Under 3 timer på maraton: Er det mulig? Hvis ja; hvordan og hvor?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
snberge
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 04 Jun 2014 01:13

Re: Under 3 timer på maraton: Er det mulig? Hvis ja; hvordan og hvor?

Innlegg snberge » 11 Aug 2017 11:34

Veldig skuffende at løypa blir enda treigere enn den allerede var. At så store endringer i tillegg kommer med under 40 dager igjen er altfor dårlig etter min mening. Blir nok ikke Oslo på meg etter i år...

Brukerens avatar
tim
Moderator
InnleggCOLON 42
RegistrertCOLON 25 Aug 2009 12:46

Innlegg tim » 11 Aug 2017 13:07

j_e_j skrevColon
tim skrevColonHallo,
løypa er kanskje tøffere ja...Jeg burde vite det, siden det er jeg som har laget den.....I denne løypa blir disponeringen enda viktigere. Hvor lett du kan løpe oppover ved å holde en jevn fart - og hvor mye / hardt du kan løpe der det er nedover. Har du en bra dag, disponerer riktig og ytre faktorer er bra - så kan du fortsatt løpe fort :)
Lykke til uansett

/Tim

Ja da bør du vite det. Hvor mange ekstra minutter tipper du en 3h-løper må legge på tiden sin i denne nye løypa, gitt at disponeringen er helt OK? Det er selvfølgelig ingen fasit på dette, men du bør ha bedre innsikt enn de aller fleste her. Skulle gjerne visst at maratonløypa for 2017 ble såpass radikalt forandret sammenliknet med 2016 tidligere - hadde nok trent litt annerledes da/lagt inne noe mer bakker i treningen - men det er ikke noe jeg kan gjøre med det nå. Arrangementet blir helt sikkert veldrevet som tidligere, til tross for dette.

Jeg skal gjøre mitt beste uansett og takk for lykkeønskningen!

Hvis du ser på kompleksiteten i deler av løypen i fjor, så vil det være enklere i år. Du slipper en hel masse dårlig underlag i Bjørvika området, containerhavna og sånne kjedelige steder. Nylandsbroa og opp til Botanisk er også borte selvsagt. HVa forskjellen blir i tid er jeg dog usikker på, siden jeg ikke har løpt "fort" i noen av løypene. Så det blir bare en wild guess fra min side. Folk har jo løpt raskt i Stockholm også, som heller ikke er en lett løype.
Og selvsagt burde løypa vært klar for en stund siden, men Oslo er en by i stadig endring - som gjør at det hele tiden dukker opp utfordringer. Derfor tar det tid å ha løype klar. Faktum er at årets løype er klar tidligere, enn det har vært de siste 2 årene...
Jeg skal løpe gjennom i nær fremtid - også får vi se hva treningsfilen sier etterpå...

Dessuten ,er du godt trent - med bra base i bunn, hvilket jeg tror du har - så skal det være mulig uansett å løpe bra. Så får vi heller se etter løpet hvor mange som var under 3.00 i år, kontra i fjor
Mvh Tim

Brukerens avatar
tim
Moderator
InnleggCOLON 42
RegistrertCOLON 25 Aug 2009 12:46

Innlegg tim » 11 Aug 2017 13:17

snberge skrevColonVeldig skuffende at løypa blir enda treigere enn den allerede var. At så store endringer i tillegg kommer med under 40 dager igjen er altfor dårlig etter min mening. Blir nok ikke Oslo på meg etter i år...

Ja, lite jeg kan gjøre nå uansett...Annet enn å si at det å lage lange løp i Oslo er komplekst. I forhold til SEntrumsløpet som "bare" har 5 og 10 km på programmet, så er en lengre løype en utfordring. Vi har jobbet med dette i noen måneder, men det er ganske mye som må avklares. Oslo maraton vil nok aldri bli rask - i hvertfall ikke før evnt Havnepromenaden og Bjørvika er ferdig utviklet.

Og - tenker jeg tilbake til den tiden jeg selv løp maraton i Oslo ( 80 -90 tallet), så var det enda tøffere da..Ønsker deg uansett lykke til i år :)
Mvh Tim

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester