Halvmaraton med litt tynt løpsgrunnlag?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Asterix
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 14 Jun 2017 08:03

Re: Halvmaraton med litt tynt løpsgrunnlag?

Innlegg Asterix » 16 Jun 2017 08:26

Takker for gode svar. Nå er jeg påmeldt, så da får det bare stå til. Har egentlig ingen tidsmål, siden dette er første gang jeg løper konkurranse over 10 km (men håper jeg klarer meg under 2 timer...). Noen som vet hvor mye tregere denne løypa er i forhold til en "vanlig" flat halvmaraton på asfalt?

a75
InnleggCOLON 16
RegistrertCOLON 09 Jun 2015 12:18

Innlegg a75 » 16 Jun 2017 11:21

Det er første gang halvmaratonen arrangeres, så det er tynt med empiri, men på helmaratondistansen er det vanlig å legge på 15-20 minutter på flat asfalttid. Så kanskje knapt ti minutter? Jeg opplever egentlig halvmaratonløypa som litt lettere enn den hele, de verste bakkene er ikke like lange, men noenlunde tilsvarende er vel løypene.

Da jeg løp mitt første løp, Birken i 2015, hadde jeg løpt mila på ca 50 minutter og aldri løpt lenger enn 12-14 km i én økt. Men jeg kom til mål på under to timer, bl.a. etter gode råd fra dette forumet ("gå i kneikene!"). Så jeg tror du trygt kan legge lista høyere!

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Innlegg Johnny Puma » 20 Jun 2017 10:29

a75 skrevColonDa jeg løp mitt første løp, Birken i 2015, hadde jeg løpt mila på ca 50 minutter og aldri løpt lenger enn 12-14 km i én økt. Men jeg kom til mål på under to timer, bl.a. etter gode råd fra dette forumet ("gå i kneikene!"). Så jeg tror du trygt kan legge lista høyere!

Meget godt råd å gå i kneikene. En del predikerer faktisk at det kan være en god ide å gå ett minutt pr. tiende(?) minutt også på en ordinær flat maraton. Du taper relativt lite tid på å senke farten fra 10-12 til 7km/t i korte perioder, samtidig som du kan holde høyere fart når du løper. Du kan sannsynligvis også løpe betydelig lengre før du stivner.

Asterix
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 14 Jun 2017 08:03

Innlegg Asterix » 21 Jun 2017 11:40

Kan meddele at jeg overlevde halvmaratondistansen, og tidsmessig gikk det langt bedre enn jeg forventet. Jeg åpnet veldig forsiktig opp til Ullevålseter og forsøkte å løpe med kontroll frem til 15 km ca, før jeg ga jernet siste biten inn. Gikk aldri på noen vegg eller smell, selv om det lugga litt siste 2 km inn mot mål... Men hadde faktisk de beste kilometertidene på slutten. God opplevelse og det blir nok flere halvmaraton på meg. Brukte noen minutter over halvannen time. Noen herfra som var med som vil synse noen om tidene i skogsmaraton vs. flat halvmaraton?

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Innlegg Johnny Puma » 22 Jun 2017 13:18

Asterix skrevColonKan meddele at jeg overlevde halvmaratondistansen, og tidsmessig gikk det langt bedre enn jeg forventet. Jeg åpnet veldig forsiktig opp til Ullevålseter og forsøkte å løpe med kontroll frem til 15 km ca, før jeg ga jernet siste biten inn. Gikk aldri på noen vegg eller smell, selv om det lugga litt siste 2 km inn mot mål... Men hadde faktisk de beste kilometertidene på slutten. God opplevelse og det blir nok flere halvmaraton på meg. Brukte noen minutter over halvannen time. Noen herfra som var med som vil synse noen om tidene i skogsmaraton vs. flat halvmaraton?

Gratulerer, ingen problemer med denne distansen, som forventet. Kjenner ikke til denne maratonen spesifikt og har heller aldri løpt skogshalvmaraton, så jeg overlater til andre å synse om tidene.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester