Doping på alle nivå

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Arthur

Doping på alle nivå

Legg innav Arthur » 13 mai 2017 08:44

Det er en artikkel som heter det på forsiden av Kondis.no.
Det er bra dette tema kommer opp å synes dette er en bra artikkel.
Når jeg ser mengden doping som man beslaglegger iløpet av et år kan man med stor sikkerhet si at det er toppen av isfjellet.
Nå er det grupper som er mere utsatt enn andre mtp. bruk, men den mengden som blir tatt å evt. ikke blir tatt kan umulig kroppsbyggermiljøet alene stå for. For så stort er ikke det miljøet. Toppidretten i Norge er så å si ren. Enkelte utøvere blir tatt, men det viser bare at du ikke klarer å lure systemet å dermed blir tatt.
Så var det mosjonistene. De som ikke greier å se at naboen er bedre. De som deltar på mosjonsløp e.l. Her er det så å si ingen testing å dermed fritt fram med bruk å missbruk av prestasjonsfremmende midler. Her er nok den store kjøpsgruppa på prestasjonsfremmende midler ligger.
For å drepe dette dopingmissbruket må det en holdningsendring til. Man må skape en indre justis å holdninger som gjør det tøfft å være ren. Å mange utøvere må tåle å ikke bli best i konkurranse. Selv om du ikke er best i konkurranse er du jo best deg selv. Det er bare du som kan klare å slå dine perser. Det er ihvertfall det som driver meg. Bli så god som jeg kan med de forutsetningene jeg har.

Brukeravatar
kollis

Re: Doping på alle nivå

Legg innav kollis » 14 mai 2017 00:52

har holdninger vært løsnigen hadde vi ikke trengt å få bot i trafikken... :D

Veteran

Re: Doping på alle nivå

Legg innav Veteran » 14 mai 2017 09:56

Hei Arthur!

Virkelig fint at du tar opp dette, og jeg er helt enig med deg vedr. mosjonistene.
Det har vaert og er sikkert ogsaa i dag mange som gjoer hva som helst for aa bli best, og de
skyr ingen midler.

Jeg nevner naa for foerste gang en episode fra et veteran-nm paa 80-tallet.
En kar som hadde vaert med mange ganger i ulike loep, og alltid kom joggende blant de siste,
3.30- 4.00 paa maraton, han oppfoerte seg som en kaat araberhingst foer start.
Han naermest skummet rundt munnen og oeynene blafret, og han pratet ikke med noen slik vi
var vant med. Jeg jobbet da som tiaar tidligere med narkomane,og forstod at her var det mye
Juster, altsaa "mot normalt".

Han startet som det var 200 m. og ved 1 km. var han 300 m. foran de neste. Med private drikke-
stasjoner av foelgebil forsvant han foran oss andre. Tiltross for varmen og en loeype som var
ganske kupert, perset han med ca. halvtimen, mens de fleste slet med aa komme i naerheten av 3.00.
tiltross for tider under 2.40 tidligere.
Etter premieutdelingen forsvant han raskt, ogsaa da uten aa prate med noen.
Dumt av meg ikke aa nevne dette for arrangoeren, men de kunne jo likevel ikke gjort noe, og jeg har
alltid vaert dumsnill og latt mye rask passere paa mange omraader.

Kaggestad var innom Birkebeinerne o.a. mosjonister som ikke skyr noe i sin streben etter "pers" og
en haug merker av ulike slag. Jeg hadde selven meget kjent saadan som klubbkamerat, jeg skal ikke
fortelle hva hans kone saa om hans galskap/lidenskap.
Og stadig leser jeg oms.k. mosjonister som trener like mange timer som eliteloepere, og uten aa blunke
kjoeper en sykkel til 25-30.000 selv om en til 10.000 er mer enn god nok. Der er det mye "han far sjoel foerst,
saa faar resten av fam. "leve paa restene". Meget klokt det Kaggestad forkynte. Og selv om jeg ikke har vaert
enig med deg i alt du har skrevet om trening etc. saa skal du ha ros for det du skriver her, det er mye
viktigere enn trening og perser etc. Jeg ble ofte spurt om hvilken tid jeg satset paa foran mange loep, og mitt
svar var alltid. Jeg har aldri hatt noe skjema e.l. men gjoer alltid mitt beste etter dagsformen osv.
Mange sa at jeg kunne loept mye raskere hvis jeg konsentrerte meg om faerre loep, men for meg var loepsgleden
og det sosialealltid det viktigste, og jeg angrer absolutt ikke paa det. Hva spiller det for rolle om jeg hadde loept
5min. raskere? Jeg hadde jo ikke blitt noen bedre kompis med finere sosiale antenner av det, tvertimot.

Saa lykke til for deg framover, supert at du toer ta opp dette naa.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»