Are we missing out on something?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
hailegeraldo

Are we missing out on something?

Legg innav hailegeraldo » 12 jan 2017 10:13

Beklager språkbruken, men dette synes jeg passer mye bedre på engelsk enn på norsk. Er det noe vi går glipp av? Kanskje jeg snakker for meg selv, men det vil responsen vise.
Jeg har etter et ok 2016, for øvrig mitt 26. år som konkurranseløper, kjørt opp igjen mengdetreningen uten noen klare mål for 2017. Jeg bare vet at jeg sannsynligvis får lyst til å løpe maraton igjen i år. Mine to første maraton ble løpt i fjor. Det betyr at treningen nå i vinter består av en god miks av langturer, intervaller og lange langturer. Lørdag løp jeg ei sugende terskeløkt som satt skikkelig i beina før søndagens 21 km halvrolige (...) tur. Slik går det når man en sjelden gang løper langturen sammen med NM-deltakere på 10.000m :?
Sliten ja. Man må jo bli sliten for å bli god. Men må man ALLTID bli sliten for å bli god? Are we missing out on something?
Det handler ikke om hvor mye du kan trene. Det handler om hvor mye trening du kan restituere deg fra.

Det var da jeg lå i sofaen på tirsdag. Med en rygg som nektet plent å la meg gå. Låsninger i skjelett og muskler. Bom stopp. Jeg lå altså i sofaen og kikket litt på rettsaken mot Eirik Jensen. Det gikk jo ikke like fort frem som på Ally McBeal (hvis noen husker), så i kjedsomhetens makt gikk jeg over til å bruke smart-TV'en på youtube. Der snublet jeg over denne lekkerbiskenen:

https://www.youtube.com/watch?v=LmXN-kQZ04M

Der ser vi en dokumentar om Brother Colm O'Connell. "Gudfaren" av kenyansk langdistanseløping - den irske misjonæren som i 1976 dro til Rift Valley i Kenya, nærmere bestemt landsbyen Iten, for å være geografilærer på St. Patrick's High School. Uten noen som helst fortid som trener, begynte han å trene elevene ved skolen. Hvilke talenter har han utviklet? Rekka er lang, men jeg kan nevne noen: En håndfull Kiplagat'er, Peter Rono, Wilson Kipketer, David Rudisha. Altså verdensrekordholdere, verdensmestere og olympiske mestere i lange rekker. Noe må de ha gjort riktig der - i tillegg til å ha de rette genene. Men det som fanget min interesse spesielt, var metodene til Brother Colm. Det bærer ikke preg av et jag. Elevene skal ikke slite. Ikke løpe så langt og fort som mulig. Det ser ut til at de er så fokuserte - uansett hva de gjør. Dedikerte. I harmoni. Der de lett jogger rundt i ring eller på linje. Fokuset innover. Riktige bevegelser. Balanse. Styrke. Hva kan vi lære av dette? Hva kan JEG lære? Er jeg for oppsatt på at hver treningsøkt skal bryte meg ned, slik at karbohydrater, proteiner og søvn skal bygge meg sterkere? Det må da gå an å legge inn noen treningsøkter der utbyttet ikke nødvendigvis må være "14 km - yess!" Eller "45 min i sone 3". Eller noe annet veldig målbart.
Brother Colm skriker ikke til utøverne sine. Han dømmer ikke. Måler ikke laktat. Han følger med. Gir korte kommentarer til hva utøveren sier. I mine øyne mildt sagt et interessant menneske.

Anbefaling: Se dokumentaren om Brother Colm!

Brukeravatar
kollis

Re: Are we missing out on something?

Legg innav kollis » 12 jan 2017 15:26

Det du snakker om er at du mener følser er best ,selvfølgelig vil alle som er god på dette "mene"at dette er fasiten .
Jeg mener en kombinasjon er viktig for treneren,utøveren behøver ikke dette.
Hadde treneren som du beskriver her vært fasiten på hvordan ting skal gjøres .Bør man stille seg min. et spø .Er han den eneste som er slik ?
ER svaret ja kan dette ikke kopieres. Er svaret nei det finnes mange som han. Er landet han representerer ( Dedikerte. I harmoni) for det burde gjenspeiles der.Da har det å gjøre ting ut i fra følse lite posetiv effekt på sluttsummen .Hvordan fungerer landet kontra andre land.

Kanskje mennesker som har 30grader rundt seg hele tiden slipper å trene sone 1-2 +3 og da får en fordel...Hvorfor er det lite afrikanere fra afrika veldig dårlig på idretter som er konkrete (mao egenskapen veies å måles....)dvs en bakdel av mye energi ....
Enig i at laktat måling gir for lite informasjon og dagsformen spiller inn.Men kroppen kan mobilisere seg til ting du velger å å si til deg selv. Eks på søndag velger du 3 dager der du bestemmer hva du skal trene på,og du tenker igjenom hva du skal gjøre.Så har du resten av dagene til "harmoni" (det ordet du har valgt her)Harmoni oppnår du bare ved å forstå de fordeler og ulemper med det du gjør og du kompanserer for bakdelene.Noe som er vanskelig for dem som ikke forstår hva som styrer harmonien i sin egen kropp...

pga lite varme i norge må vi trene mye sone 1.2 og 3 for å komme på nivået til afrikanerne++++mao kompansere for våres svakhet og mindre max som er våres styrke(får muskler raskere enn afrikanske/løpere)...noe også norges beste løpere har gjort.... mener jeg

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 16 jan 2017 13:01

hailegeraldo skrev:Sliten ja. Man må jo bli sliten for å bli god. Men må man ALLTID bli sliten for å bli god? Are we missing out on something?

Takk for link! Har ikke sett dokumentaren, men skal satse på å få sett gjennom den i kveld.

Jeg er litt usikker på hvordan du har kommet fram til spørsmålet "Må man ALLTID bli sliten for å bli god?"? Jeg trodde det var opplest og vedtatt at langdistanseløpere som skal nå verdenstoppen må trene veldig mye rolig? Mange snakker om at 80% av treningsmengden er rolig (sone 1). Og enkelte (f.eks. Frode Estil) har vel poengtert at de nesten aldri trente hardt.

Se f.eks. tabellene i denne linken..: http://www.kondis.no/slik-trener-de-beste-langdistanseloeperne.5886393-127145.html Ingrid Kristiansen trente faktisk mer i sone 1 enn Kenyanske toppløpere.

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 16 jan 2017 20:35

Nja, Johnny Puma, jeg mente det vel ikke slik at man må bli sliten for hver eneste økt. Og det er sant at de som trener mye trener rolig i 80% av sine timer. Trener du 15 timer i uka betyr det likevel 3 timer hardt. 3 effektive timer hardt, altså. Det er mange km. Så kan vi igjen stille oss spørsmålet: Hvor langt ned i treningsmengde bør man holde på 80/20-regelen? Dette har jogg.se-formuet drøftet ganske inngående, og jeg ser mange påpeke at dette bør følges helt ned til 70-80 løpte km per uke. Og enda et spørsmål: Hvor hardt er hardt? Er terskeltrening for en eliteutøver like tungt som terskeltrening for en mosjonist?

Det jeg tenker er at veldig få mosjonister trener mer enn 80 km løping per uke (eller mer enn 7 timer). Vi er nok flere som tenker at når vi trener så forholdsvis lite, bør vi kjøre på med trening som virkelig belaster. Jeg er redd at JEG er blitt så ensporet at jeg har glemt kosetreningen. Er det flere som kjenner på det samme? Vi leser om Helgerud og Wislöff sine 4x4. Trening på 85-95% av maxpuls. Det skal være action og tøff trening. Hva med kosen? Jeg er overbevist om at 10 mnd i året med fordel kan være mer kosete. Kjør på med 80/20 selv om du trener 3 ganger i uka. 80% rolig. Kanskje det da også blir lettere å overvinne dørstokken en fjerde gang i uka?

Det må jo sies at kenyanerne ved St. Patrick´s sikkert har en del harde økter også, men jeg er redd at ofte når vi får presentert hvordan de beste trener, så ser vi eksempler på ei uke i oppkjøringsperioden. Den tøffeste treningsuka.

Nei, kom igjen! Kos deg på løpetur. Legg inn noen rolige turer der du ikke tenker tid. Ikke km. Ikke minutter. Kjenn heller litt på om du er i balanse. Kjenn etter om du klarer å JOGGE elegant. Så kan du kjøre hardt innimellom, men kanskje ikke mer enn en gang i uka. Unntatt i oppkjøringsperiodene mot konkurranser. Da kan du legge inn et par måneder med hardkjør.

@kollis: Jeg tror ikke treneren er unik. Jo, han er kanskje unik. Eller ... det som er unikt er at han har fått muligheten til å holde på slik. Kanskje fordi disse løperne uansett ville ha blitt racere etter landeveien. Selv uten en trener.

Rune60

Legg innav Rune60 » 17 jan 2017 00:09

Ang. disse kenyanerne. Det hjelper kanskje godt på at deres forfedre har livnært seg slik i tusener av år:
Persistence hunting (sometimes called endurance hunting or cursorial hunting) is a hunting technique in which hunters, who may be slower than their prey over short distances, use a combination of running, walking,[1] and tracking to pursue prey until it is exhausted. Grey wolves, African wild dogs, spotted hyenas, lungless spiders,[citation needed] and humans are adapted to using this hunting strategy. A persistence hunter must be able to run a long distance over an extended period of time.

Humans are the only surviving primate species who practise persistence hunting. In addition to a capacity for endurance running, human hunters have comparatively little hair, which makes sweating an effective means of cooling the body.[2] Meanwhile, ungulates and other mammals may need to pant to cool down enough,[2] which also means that they must slow down.[3]
https://en.wikipedia.org/wiki/Persistence_hunting

For øvrig vil jeg også si at jeg kan da kose meg skikkelig med en 4x4-økt. Så pass at jeg av og til må ta et drag til - for kosens skyld..... ;)
10 km: 39:45 for noen år siden.....

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 19 jan 2017 10:46

Rune60 skrev:Ang. disse kenyanerne. Det hjelper kanskje godt på at deres forfedre har livnært seg slik i tusener av år.
For øvrig vil jeg også si at jeg kan da kose meg skikkelig med en 4x4-økt. Så pass at jeg av og til må ta et drag til - for kosens skyld..... ;)

Joda, det hjelper sikkert på. Men det skal ikke være til "forkleinelse" for oss nordmenn at vi er etterkommerne av villmennene som sprang barbeinte på isbreene for å bosette oss i kuldegradene og beinfly etter mammut, reinsdyr og elg. Man får ikke sofaslitegener av sånt.

Når du koser deg med 4x4-økt så er du enten:
1. rendyrket etterkommer av villmennene nevnt over
2. en som ikke har løpt 4x4 hardt nok
3. en som har tillært deg at det som gjør vondt er kos.

Jeg tipper på det tredje. 4x4 løpes med slik intensitet at kroppen sender signaler til hjernen om at dette kan du ikke gjøre veldig lenge. Gjør du det, kollapser du. Det som er en trussel mot kroppen skal av opplagte grunner gjøre vondt - ergo 4x4 gjør vondt. At kos er vondt er bare noe du lurer deg sjøl til å mene ;) Og ære være deg for det. Du kontrollerer jo den smerten.

Men en rolig joggetur i pratetempo (ikke spesielt lang), det ER kos uten smerte.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 19 jan 2017 13:06

hailegeraldo skrev:Så kan vi igjen stille oss spørsmålet: Hvor langt ned i treningsmengde bør man holde på 80/20-regelen? Dette har jogg.se-formuet drøftet ganske inngående, og jeg ser mange påpeke at dette bør følges helt ned til 70-80 løpte km per uke. Og enda et spørsmål: Hvor hardt er hardt? Er terskeltrening for en eliteutøver like tungt som terskeltrening for en mosjonist?

Personlig ville jeg holdt meg til 80/20-regelen uansett treningsmengde. Hvis man trener < 5 timer pr. uke vil man uansett ikke oppnå toppresultater, og da er det IMHO lite nyttig å legge opp til et treningsopplegg der du sannsynligvis oppnår en av følgende..:

A) Treningen blir et ork du ikke klarer å fullføre over tid.
B) Medfører skadeproblemer.
C) Gir deg maks uttelling ift. treningsmengde slik at du klarer å nå 80% av ditt potensiale istedet for 75.

Rune60

Legg innav Rune60 » 19 jan 2017 16:22

hailegeraldo skrev: Vi leser om Helgerud og Wislöff sine 4x4. Trening på 85-95% av maxpuls. Det skal være action og tøff trening. Hva med kosen? Jeg er overbevist om at 10 mnd i året med fordel kan være mer kosete. Kjør på med 80/20 selv om du trener 3 ganger i uka. 80% rolig. Kanskje det da også blir lettere å overvinne dørstokken en fjerde gang i uka?

Dette er jeg ingen ekspert på. MEN ble ikke denne 4x4-treningskonseptet utviklet som trening for hjertesviktpasienter? Det er jo en gruppe som neppe trente mye, om noe i det hele tatt på forhånd. 4x4 ble deres behandlingsopplegg på et vis. Mange mosjonister trener kanskje 3-4 ganger i uken. Med så lite trening er 80/20 i alle fall fullstendig meningsløst, eller..? Bare ên økt med 4x4 vedlikeholder kun oksygenopptaket, mens flere må til for å øke det?

Og 4x4 skal vel heller ikke tas bokstavelig for vanlige mosjonister og langt fra for dere på et høyere nivå? Flere intervaller og gjerne litt lengre enn 4 min er vel ikke i konflikt med det Helgerud og Wislöff står for?

Elles så min siste intervalløkt slik ut i Polar Flow:
[/
4x5_resized.jpg
4x5_resized.jpg (143.22 kiB) Vist 4937 ganger

Det er selvfølgelig tredemølleløping, klarer ikke så jevne saker utendørs. Og jeg følte meg aldeles fin undervegs. Første draget var det tyngste, det siste piece of cake.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 19 jan 2017 21:35

ja Rune for hjerte personer
Jeg mener her at dette ikke fungere når du har trent i mange år og har mer muskler enn fett på kroppen.Har du lite musklatur og mye fett fungerer 4x4 mye bedre for de mennesketypene.Men når det er motsatt forhold må det legges mer vekt på sone 1.2.3 eller varmere klima...Pga høy fett % gir fortere økning og lengre perioder der kroppen har stabilt varme produksjon..enn lav fett % som bruker lengre tid på oppnå det samme...eks noen løper bedre ved 5-10 grader og andre løper bedre fra15..til 23 grader...+ alder avog til også gir utslag på hvor mye ekstra du må trene sone 1-2.3 for å kompansere for å ha nok varmeproduksjon.mao jeg mener kropsvarme produksjonen indikerer hvor bra energiproduksjon kroppen har...og energi er viktigs under løp,musklatur fungerer ikke uten energi. Mao 4x4 øker varmeproduksjonen i kroppen men de som har mye musklatur får bare kortvarige perioder pga større vedlikeholds oppgaver i kroppen :mrgreen: muskler kontra fett......

Rune60

Legg innav Rune60 » 20 jan 2017 07:08

Besynderlige formuleringer som sier meg svært lite. Har du støtte for disse synspunktene fra noen som virkelig har greie på hva de snakker om, eller er dette noe du har tenkt deg fram til selv?

"For hjertepersoner" - Det betyr altså alle som en av oss. De hjerteløse får ikke trent så mye uansett.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»