Runners knee what to do?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Folkvord
Innlegg: 6
Registrert: 19 mai 2016 11:59

Runners knee what to do?

Legg innav Folkvord » 18 des 2016 06:19

Heisan,.

Har pådratt meg runners knee. Hva anbefaler dere meg å gjøre for å bli kvitt plagene. Jeg har kuttet drastisk ned på løpingen og stopper alltid når jeg kjenner antydning til smerter.

Må jeg ta behandling i tilfellet hvor? Finnes det andre fremgangsmåter til å bli kvitt plagene? Vet det ikke finnes noe fasit svar, men noen tanker å fremgangsmåter setter stor pris på svar.

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 577
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Runners knee what to do?

Legg innav kollis » 18 des 2016 20:10

punkt 1 holdkneet varmt...helst overdrive varmen i kroppen mao finne deg alternative måter å bli svett\varm( dette tilsvarer de fleste typer behandlinger du velger å ta)Når du er varm (max) ta øvelser som tilfører mest mulig blod til område,,,og du må spise før øvelsene .
,senke sukkermengden i kroppen til en lav mål noen dager så kan du overdrive 1dag.Husk å drikke vann og få i deg omega 3 og c-vit gjennom mat etc..
Har du eks langtidsblodsukker over 8 må du bruke mange flere dager for å få ned sukkermegden i kroppen,,bare lengre tid,mao lengre tid på bli bra.
Etter de nye reglene fra legen er et b.sukker over 6 nå blir kalt diabetes før var det 7,5 mao mye strengere enn før.Noe jeg synes er alt for strengt .Kan være at ikke alle leger følger nye regelen...har jeg hørt
men det finnes sikkert andre løsninger.... ;) ps smerten øker 1 når du gjør dette ,når det er blitt reell skade...


Terje F
Innlegg: 5
Registrert: 19 des 2012 22:27

Re: Runners knee what to do?

Legg innav Terje F » 29 des 2016 19:36

Hei
Jeg er interessert i løpeskader. Bare lurte på om du får vondt på utsiden av kneet etter 10-20 min løping eller har du smerter foran på kneet. Jeg ser at "Runners knee" ikke er det samme i alle kilder.
Mvh Terje

sandal
Innlegg: 5
Registrert: 09 aug 2016 11:56

Re: Runners knee what to do?

Legg innav sandal » 25 jan 2017 10:33

Jeg fikk runners knee i siste 3-delen av et halvmaraton i fjor vår. Ganske akutt. Klarte å presse meg i mål på en akseptabel tid (1.29), men når jeg ble kald klarte jeg ikke å gå. Slet voldsomt med trapper de neste 2 ukene. Jeg kjøpte meg en skum-rulle for å få massert muskel/senene på utsiden av låret, ned mot kne. Dette + masse sykling hjalp for min del, da sykling ikke gjorde vondt. Trente som vanlig ca 6 uker senere.

Ellers måtte jeg kutte voldsomt ned på asfaltløping, og er nå mye flinkere til å ta en del av treningsturen i terreng. Pass også på å varier hvilke sko du bruker for å få litt endring i belastningen. Jeg har også prioritert halvtunge joggesko med skikkelig demping kontra lettvektere uten samme demping.

Lykke til


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester