god trening til alle !

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 22 nov 2016 15:30

MSA skrev:.......men jeg er som sagt typen som liker å måle og sammenligne.......

Jeg er akkurat samme type selv - sammenligne både "runder" og "segmenter" med tidligere. Ikke utelukkende for å konkurrere hver gang, men det er interessant å se variasjonen mellom gode og mindre gode dager, utviklingen over tid og over sesonger etc.

Har selv løpt i 2 år nå (55år og mann), men slutter ikke å bli forundret over variasjonen mellom dager, økter.....
Jeg trener alltid tidlig på morgenen og synes fortsatt det er "merkelig" når jeg våkner en tilfeldig dag med kjempeoverskudd - og ser effekten dette kan ha på tempo og gjennomføringstid

For å sammenligne og se progresjon/ variasjon vil jeg anbefale at du lager en Strava-konto og "connecter" denne med Polar-kontoen din.
Da vil dataene du samler under øktene automatisk pushes/kopieres over til Strava, og du kan analysere gjennomføringene av runder og økter på en veldig fin måte. Har ennå ikke funnet andre "løsninger" som gjør dette like bra som Strava.

Lykke til med løpingen!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»