Trening til 10 km

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
bigp
Innlegg: 17
Registrert: 21 okt 2015 19:39

Trening til 10 km

Legg innav bigp » 30 jan 2017 00:11

Hei, jeg begynte å trene utholdenhet for ca 2 år siden rettet mot langrenn. Har mest erfaring med styrketrening og veier nå 78-79 kg og er 1,83 m høy.

Det første året var det lapskaustrening med 1 løpeøkt i skogen + 3 styrkeøkter med crossfit.Siden ifjor sommer strukturerte jeg treninga slik:
Juli - sep: 1 sone 3 intervalløkt + 1 rolig langtur
Utover høsten og frem til januar har det vært stort sett uker med 2 intervalløkter (en 4x4 og en terskeløkt) og 1 langtur + 1 styrkeøkt (vedlikehold). Ca hver 4.uke har det vært hard-uke dvs kun intervaller i sone4-5. De siste 3-4 ukene er det formtopping til skirenn i feb.

I september tenkte jeg å prøve meg på 10 for Grete.

Hvordan bør jeg legge opp treninga frem til dette?

Er det nok med 2 utholdenhetsøkter i uka eller bør jeg ha 3 stk og heller trappe opp styrketreninga etter 10 km?

Hvis jeg skal trene rolig langturer, hva gjør man da? Jeg er ikke i god nok form til å klare å jogge i sone1-2 i 1-2 timer.

Johnny Puma
Innlegg: 235
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Trening til 10 km

Legg innav Johnny Puma » 31 jan 2017 23:30

bigp skrev: Er det nok med 2 utholdenhetsøkter i uka eller bør jeg ha 3 stk og heller trappe opp styrketreninga etter 10 km?

Hvis jeg skal trene rolig langturer, hva gjør man da? Jeg er ikke i god nok form til å klare å jogge i sone1-2 i 1-2 timer.


Det holder med 2 økter i uka hvis du ikke har ambisjoner om rekordtider. Tør jeg tippe at du kan klare rundt 50min på mila? Hvis du er fornøyd med det så er det godt nok.

Langturene må trenes opp på samme måte som om du er spinkel og bestemmer deg for å ta 100 i benk. Du må starte på 50 og jobbe deg sakte oppover.

Når du løper langt og rolig er det det muskulære som stopper deg først. Kroppen er ikke trent til å motta 150 støt i minuttet over lang tid. Eneste måten å øke rekkevidden er å pushe limiten over tid. Vær oppmerksom på at dersom du jogger veldig sakte kan løpesettet bli statisk og gi deg tøffere støt enn om du prøver å "løpe ordentlig". Kan derfor være greit å legge langturene i sone 2, kanskje opp mot sone 3. Det burde gå helt greit når du trener 2-3 ganger i uka. Godt trente utøvere løper fort i sone 1, så for dem er det ikke noe problem å kjøre langturer hver eneste dag.

Husk drikkebelte/drikkesekk, når du passerer timen i treningstid er det nødt til å gi kroppen væske/næring underveis.

bigp
Innlegg: 17
Registrert: 21 okt 2015 19:39

Re: Trening til 10 km

Legg innav bigp » 27 jul 2018 10:15

Edit: feil innlegg
Sist redigert av bigp den 27 jul 2018 11:38, redigert 1 gang totalt.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester