Hjelp meg å velge pulsklokke?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Haugli

Hjelp meg å velge pulsklokke?

Legg innav Haugli » 11 feb 2017 20:35

Hallo! Er ny på forumet, men ikke til kondisjonstrening. Trener nå mot triathlon til sommeren. Min eldgamle Polar pulsklokke har tatt kvelden, og jeg trenger derfor en ny. Har det siste året oppdaget Strava hvor jeg bruker segmentene aktivt sammen med pulsinformasjon.
De 5 absoluttkriteriene er derfor:
- nøyaktig pulsmåling (håndleddsmåling som eneste pulsmålingsmulighet er dermed utelukket)
- mulighet til å stille inn en pulssone før hver økt, OG at klokka sier i fra når jeg er utenfor, enten med lyd eller aller helst vibrering
- klokka viser det jeg stiller den inn til å vise HELE tiden, ikke sånn rist eller slå på klokka for å vekke skjermen
- pulsbeltet snakker sammen med Strava- jeg vil ha pulsen fra beltet overført dit (og selvsagt også overført til klokka)
- festebrakett for klokka til sykkel (jeg gidder ikke sykkelcomputer)

Jeg vil helst ikke ha en GPS-klokke. Det ser jeg ikke at jeg trenger, så lenge jeg alltid løper eller sykler med telefonen med meg. Det hadde vært fint med mulighet for pulsmåling i vann, men det er isåfall bare en bonus.

Er det noen som umiddelbart kommer til å tenke på en bestemt klokke nå? Fortell! Eller MÅ jeg faktisk innse at teknologien har kommet så langt at det ikke finnes en slik klokke uten GPS?

snberge

Re: Hjelp meg å velge pulsklokke?

Legg innav snberge » 11 feb 2017 23:59

Etter å ha lest alle kriteriene dine, så hadde jeg lyst til å foreslå Garmin Forerunner 630, men så skal du ikke ha GPS? Da vet jeg rett og slett ikke. Du får nok ikke noen nye topp eller mellommodeller uten GPS.

GPS er jo grunnstenen i disse klokkene. Å kunne se tempo i sanntid og se ruta på kartet etterpå på Strava er jo halve moroa og veldig nyttig.

Her er forøvrig et fantastisk tilbud på overnevnte klokke om det skulle være interessant.
http://www.loepeshop.no/garmin-forerunner-630.html

Jeg måtte ut med nærmere 5000 kr, da jeg kjøpte min rett etter lansering.

Om du svømmer mye ville jeg kanskje heller valgt en multisportklokke.

Se forøvrig anmeldelse på DC Rainmaker sin side.

Arthur

Legg innav Arthur » 12 feb 2017 08:38

Jeg sitter å undrer her jeg også, men kommer ikke til nå klokt svar egentlig annet enn å skru av gps på klokka.
Jeg bruker Fenix3 hr. Den kan du bruke som vanlig klokke og pulsklokke både med å uten pulsbelte.

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 12 feb 2017 21:42

En brukt Garmin 910XT dekker de fleste behovene som er listet opp bortsett fra pulsmåling i vann, da er storebror 920 brukbar. En brukt 910 får man fra 700 kr og oppover og 920 et par tusenlapper. Har selv en brukt 910 kjøpt for rundt tusenlappen og er fornøyd med den, bortsett fra at jeg av og til savner innebygget temperaturmåler. Reimen er stor nok til å ha utenpå armen på våtdrakta. Finnes også sykkelfeste til den.

Haugli

Legg innav Haugli » 12 feb 2017 21:50

snberge skrev:Etter å ha lest alle kriteriene dine, så hadde jeg lyst til å foreslå Garmin Forerunner 630, men så skal du ikke ha GPS? Da vet jeg rett og slett ikke. Du får nok ikke noen nye topp eller mellommodeller uten GPS.

GPS er jo grunnstenen i disse klokkene. Å kunne se tempo i sanntid og se ruta på kartet etterpå på Strava er jo halve moroa og veldig nyttig.

Her er forøvrig et fantastisk tilbud på overnevnte klokke om det skulle være interessant.
http://www.loepeshop.no/garmin-forerunner-630.html

Jeg måtte ut med nærmere 5000 kr, da jeg kjøpte min rett etter lansering.

Om du svømmer mye ville jeg kanskje heller valgt en multisportklokke.

Se forøvrig anmeldelse på DC Rainmaker sin side.

Tusen takk for svar snberge! Hehe, ja jeg skjønte nok jeg var litt "vanskelig" :? Jeg ønsker meg en klokke som er avansert på noen områder (snakker med både app på telefon og pulsbelte, bare det krever jo både Bluetooth LE og ANT+ f.eks), samtidig som jeg på selve klokka bare trenger å se pulsen (og tida). Når jeg løper eller sykler med farten tilgjengelig blir jeg så opphengt i å holde samme fart at jeg glemmer pulsen, og ender opp med å trene i høyere pulssone enn jeg ville. Derav ønsket om vibreringsvarsel når jeg trener utenom definert pulssone.

Jeg ønsker også en så lite avansert klokke som mulig, siden jeg er en dingsenerd og kommer til å ende opp med å lese opp og ned om alle tekniske finesser, i stedet for å dra ut og trene :roll: Har endelig funnet fram til litt selvinnsikt der altså. Men det er jo ikke sånn at GPS-funksjon utelukker klokka. Jeg lurte mest på om det finnes, siden jeg ikke hadde funnet det selv ennå.
Tusen takk for tips om Garmin FR630 (OG link til veldig godt tilbud)! Jeg skal lese om den, den ser ved første øyekast interessant ut. DC Rainmaker er jo helt genial, tusen takk for tips om den sida også!

Haugli

Legg innav Haugli » 12 feb 2017 21:52

Arthur skrev:Jeg sitter å undrer her jeg også, men kommer ikke til nå klokt svar egentlig annet enn å skru av gps på klokka.
Jeg bruker Fenix3 hr. Den kan du bruke som vanlig klokke og pulsklokke både med å uten pulsbelte.

Takk for svar og tips Arthur! Hahaha, skru av GPS ja, så enkelt kan det faktisk være :mrgreen: (det hadde jeg FAKTISK ikke tenkt på at gikk an... :roll: )

Haugli

Legg innav Haugli » 12 feb 2017 21:55

knut42 skrev:En brukt Garmin 910XT dekker de fleste behovene som er listet opp bortsett fra pulsmåling i vann, da er storebror 920 brukbar. En brukt 910 får man fra 700 kr og oppover og 920 et par tusenlapper. Har selv en brukt 910 kjøpt for rundt tusenlappen og er fornøyd med den, bortsett fra at jeg av og til savner innebygget temperaturmåler. Reimen er stor nok til å ha utenpå armen på våtdrakta. Finnes også sykkelfeste til den.

Mange takk for svar knut42! Brukt ja, det er jo absolutt en mulighet! Men du, hva trenger du temperaturmåler til? Når savner du det? (kun nysgjerrig, ikke passiv-aggressiv!)

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 13 feb 2017 00:11

Hehe :) Pleier å måle vanntemperatur og la det bestemme hvor lenge jeg kan være i vannet. En eller annen Fenix har en sånn funksjon, men den klokka koster skjorta.

Brukt, se Finn.no eller Triatlonbørsen på Facebook:
https://www.facebook.com/groups/448994475267142

sveinbr

Legg innav sveinbr » 14 feb 2017 14:51

Haugli skrev: ... Jeg ønsker meg en klokke som er avansert på noen områder (snakker med både app på telefon og pulsbelte, bare det krever jo både Bluetooth LE og ANT+ f.eks), ....

4iiii har eit pulsbelte som sender ut både ANT+ og Bluetooth Smart, og som derfor kan kobla seg opp mot både telefonen og ei Garmin-klokke. I tillegg kan den vidaresenda data fra andre ANT+ einingar til telefonen via bluetooth, f.eks. garmin sin footpod (*). Eg har eit slikt belte og det har fungert fint. Eg kjøpte det her: http://www.clevertraining.com/4iiii-v10 ... te-monitor

(*) Dette krev rettnok at app-en du brukar på telefonen støtttar 4iiii - t.d. iSmoothRun. Denne kan senda data automatisk til Strava etter logging.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 22 feb 2017 10:44

De 5 absoluttkriteriene er derfor:
....
- pulsbeltet snakker sammen med Strava- jeg vil ha pulsen fra beltet overført dit (og selvsagt også overført til klokka)
- festebrakett for klokka til sykkel (jeg gidder ikke sykkelcomputer)
Jeg vil helst ikke ha en GPS-klokke. Det ser jeg ikke at jeg trenger, så lenge jeg alltid løper eller sykler med telefonen med meg.

Om du vil ha økt med gps OG puls på Strava må du ha samme "opptaksenhet", altså enten kjøre økten på mobilen med et pulsbelte koblet til mobil via bluetooth, eller ha en gps-klokke med eget pulsbelte.
Så her har du to muligheter:
- en god garmin-klokke (som nevnt her av andre)
- pulsbelte med BT.

Begge deler oppfyller alle kriterier. Det mest tungvinte blir kanskje å få info når du løper med bare mobil om du ikke har øreplugger.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»