Under 3 timer på maraton: Er det mulig? Hvis ja; hvordan og hvor?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
snberge
InnleggCOLON 72
RegistrertCOLON 04 Jun 2014 01:13

Re: Under 3 timer på maraton: Er det mulig? Hvis ja; hvordan og hvor?

Innlegg snberge » 11 Aug 2017 11:34

Veldig skuffende at løypa blir enda treigere enn den allerede var. At så store endringer i tillegg kommer med under 40 dager igjen er altfor dårlig etter min mening. Blir nok ikke Oslo på meg etter i år...

Brukerens avatar
tim
Moderator
InnleggCOLON 42
RegistrertCOLON 25 Aug 2009 12:46

Innlegg tim » 11 Aug 2017 13:07

j_e_j skrevColon
tim skrevColonHallo,
løypa er kanskje tøffere ja...Jeg burde vite det, siden det er jeg som har laget den.....I denne løypa blir disponeringen enda viktigere. Hvor lett du kan løpe oppover ved å holde en jevn fart - og hvor mye / hardt du kan løpe der det er nedover. Har du en bra dag, disponerer riktig og ytre faktorer er bra - så kan du fortsatt løpe fort :)
Lykke til uansett

/Tim

Ja da bør du vite det. Hvor mange ekstra minutter tipper du en 3h-løper må legge på tiden sin i denne nye løypa, gitt at disponeringen er helt OK? Det er selvfølgelig ingen fasit på dette, men du bør ha bedre innsikt enn de aller fleste her. Skulle gjerne visst at maratonløypa for 2017 ble såpass radikalt forandret sammenliknet med 2016 tidligere - hadde nok trent litt annerledes da/lagt inne noe mer bakker i treningen - men det er ikke noe jeg kan gjøre med det nå. Arrangementet blir helt sikkert veldrevet som tidligere, til tross for dette.

Jeg skal gjøre mitt beste uansett og takk for lykkeønskningen!

Hvis du ser på kompleksiteten i deler av løypen i fjor, så vil det være enklere i år. Du slipper en hel masse dårlig underlag i Bjørvika området, containerhavna og sånne kjedelige steder. Nylandsbroa og opp til Botanisk er også borte selvsagt. HVa forskjellen blir i tid er jeg dog usikker på, siden jeg ikke har løpt "fort" i noen av løypene. Så det blir bare en wild guess fra min side. Folk har jo løpt raskt i Stockholm også, som heller ikke er en lett løype.
Og selvsagt burde løypa vært klar for en stund siden, men Oslo er en by i stadig endring - som gjør at det hele tiden dukker opp utfordringer. Derfor tar det tid å ha løype klar. Faktum er at årets løype er klar tidligere, enn det har vært de siste 2 årene...
Jeg skal løpe gjennom i nær fremtid - også får vi se hva treningsfilen sier etterpå...

Dessuten ,er du godt trent - med bra base i bunn, hvilket jeg tror du har - så skal det være mulig uansett å løpe bra. Så får vi heller se etter løpet hvor mange som var under 3.00 i år, kontra i fjor
Mvh Tim

Brukerens avatar
tim
Moderator
InnleggCOLON 42
RegistrertCOLON 25 Aug 2009 12:46

Innlegg tim » 11 Aug 2017 13:17

snberge skrevColonVeldig skuffende at løypa blir enda treigere enn den allerede var. At så store endringer i tillegg kommer med under 40 dager igjen er altfor dårlig etter min mening. Blir nok ikke Oslo på meg etter i år...

Ja, lite jeg kan gjøre nå uansett...Annet enn å si at det å lage lange løp i Oslo er komplekst. I forhold til SEntrumsløpet som "bare" har 5 og 10 km på programmet, så er en lengre løype en utfordring. Vi har jobbet med dette i noen måneder, men det er ganske mye som må avklares. Oslo maraton vil nok aldri bli rask - i hvertfall ikke før evnt Havnepromenaden og Bjørvika er ferdig utviklet.

Og - tenker jeg tilbake til den tiden jeg selv løp maraton i Oslo ( 80 -90 tallet), så var det enda tøffere da..Ønsker deg uansett lykke til i år :)
Mvh Tim

j_e_j
InnleggCOLON 25
RegistrertCOLON 04 Aug 2014 10:18

Innlegg j_e_j » 11 Okt 2017 09:32

Tenkte å gi dere en liten oppdatering på maratonoppkjøringen siden jeg har fått så mye god feedback her. Den har ikke gått helt som planlagt. Selvsagt.

Løpingen gikk fint helt til jeg kom til midten av august. Da hadde jeg 2 måneder med mange gode økter og to 100+-uker på rad som ble avsluttet med 35km+-turer. Den 13. august stod langkjøring på programmet til tross for at jeg kjente en liten smerte i høyre legg etter en lengre periode med mange km til meg å være. "Det skal være litt utfordrende å lade opp til et maraton" og "hvis ikke kroppen takler dette får det bare gå til helvete" var holdningen min før den turen. Feil. Gikk på en skikkelig smell og fikk en betennelse i leggen. 4 uker uten løping fulgte.

Til tross for skaden trente jeg alternativt og klokket mellom 8 og 9 timer på hhv. ellipse og spinningsykkel. Jeg begynte å teste foten igjen i midten av september. Det kjentes greit ut, og siden jeg som en del av oppkjøringen var påmeldt Oslo Maraton (før endring av løypen - dessverre - hadde jeg visst om endringen tidligere hadde jeg ikke meldt meg på) tenkte jeg at jeg skulle gi løpet et forsøk. Halverte distansen pga. manglende oppladning.

Jeg løp Oslo HM på ca 1:24:00 i en løype som i mine øyne var relativt utfordrende. Spesielt andre halvdel var brutal. Kombinert med den manglende løpstreningen i forkant ble jeg positivt overrasket over 1:24:00 i en tung løype på en dag der jeg ikke orket å gå helt i kjelleren. Jeg sluttet å se på klokken de siste 5 km. siden jeg kjente at jeg ikke hadde dagen. Tiden var 3-4 minutter bedre enn følelsen tilsa.

Med andre ord: Sub-3:00:00-prosjektet lever enda (i mitt naive hode). I tillegg: På grunn av eksamener og andre avtaler har jeg droppet Valencia, mens Frankfurt Marathon har kommet inn som en erstatter. Dette går av stabelen i slutten av måneden.

Uken etter Oslo Maraton var noe roligere og kilometerantallet har ikke vært der jeg ønsket det skulle være, selv om antall timer trent har vært stabilt på rundt 8t/uke. Fikk heldigvis presset inn en 35km progressiv økt på søndag. Snittet 4:36-tempo, der jeg løp i maraton(4:14)-tempo mellom 20.-27km. Det var dog relativt utfordrende (selv om de første 4-5km gikk veldig lett) og jeg kjente godt at jeg ikke har løpt så mye som jeg ønsket. Skulle egentlig ha 10-15km i M-tempo, men beina sa stopp.

Vel, nå er det 2.5 uker igjen til Frankfurt. Jeg løper omlag 100km denne uken (avslutter med en 30km tempotur i 95% av maratontempo på søndag som en siste langkjøring) før 2 uker med nedtrapping starter.

Positive take-aways:
- Oslo Maraton i en utfordrende løype på 1:24:00 på en dag uten å gå helt i kjelleren.
- Vekta har kommet litt ned siden da og jeg ligger på ca 73km (177cm) - tror jeg klarer 0.5/1kg til før start.
- Frankfurt skal by på en rask løype.

Spørsmålstegn:
- Lite antall km løpt på asfalt, selv om antall timer trent/volumet har vært OK.
- Maraton-tempo på langkjøringene har vært utfordrende å holde i mer enn 8-9 km etter å ha løpt 20km i forkant av tempoøkningen.

Hva tenker dere om prosjektet og sjansene for sub-3 i Frankfurt? Takk igjen for alle tilbakemeldingene :)

hailegeraldo
InnleggCOLON 115
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 12 Okt 2017 19:18

Selvsagt blir det ikke alltid som man planlegger :x
Jeg tror ikke den ene måneden med alternativ trening har ødelagt såååå mye. Tenk heller på all den gode treningen du HAR gjort. Halvmaraton i Oslo, uten formtopping, på 1:24 betyr at du har veldig gode utsikter mot sub 3 i Frankfurt. Flere gode langturer der du har blandet inn maratonfart betyr at du er godt forberedt. Antall km per uke ser bra ut.

Jeg håper at du bruker tvilen du har konstruert for deg til å åpne forsiktig. Legg deg på 4:15-fart ganske tidlig, og bli der til 30km. Går det lett, så er det akkurat som det skal være. Ikke passer 21,1 på noe raskere enn 1:29 (jeg burde ha skrevet 1:30, men er dessverre for offensiv til å gjøre det :D ). Da tror jeg du får betalt i form av sub 3 til slutt.

Og du - den kiloen du tror du går ned... ikke fortvil om du går opp den kiloen i stedet. Du ønsker økte glykogenlagre, og glykogen binder vann. Den kiloen er nyttelast de luxe. Hvis du skal kjøre bil fra Oslo til Bodø non-stop ønsker du kanskje en lett bil, men du starter ikke med halv tank.

Arthur
InnleggCOLON 79
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Innlegg Arthur » 13 Okt 2017 07:41

Jeg ser det er mye fokus på 3 timers maratontid.
Ja det er morro å komme under tre timer på maraton ingen tvil om det. Men når løypa er såpass hard som den tilsynelatende er i Oslo, hva løper de beste på mtp. sluttid å er det store navn som stiller til start?
Selv løper jeg ikke maraton, men driver på med motbakkeløp. Har jo satt meg mine tidsmål jeg også, men hovedregelen er å være 70% av de beste på tid i lokale løp å 60% av de beste på tid i prestisjeløp der verdenseliten stiller til start. Selv om slutttiden min er for "dårlig" i min verden er det slett ikke sikkert den er det i forhold til mine mål om å være 70%/60% av de beste. For løypa er helt sikkert like hard til de beste som til deg å i Oslo vil de beste ikke være i nærheten av noen rekordtid i forhold til en lettere maratonløype.
Så blir sluttiden på en relativt tung maraton f.eks. 3t å 10min kan den tiden være helt kanon den selv om 3t var målet.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

j_e_j
InnleggCOLON 25

Innlegg j_e_j » 16 Okt 2017 09:41

hailegeraldo skrevColonSelvsagt blir det ikke alltid som man planlegger :x
Jeg tror ikke den ene måneden med alternativ trening har ødelagt såååå mye. Tenk heller på all den gode treningen du HAR gjort. Halvmaraton i Oslo, uten formtopping, på 1:24 betyr at du har veldig gode utsikter mot sub 3 i Frankfurt. Flere gode langturer der du har blandet inn maratonfart betyr at du er godt forberedt. Antall km per uke ser bra ut.

Jeg håper at du bruker tvilen du har konstruert for deg til å åpne forsiktig. Legg deg på 4:15-fart ganske tidlig, og bli der til 30km. Går det lett, så er det akkurat som det skal være. Ikke passer 21,1 på noe raskere enn 1:29 (jeg burde ha skrevet 1:30, men er dessverre for offensiv til å gjøre det :D ). Da tror jeg du får betalt i form av sub 3 til slutt.

Og du - den kiloen du tror du går ned... ikke fortvil om du går opp den kiloen i stedet. Du ønsker økte glykogenlagre, og glykogen binder vann. Den kiloen er nyttelast de luxe. Hvis du skal kjøre bil fra Oslo til Bodø non-stop ønsker du kanskje en lett bil, men du starter ikke med halv tank.

Takk for tilbakemeldingen.

Skal definitivt åpne kontrollert og i den grad jeg klarer å ha kontroll ligger jeg på 4:15 frem til 35km. Hadde en 30km lang tempotur i 4:22-tempo (3:04:00-tempo) i går (etter 4.5 km oppvarming) som siste oppladning. Det var en flat løype med vending hver 2.5km. Kjentes fint ut frem til 22-23km - fra da av måtte jeg jobbe litt, men alt i alt var det en positiv opplevelse. Fikk i meg 2 gels, men ikke noe vann, så håper jeg har litt å gå på der mht. at hydrering kan hjelpe. Har i løpet av mine langturer i tillegg konkludert med at jeg bør svelge et par imodioum-tabletter før løpet for å holde magen i sjakk.

Løp altså litt i overkant av 100km (avsluttet med den overnevnte langturen). 2 uker igjen nå og nedtrappingen har startet. Håper overskuddet kommer sigende og at tilfeldighetene (vær/vind) jobber med meg den 29.
Sist endret av 1 den j_e_j, endret 16 ganger.

j_e_j
InnleggCOLON 25

Innlegg j_e_j » 16 Okt 2017 09:50

Arthur skrevColonJeg ser det er mye fokus på 3 timers maratontid.
Ja det er morro å komme under tre timer på maraton ingen tvil om det. Men når løypa er såpass hard som den tilsynelatende er i Oslo, hva løper de beste på mtp. sluttid å er det store navn som stiller til start?
Selv løper jeg ikke maraton, men driver på med motbakkeløp. Har jo satt meg mine tidsmål jeg også, men hovedregelen er å være 70% av de beste på tid i lokale løp å 60% av de beste på tid i prestisjeløp der verdenseliten stiller til start. Selv om slutttiden min er for "dårlig" i min verden er det slett ikke sikkert den er det i forhold til mine mål om å være 70%/60% av de beste. For løypa er helt sikkert like hard til de beste som til deg å i Oslo vil de beste ikke være i nærheten av noen rekordtid i forhold til en lettere maratonløype.
Så blir sluttiden på en relativt tung maraton f.eks. 3t å 10min kan den tiden være helt kanon den selv om 3t var målet.

Helt enig. Sub-3 er i stor grad avhengig av løypeprofilen og prestasjoner basert på sluttid vil være vanskelig å sammenlikne. Man ender fort opp med å jage de "raskeste" løypene (Berlin, London, Valencia, Frankfurt) som en del av "reisen", noe som i seg selv er veldig begrensende og lite hensiktsmessig fra et opplevelsesperspektiv. Et mål basert på en topplassering i form av å være blant de XX% beste er noe som i større grad kan overføres på tvers av løp og distanser - og som du sier - vil dette også være et bedre mål på din egen prestasjon (uavhengig av den absolutte sluttiden).

j_e_j
InnleggCOLON 25

Innlegg j_e_j » 29 Okt 2017 20:09

Takk for hjelpen! Klokket inn like over 02:59:00. Måtte grave dypt etter å ha løpt litt for hardt mellom 32 og 35 km, men karret meg under :)

hailegeraldo
InnleggCOLON 115
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 30 Okt 2017 11:56

Gratulerer!!! 2 timer er såååååå mye bedre enn 3 timer :D :D :D
Hva passerte du på halvveis?

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester