Stigning på mølla

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
hanseinar

Stigning på mølla

Legg innav hanseinar » 15 feb 2017 12:49

Jeg har kjøpt meg mølle, gøy men tyngre enn forventet. Målte hastigheten, som viste seg å stemme bra med det mølla oppgir. Sjekket deretter løpebåndet med vater. Vateret mitt er 120 cm og det er en forskjell på 3cm fra fremkant til bakkant av vateret. Gulvet mitt er helt i plan.
Spørsmålet er om dette gjelder alle møller og at jeg fortsatt bør sette mølla på litt stigning?

Løp på en annen mølle og den var betydelig lettere å løpe på. To identiske 4*4-økter viste tildels store pulsforskjeller.

Hans Einar

Arthur

Re: Stigning på mølla

Legg innav Arthur » 15 feb 2017 15:10

Møllene kan variere en del på stigningen ja. Det finnes justerbare føtter under dem som du justerer dem til å stå plant. Men hvis den er justert litt høyt foran å lavt bak vil det bli stigning der selv om du ikke har justert noe på selve båndet.
Der jeg løper (dog motvillig, men om vinteren når det er is) på mølle har de 4 stykk side om side. Alle møllene er likedan, men ingen av dem har samme vinkel i forhold til hverandre. Så det er ganske vanskelig å treffe rett puls osv. hvis jeg har brukt en mølle til mange økter for så må ta en annen fordi den jeg normalt bruker er opptatt.

snberge

Legg innav snberge » 15 feb 2017 15:13

Om du bør sette mølla på stigning eller ikke kommer an på hva du ønsker å oppnå. Sett at mølla er kalibrert 100 % riktig, så bør du sette stigningen til ca. 1 % om du ønsker mest mulige like forhold som løp på flata utendørs (med tanke på hvor mye energi som kreves for å forflytte seg). Dette på grunn av den manglende luftmotstanden når du løper innendørs.

Studien på dette kan du lese her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8887211

Så kan man spørre seg selv om det alltid er riktig å prøve å få like forhold som ute.

hanseinar

Legg innav hanseinar » 15 feb 2017 16:18

Men anbefalingen om 1%,den regner jeg med gjelder for et utgangspunkt hvor mølla står helt rett. 3cm på en meter, gir vel 3% stigning, eller regnes dette ut på annet vis?

snberge

Legg innav snberge » 15 feb 2017 21:24

Jeg ville i utgangspunktet tro at det skulle vært lik høyde foran og bak ja, men dette kan jeg for lite om. Jeg ville kontaktet produsent eller andre for og funnet ut av det.

Rune60

Legg innav Rune60 » 16 feb 2017 16:20

Dersom det er en automatisk kalibreringsfunksjon på mølla, bør du kjøre den en gang i blant. Jeg oppdaget en gang at den hadde 3% stigning når jeg hadde stilt inn på 1%. Kalibrering ordnet saken. Problemet her er at en økt blir tyngre/lettere enn den skulle være. Dette kan mistolkes som formsvikt f.eks.

Dessuten kan faktisk stigning variere litt fra innstilt stigning. Ved innstilt stigning 5%(nykalibrert) har min faktisk stigning 4%. Når man vet om dette er det ikke så farlig.

Det med å stille inn 1% stigning for å nulle ut manglende luftmotstand gjelder ikke ved lave hastigheter. Luftmotstanden er ikke lineær med hastighet og betyr lite i daffetempo. Men dette er mindre vesentlig. Man trener da for å holde seg i form, ikke for å ha identiske betingelser som ute. Det klarer man uansett ikke bare av noe så enkelt som at underlaget er dønn likt fra start til mål (som på bane). MEN det kan være en god ide å ha litt stigning for å minske belastning på ledd etter min mening og erfaring.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 20 feb 2017 14:37

hanseinar skrev:Men anbefalingen om 1%,den regner jeg med gjelder for et utgangspunkt hvor mølla står helt rett. 3cm på en meter, gir vel 3% stigning, eller regnes dette ut på annet vis?

Kjøp deg en rettholt med vaterfunksjon på Biltema. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vater-og-krittsnor/Rettholt-2000036052/ Juster labbene på mølla til båndet er i vater alle retninger.

Som det er antydet, noen ønsker at mølla står i en liten stigning by default, dette er vel smak og behag, men du oppnår sannsynligvis en bedre tilnærming til utendørs løping. I tillegg er løping i motbakke litt snillere mot ledd, sener, etc.

Hvis du ønsker å ha 1% stigning justerer du bare opp framlabbene. Legg på rettholten i framkant av mølla og løft den i bakkant inntil den er i vater. Det skal da være 1cm klaring 1 meter bak på båndet.

wiggen

Legg innav wiggen » 23 feb 2017 12:56

3cm på en meter, gir vel 3% stigning, eller regnes dette ut på annet vis?

Det er riktig det. Jeg målte også stigning på mølla jeg har kjøpt hos Sportsmaster. (ca 2% om jeg husker riktig) Hvor vanlig det er, vet jeg ikke. På Sportsmaster sa de at det var vanlig med litt stigning, men fikk en følelse av at de svarte for å unngå flere spørsmål eller unngå at jeg ville bytte/klage. Fikk et veldig kort svar på et spørsmål som var litt mer enn bare om det var stigning, da lurte jeg nemlig på hva denne i såfall var. Var det en standard på nye møller på 1% 2%? Men fikk altså ikke noe grundig svar på det.

Jeg er sikker på at mange møller står helt rett og derfor er lettere å løpe på. I tillegg er det visst slik at hastigheten på båndet ikke alltid er korrekt kalibrert. Så godt jeg kunne teste var hastigheten ganske bra på min, men den var litt rask så også det gjør også at det er "tungt" å løpe i en gitt fart.

Så kan man jo si at det er bare å ta hensyn til når du stiller farten. Tja, sier jeg. Mener at møllene burde vært i vater og mest mulig korrekt kalibrert bånd. Så kan man velge selv stigning, det er jo en grunn til at den funksjonen er der. Men fant ut at jeg ikke gadd å klage.

3% er vel mye. Interessant om du kunne fått bytta for eksempel.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»