Tips for å løpe raskere.

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Tarzan
Sted: Marker

Tips for å løpe raskere.

Legg innav Tarzan » 15 mai 2010 12:09

Nå henvender jeg meg ikke til de raskere, men til de som er nyere i gamet. Selv har jeg opplevd en del stagneringer, og tenkte det kunne være nyttig for de som har løpt mer enn 6 mnd, på hva som kan gjøres for å komme videre. En stagnering kan være så frustrerende at en setter seg ned og gir opp.
Er man i dårlig form, i riktig dårlig form kanskje, vil nær sagt ALT du gjør utover det vanlige hjelpe. 1 km spasertur om dagen den første uken vil hjelpe. Om du begynner å løpe, behøver du ikke tenke på variasjon, nær sagt. Variasjon vil beskytte mot skader, men kondisjonsmessig vil det ha lite å si. Jeg vet av erfaring.

Men før eller siden vil du stagnere, og da er variasjon et nøkkelord. De fleste tenker da på variere lengde, intensitet, soner og liknende. Det stemmer jo, men jeg har også oppdaget noe som jeg lurer på om ikke flere holder med meg i.

Jeg har fokusert litt mer på noe så kjedelig som løpsteknikk i det siste. Og noe like kjedelig (for meg iallefall) å løfte skrot. Kort sagt innebærer det at jeg fokuserer på teknikk i løpet av en tur i uka. Ofte vil jeg løpe oppvarming, deretter kanskje 4 km vanlig, 4 km teknikk, der jeg tenker på steglengde, ledighet, holdning, armbevegelser, vinkling av fot, pust osv. Forferdelig kjedelig og krever mye årvåkenhet, men du verden som det hjelper. Du øker kanskje ikke mer i kondisjon, men du legger teknikk til den kondisjonen du har, og det vil gi økt hastighet uten mer muskelbruk.
Å løfte jern gir meg mye av det samme føler jeg. Jeg vet det er nødvendig, men jeg synes det er kjedelig. Løftet nemlig VELDIG mye da jeg var ung, og nå er det bare kjedelig. Men en råtten rygg har tvunget meg til det, og: Økt styrke i overkropp og spesielt rygg og mage og hofter, gir en mer stabil kropp, som igjen gjør det lettere å løpe raskt og teknisk riktigere.

Både teknikk trening og styrketrening er viktig for å gjøre løpsopplevelsen bedre, for min del. Jeg har ikke holdt på lenge med det, knappe 6 uker, men har merket stor fremgang i hastigheten både på relativt korte distanser og opp mot halvmaraton. Selv om jeg neppe trener mer enn 1 timer styrke/teknikk i uka.
Hva man trenger for å løpe lengre løp, det vet jeg ikke. Når er klar for å løpe maraton, så kjenner en nok kroppen sin nok til at en vet det selv :)

HaraldST

Re: Tips for å løpe raskere.

Legg innav HaraldST » 15 mai 2010 13:56

Et interessant innlegg. Nå følger det naturlige spørsmålet:
Hva er riktig/anbefalt utførelse av steglengde, ledighet, holdning, armbevegelser, vinkling av fot, pust osv ?

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 15 mai 2010 21:47

HaraldST skrev:Et interessant innlegg. Nå følger det naturlige spørsmålet:
Hva er riktig/anbefalt utførelse av steglengde, ledighet, holdning, armbevegelser, vinkling av fot, pust osv ?

Det som funker for den enkelte kort å godt, vi er alle littegranne forskjellig bygget.
Tror det skal la seg hardt gjøre å lage en fasit på det.

Tarzan

Legg innav Tarzan » 15 mai 2010 23:59

Det samme fant jeg ut. Jeg hadde en slags "fasit" på det meste, men det var ikke laget for meg, jeg måtte finne ut selv hvilken teknikk der jeg brukte minst krefter og hadde størst fart. Det tar litt tid, men det er verdt det. Iblant brukte jeg faktiskt langturene til å "pusle" med dette. Da har jo ikke farten så mye å si, og da hadde jeg også lov til å gå innimellom mens jeg prøvde ut de forskjellige ting.

Freia
Sted: Hadeland

Legg innav Freia » 16 mai 2010 14:48

Enig mye av dette iht. teknikk og det å prøve å fokusere på teknikken er sikkert smart. For min del feks gikk en "del" opp for meg når jeg satt her en kvel og kikket på en del av Ryan Hall sine videoer ute på YouTube.com. Hans teknikk er veldig "synelig". En annen sak som jeg selv gjorde og som også herr Kaggestad sier er å løpe mer enn 100km i uka. Når man begynner å løpe over 100km i uken begynner kroppen automatisk å legge til seg en løpestil for å beherske mengdene , men så som nevnt løper alle forskjellig.

En ting er sikkert og det er at det ikke finnes noen fasit. Sett Paula Jane Radcliffe eller?? Ting er i utgangspunktet dessverre veldig enkelt og som min naprapat sier så er mennskekroppen skapt for å løpe derav de lange bein. Så da er det vel bare å stikke ut å løpe da så kommer teknikken av seg selv........ :o
Mål 2010 = 2t og 35 min....

Brukeravatar
joggern
Sted: Bergen

Legg innav joggern » 16 mai 2010 16:02

Har nå sett litt på Ryan Hall, og det første jeg la merke til er at han bruker armene ekstremt lite, og holder de lavt.
mvh joggern

Tarzan

Legg innav Tarzan » 18 mai 2010 11:02

Har nå sett litt på Ryan Hall jeg også. Hehe....åssen er det mulig, egentlig? Under timen på en halvmaraton er nok et mål som jeg ikke kommer til å nå i år...men det kan da ikke være galt i å prøve :)
Forøvrig ser det ut som om Ryan bruker armene veldig forskjellig i nedover, på flata og oppover. Jo mer oppover, jo mer synes jeg han bruker armene, og nedover er armene veldig rolige synes jeg.
Grete Waitz fikk jo beskjed om at hun aldri kom til å vinne om hun ikke sluttet å løpe så stivt. Hun viste alle at de tok feil. Vi må løpe på den måten vi er mest komfortable med, ikke på den måten "alle" eksperter sier at vi må gjøre.

padde

Legg innav padde » 18 mai 2010 16:45

Litt uenig tarzan. Jeg tror det finnes en del optimale teknikker- som man med fordel kan forsøke å løpe etter. At man tar individuelle hensyn er jo innlysende, men jeg tror ikke den teknikken man umiddelbart løper med- som jo velges fordi den oppleves som mest komfortabel- er den mest hensiktssmessige.

Ofte skal det bare små justeringer til, noe man ikke nødvenigvis finner ut av selv om man løper over 100 i uka.

Brukeravatar
knut

Legg innav knut » 19 mai 2010 01:12

Tarzan: Økt styrke i overkropp og spesielt rygg og mage og hofter, gir en mer stabil kropp, som igjen gjør det lettere å løpe raskt og teknisk riktigere.

Dette er jeg utrolig slapp på fordi jeg har allergi mot treningsstudioer og synes det er ufattelig kjedelig å pumpe vekter. Hva gjør dere andre?

Tarzan

Legg innav Tarzan » 19 mai 2010 07:52

Jeg selv har en allergi mot sånne steder, mest fordi jeg slet meg ut på gym i ungdommen, da jeg skulle bli den nye Arnold Schwartzenegger.
Det går egentlig bra å trene hjemme også. Sit ups går utmerket på gulv. Med hjelp av unger og samboer får jeg tatt side sit ups og rygghev - over armlenet på sofa`n. Push ups er bra for bryst, skuldre og triceps. Og så har jeg et par hantler og en stang med noen vekter, der jeg kan kjøre bakside av rygg og biceps. Bena trener jeg ikke, de vil jeg ikke ha større.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»