Halvmaraton med litt tynt løpsgrunnlag?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Asterix
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 14 Jun 2017 08:03

Halvmaraton med litt tynt løpsgrunnlag?

Innlegg Asterix » 14 Jun 2017 08:24

Jeg tenkte i utgangspunktet å løpe en 10 km til helgen, men ser nå at det går en halvmaraton rett utenfor stuevinduet i mitt i stedet (Nordmarka skogsmaraton). Jeg løper litt mer sporadisk enn mange her inne, men trener en god del sykkel og langrenn (og deltar i ritt og renn), treningsmengde 7-8 t/uke. Løpsmessig ligger jeg nå på 2-3 økter i uken (20 - 40 km), og det meste av dette er kvalitetsøkter i form av intervall. Jeg har desverre ikke noe særlig med lange turer med løp, de lengste turene i vår har vært 12-13 km.

Løp en småkuppert 10 km tidligere i vår på nøyaktig 40 min. Er det galskap å slenge seg med på en halvmaraton om noen dager med dette grunnlaget? Jeg er først og fremst bekymret for akutte skader som kan oppstå. At jeg blir sliten de siste kilometerne er jeg ganske forberedt på.

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Re: Halvmaraton med litt tynt løpsgrunnlag?

Innlegg Rune60 » 14 Jun 2017 10:34

Kjør i veg og god tur!

Med det grunnlaget kan jeg ikke forstå at du ikke skulle tåle en 21-km som ikke en gang går på asfalt. Faren for akutte skader må du leve med, men jeg tror faren er større for at du pådrar deg noe ved å løpe etter bussen enn en kontrollert skogstur.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Innlegg Johnny Puma » 14 Jun 2017 12:09

Asterix skrevColonJeg tenkte i utgangspunktet å løpe en 10 km til helgen, men ser nå at det går en halvmaraton rett utenfor stuevinduet i mitt i stedet (Nordmarka skogsmaraton). Jeg løper litt mer sporadisk enn mange her inne, men trener en god del sykkel og langrenn (og deltar i ritt og renn), treningsmengde 7-8 t/uke. Løpsmessig ligger jeg nå på 2-3 økter i uken (20 - 40 km), og det meste av dette er kvalitetsøkter i form av intervall. Jeg har desverre ikke noe særlig med lange turer med løp, de lengste turene i vår har vært 12-13 km.

Løp en småkuppert 10 km tidligere i vår på nøyaktig 40 min. Er det galskap å slenge seg med på en halvmaraton om noen dager med dette grunnlaget? Jeg er først og fremst bekymret for akutte skader som kan oppstå. At jeg blir sliten de siste kilometerne er jeg ganske forberedt på.

Dette ser ut til å være null problem. En halvmaraton varer tross alt ikke lengre enn la oss si drøyt halvannen time med ditt grunnlag. Hvis den er på asfalt må du regne med å være litt mørbanket en ukes tid, da blir det fint å ha syklingen.

Jeg løp halvmaraton på asfalt for 2 år siden med svært få langturer i beina. Startet altfor hardt (4:15) og løp en mil med tømmerstokker. Så rådet må bli å følge ballongen du har bestemt deg for på forhånd til du er MINST halvveis.

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 14 Jun 2017 12:50

Asterix skrevColonJeg tenkte i utgangspunktet å løpe en 10 km til helgen, men ser nå at det går en halvmaraton rett utenfor stuevinduet i mitt i stedet (Nordmarka skogsmaraton). Jeg løper litt mer sporadisk enn mange her inne, men trener en god del sykkel og langrenn (og deltar i ritt og renn), treningsmengde 7-8 t/uke. Løpsmessig ligger jeg nå på 2-3 økter i uken (20 - 40 km), og det meste av dette er kvalitetsøkter i form av intervall. Jeg har desverre ikke noe særlig med lange turer med løp, de lengste turene i vår har vært 12-13 km.

Hei! veldig moro at det endelig dukker opp en kar som ikke overvurderer egne evner - heller tvertimot.
Med ditt grunnlag blir dette rene soendagsturen, og absolutt ingen skaderisiko mer enn normalt paa skogsveier etc.

Saa der er vi enige Rune 60!

Men- "pumaens" raad om aa "foelge ballongen",et helt idiotisk opplegg som vel ble innfoert med Oslo-maran..? det boer du glemme.
IKke la andre enn din egen kropp fortelle deg hvilket tempo du skal holde. Laaser du deg til slikt tull saa faart du aldri ut ditt potensiale.
Du vet selv best hva du taaler, og du justerer etter hva kroppen forteller deg hele tiden. Dette vil bli kun en positiv opplevelse.Lykke til!

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 15 Jun 2017 11:22

Veteran skrevColonMen- "pumaens" raad om aa "foelge ballongen",et helt idiotisk opplegg som vel ble innfoert med Oslo-maran..? det boer du glemme.
IKke la andre enn din egen kropp fortelle deg hvilket tempo du skal holde. Laaser du deg til slikt tull saa faart du aldri ut ditt potensiale.
Du vet selv best hva du taaler, og du justerer etter hva kroppen forteller deg hele tiden. Dette vil bli kun en positiv opplevelse.Lykke til!

Ja, jo. Jeg må jo innrømme at dette er et råd som jeg aldri klarer å følge selv, så... :lol:

Når det er sagt så sier trådstarter selv at han har ikke har erfaring med denne distansen. Da vil jeg anslå at sjansen for at han går ut for hardt (i 10km-tempo) er i overkant av 90%. Ikke lett å holde tilbake når man en sjelden gang løper i et felt. Og når man har stokk stive bein halvveis er det for sent å justere, da må man bare forsøke å bevege seg framover så fort som smertene tillater.

Jeg ser heller ikke poenget med at han skal forsøke å "få ut sitt potensiale" i sin første halvmaraton. Først må han få innblikk i hva dette er for noe.

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 15 Jun 2017 11:52

Johnny Puma skrevColon
Veteran skrevColonMen- "pumaens" raad om aa "foelge ballongen",et helt idiotisk opplegg som vel ble innfoert med Oslo-maran..? det boer du glemme.

Ja, jo. Jeg må jo innrømme at dette er et råd som jeg aldri klarer å følge selv, så... :lol:

Når det er sagt så sier trådstarter selv at han har ikke har erfaring med denne distansen. Da vil jeg anslå at sjansen for at han går ut for hardt (i 10km-tempo) er i overkant av 90%. Ikke lett å holde tilbake når man en sjelden gang løper i et felt. Og når man har stokk stive bein halvveis er det for sent å justere, da må man bare forsøke å bevege seg framover så fort som smertene tillater.

Jeg ser heller ikke poenget med at han skal forsøke å "få ut sitt potensiale" i sin første halvmaraton. Først må han få innblikk i hva dette er for noe.

Naar han har saa bra tempo i kroppen,og etter hva han forteller saa er dette en mer fornuftig kar en de fleste her paa forumet, da er det
ingen risiko forat han gaar for hardt ut. Med mange deltakere som det sikkert blir, har han en gylden mulighet til raskt aa finne det tempo
han foeler at han vil klare. I fjor fortalte jeg omden halvfeite15-aaringen som aldri hadde loept lenger enn 10 km. alene paa trening,han
fulgte mitt raad og kom lett og smilende joggende i maal paa 1.48, det var ogsaa i terreng.

Jeg fatter ikke hvordan mange av dere trener naar dere prater om stive bein halvveis osv.og anser21 km som en fryktelig paakjenning som flere
har nevnt. Men det styrker jo bare min oppfatning om at de fleste trener for daarlig. Mange med meg har aldri opplevd aa bli stiv,aa faa
krampe e.l. ikke engang paa 42 km. Fasiten er klar. Tren litt hardere,gi blaffen i faste opplegg med masse km/timer,saa faar dere overskudd
i stedet for aa bli slitne og prate om rekreasjon etter en joggetur paa15 km, detblir en jo bare troett av..

Jeg er overbevist om at han vil bruke hodet og ikke vil aapne for hardt,men heller ikke safe,saa det blir garantert en erfaring!

a75
InnleggCOLON 16
RegistrertCOLON 09 Jun 2015 12:18

Innlegg a75 » 15 Jun 2017 13:53

Det er ikke fartsholdere i skogsmaratonet, så det valget slipper du heldigvis å ta. Men hvis du kan løpe mila på 40, er det ikke noe problem å komme seg gjennom. Det er mye bakker til å begynne med, men de siste 8 km er roligere, så derfra er det greit å spa på. Akutte skader ville jeg ikke vært redd for, men du kan nok bli støl på søndag ...

Selv er jeg i ca samme milform som deg, og håper å komme i mål på ca 1.35.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 15 Jun 2017 13:54

Veteran skrevColonNaar han har saa bra tempo i kroppen,og etter hva han forteller saa er dette en mer fornuftig kar en de fleste her paa forumet, da er det
ingen risiko forat han gaar for hardt ut. Med mange deltakere som det sikkert blir, har han en gylden mulighet til raskt aa finne det tempo
han foeler at han vil klare. I fjor fortalte jeg omden halvfeite15-aaringen som aldri hadde loept lenger enn 10 km. alene paa trening,han
fulgte mitt raad og kom lett og smilende joggende i maal paa 1.48, det var ogsaa i terreng.

Jeg fatter ikke hvordan mange av dere trener naar dere prater om stive bein halvveis osv.og anser21 km som en fryktelig paakjenning som flere
har nevnt. Men det styrker jo bare min oppfatning om at de fleste trener for daarlig. Mange med meg har aldri opplevd aa bli stiv,aa faa
krampe e.l. ikke engang paa 42 km. Fasiten er klar. Tren litt hardere,gi blaffen i faste opplegg med masse km/timer,saa faar dere overskudd
i stedet for aa bli slitne og prate om rekreasjon etter en joggetur paa15 km, detblir en jo bare troett av..

Jeg er overbevist om at han vil bruke hodet og ikke vil aapne for hardt,men heller ikke safe,saa det blir garantert en erfaring!

Du predikerer hard trening og bruker deg selv som eksempel. Men du har aldri opplevd å bli stiv!? Da kan jeg si med stor sikkerhet at du er "one of kind", og at å kopiere ditt opplegg kanskje er litt dristig. :-) :-)

Ellers får vi vel bare vente i spenning på Asterix egen vurdering i etterkant av løpet.
Sist endret av 1 den Johnny Puma, endret 16 ganger.

Arthur
InnleggCOLON 79
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Innlegg Arthur » 15 Jun 2017 18:38

Nei løp i vei. Åpner du for hardt vil du møte veggen. Så start heller litt rolig å øk på etter hvert hvis det kjennes lett ut. Lykke til. :D
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 16 Jun 2017 07:49

a75 skrevColonDet er ikke fartsholdere i skogsmaratonet, så det valget slipper du heldigvis å ta. Men hvis du kan løpe mila på 40, er det ikke noe problem å komme seg gjennom. Det er mye bakker til å begynne med, men de siste 8 km er roligere, så derfra er det greit å spa på. Akutte skader ville jeg ikke vært redd for, men du kan nok bli støl på søndag ...

Selv er jeg i ca samme milform som deg, og håper å komme i mål på ca 1.35.

På et skogsmaraton er det ganske greit å dra på litt, ja. De fleste som møter veggen på sin første (halv)maraton undervurderer nok belastningen asfalt gir mot kroppen når farten blir stor (større en man er vant til). I en skogsmaraton er underlaget mykere, og terrenget vil begrense farten.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester