Innkjøring til maraton.

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Maes

Innkjøring til maraton.

Legg innav Maes » 08 jun 2017 05:56

Hei.

Skal springe mitt første maraton 5. August, og det er vel ikke til å skyve under en stol at jeg helst skulle hatt lengre og bedre grunnlag.
Startet for 3 uker siden med 2-3 intervaller i uken for å blåse i gang systemet, alt før det har vært sporadiske løpe- og fotballøkter. Har hatt pause fra seriøs og aktiv sammenhengende trening i ca 2 år nå.

Kan nevne at jeg i 2012 sprang 3000meter på 9:34, vel og merke på tredemølle så hvorvidt det er gyldig er høyst diskuterbart.
Mesteparten av treningen min er per dags dato på tredemølle, men intensjonen er å komme seg ut i luft og mark også.

Har satt meg som mål å ligge så nært opp mot 100km i uken som mulig, hvor jeg samtidig lytter til kroppen.
En slik drastisk økning i treningsmengde er selvfølgelig en risiko i seg selv, men jeg tenker litt "make it or break" it mens jeg justerer underveis.

Har dere noen tips til en treningsplan inn mot maratonet?
Jeg har sett for meg å få inn både korte og lange intervaller, samt langkjøring for å gjøre beina vant med stor påkjenning.
Har lekt med tanken om å kjøre hardt denne uken (noe jeg har gjort hittil, uke 8), få inn litt hvile neste uke (7). Deretter 2 harde uker(6 og 5), 1 rolig uke (4), 2 relativt harde uker med langturer og harde intervaller for å blåse sotet ut av systemet (3 og 2) og deretter rolig uke 1 og selve maratonuken.

Tallene i parantes presenterer hvilke treningsuke jeg er i inn mot maratonet, hvor selve uken hvor maratonet er (lørdag) er uke 0.
For øvrig er jeg 179 høy og ligger rundt 72-74kg.

Superkult om noen vil dele tanker med meg her, samt hjelp og tips til en nybegynner!

Veteran

Re: Innkjøring til maraton.

Legg innav Veteran » 08 jun 2017 12:17

Hei! Kan jeg spoerre hvem du har veddet mot/med som tenker loepe maraton om noen uker totalt utrent?
Uansett, dette er ren galskap som kroppen din maa betale dyrt for. Det hjelper ikke med et skippertak i noen uker,
du er og blir "utrent" for maratondistansen.
Du vil ikke faa noe glede av aa slite deg rundt i 42 km. og komme krypende i maal med stive ledd osv. som gir deg null
lyst til aa loepe mer paa flere uker/mnd. Tren deg opp paa en klok maate, bruk litt tid , delta i saa mange mosjonsloep
du har anledning til, moet andre i samme situasjon, og laer av de mer erfarne. Lykke til!

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 08 jun 2017 13:04

Veteran skrev:Uansett, dette er ren galskap som kroppen din maa betale dyrt for.

Veteran bruker ofte store ord, men her er jeg helt enig. Du klarer det sannsynligvis, men det er en reell fare for at kroppen din kommer til å måtte betale dyrt for dette. Demp treningen, demp ambisjonene. Løp gjerne et maraton i august, men bare for å høste erfaringer til et maraton sent i høst eller et i 2018.
Jobb deg sakte men sikkert opp mot å trene 100 km/uke. Tenk mengde før intensitet, så inntil du er kommet opp på 100 km trener du nesten utelukkende i rolig tempo og et par ganger i uka opp mot maratonfart. Legg gjerne inn noen "strides" for å jobbe med flere deler av systemet og ikke "glemme" å løpe fort, men ikke typisk 3000m-trening.

snberge

Legg innav snberge » 08 jun 2017 14:59

Enig med de to over her. Du kommer deg sannsynligvis i mål, men det blir neppe med særlig stor løpeglede og du utsetter kroppen for stor skaderisiko. En bedre plan er å trene til et halvmaraton i år og heller vente med maraton til neste år. Om du skal gå fra utrent til 100 km i uka er det nesten ikke vits å spørre om du kommer til å bli skadet engang. Spørsmålet er heller hvilken skade du kommer til å få først.

Hvis du absolutt skal løpe maraton i august burde du heller øke mengden gradvis og bare ha som mål å fullføre, men det kan ikke anbefales med så få uker igjen.

Maes

Legg innav Maes » 08 jun 2017 15:04

Takker for svar begge to!

hailegeraldo skrev:Jobb deg sakte men sikkert opp mot å trene 100 km/uke. Tenk mengde før intensitet, så inntil du er kommet opp på 100 km trener du nesten utelukkende i rolig tempo og et par ganger i uka opp mot maratonfart.

Mulig du ikke har noe svar på dette da vi alle er ekstremt forskjellige, men hvilket tidsperspektiv tenker du er sakte men sikkert opp mot 100km? Slik jeg kjenner det nå så er kroppen full av energi og jeg føler at den restituerer bra. Nå er det klart at dette selvfølgelig bare har pågått over en kortere periode, hvor det gjenstår 8 uker med hardtrening - så veggen kan jeg absolutt møte. Dette er noe jeg har hatt i tankene, og derfor lagt inn 2 hvileuker innimellom for å restituere 100%.

Har ingen enorme ambisjoner, som jeg nevnte er jeg fullt klar over at treningsgrunnlaget mitt ikke gir grunnlag til noen imponerende tid. Jeg løper for å fullføre og få en bra opplevelse, både treningsmessig men også naturen rundt!

Mulig jeg må nedjustere treningsmålet, og legge meg rundt 60km/uken? Eller anser dere dette som for drøyt også? Hvileukene vil komme uansett.

Veteran skrev:Hei! Kan jeg spoerre hvem du har veddet mot/med som tenker loepe maraton om noen uker totalt utrent?

De beste veddemålene har man med seg selv ;)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»