Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
MS Bøler
InnleggCOLON 26
RegistrertCOLON 21 Aug 2012 11:03

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg MS Bøler » 27 Jun 2017 11:31

Dette temaet/problemet tror jeg alle som har trent en stund har følt på. Man har gjerne stor framgang i starten av en satsing og kommer opp på et bra nivå. Så blir man ivrig og øker treningen, men den forventede framgangen uteblir. Trening og kropp er ikke matematikk. Det er ikke sånn at antall løpte kilometer = en bestemt sluttid i løp. Det er "menneskets livsløgn" at man kan trene seg opp til akkurat det nivået man vil. Gener, talent, kroppstype og aktiv oppvekst har nok mer å si enn mange vil innrømme. Selv om god form er ferskvare så er det lettere å komme i form for de som har vært i god form tidligere.
Synes også at Hjorten er inne på noe klokt. I en tid med mange gode og mindre gode treningsartikler er det lett å bli forvirret. Skal du basere framgangen din på kun rolig trening så må det relativt mye trening til. Det nytter ikke bare å jogge i sone-1 en halvtime om dagen. Men blir turene på over 2 timer så har de effekt. Derfor vil det for folk med lite tid være mer effektivt med litt hardere trening. Trener man 3-4 ganger i uka kan man godt bli skikkelig andpusten på hver treningstur, men du trenger ikke spy blod.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 527
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg kollis » 27 Jun 2017 17:46

ms ser ut som du og hjort ikke fikk med seg årsaken til at noen valgte sone 1 her .Grunnen til dette vat 70timers arbeidsuke ,de velger vi å kompensere for noe du ikke gjør? Eller legg med en forklaring på hvorfor du mener at 70 timer ikke belaster nå ...skader blir det sikkert med en farts økning uten grunntrening? Sikker på du har god forklaring som alle kan dre nytte av..
ps jeg mener sone 1 minsker problemer som http://www.lommelegen.no/artikkel/hard- ... 1493401001 vil vel ta i litt mer å si forhindrer atrieflimmer,,,ut i fra det jeg har sett,,,

MS Bøler
InnleggCOLON 26
RegistrertCOLON 21 Aug 2012 11:03

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg MS Bøler » 28 Jun 2017 13:52

Beklager Kollis, ditt siste innlegg skjønte jeg lite av.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 527
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg kollis » 28 Jun 2017 20:48

spø er du sier Derfor vil det for folk med lite tid være mer effektivt med litt hardere trening. Hardere trening når en jobber 70 timer i uka? Hvordan forklarer du det ? For meg ser det ut som du ikke har med Denne detaljen.Om at 70timer arbeid er med i analysen. Hadde det vært fint med en forklaring..På hvorfor du mener det..

MS Bøler
InnleggCOLON 26
RegistrertCOLON 21 Aug 2012 11:03

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg MS Bøler » 29 Jun 2017 08:24

Sorry, jeg forstår ikke hva du skriver. Hvor kommer 70 timer arbeid inn i bildet?

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg Johnny Puma » 29 Jun 2017 08:50

MS Bøler skrevColonSorry, jeg forstår ikke hva du skriver. Hvor kommer 70 timer arbeid inn i bildet?


Kollis refererer til åpningsinnlegget, der trådstarter lurer på hvordan hun skal få framgang samtidig som hun jobber opp mot 70 timer i uka.

hailegeraldo
InnleggCOLON 111
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg hailegeraldo » 29 Jun 2017 09:24

jølsinj skrevColon
Hva gjør jeg nå for å komme meg under 40 min som er det store målet? Er ikke bedre enn at jeg føler jeg burde ha kontinuerlig progresjon og nærmest "perse" i hvert løp.

Jeg løper i dag ca 70 km i uka. Som regel en terskeløkt (6-10* 1000 m), en konkurranse (evt intervall hvis det ikke er noen løp), og resten rolige økter i løpet av en uke. Løper relativt enkelt åtte 1000 metere på under 3.55 i terskelfart med 1 min pause. Jobber mye ved siden av, omtrent 60-70 timer i uka. Er ikke spesielt lett, veier rundt 60 kg og har ganske lav muskelmasse (175 cm høy), så har noe å hente på vekt/kosthold.

Tips mottas med stor takk!


Tips: Ansetter en sekretær???

Som flere har vært inne på er det ikke bare trening som tar krefter for en som har fullt opp med andre ting i døgnet. Sove må du jo.
-Øke på med rolig trening har mest for seg hvis det blir mye av det. Mange timer sone 1 --> konflikt med jobb og søvn.
-Trene like mange timer i uka som nå men hardere --> konflikt med restitusjon da dagene er så fullpakket.

Kan du ikke jobbe mindre, som kanskje er det beste for å rydde plass til mer eller hardere trening, tror jeg periodisering er veien å gå. Du er fortsatt i en tidlig fase av løpingen, så vær tålmodig.
Jeg har tro på å utsette kroppen for nye stimuli. Har du for eksempel prøvd å blande hastigheter under samme treningsøkt? Ett eksempel på treningsøkt jeg løp tidligere denne uka: 6x1200m kontinuerlig. Oversatt til det jeg tror er dine hastigheter: Annenhver 1200m på km-fart 4:00 og 4:15. Litt over terskel, litt under terskel. Prøv også motbakkeintervaller som bygger løpsspesifikk styrke.
Legg inn periodisering både på mikronivå og makronivå. Jobb med spesifikke ferdigheter i bolker på 4-6 uker. Ikke vær redd for å kjøre deg litt ned ei uke inniblant, men følg opp med ei rolig uke etterpå. Feks 90 km ei uke, og 50 km uka etterpå.

Overrask kroppen, så bør stagnasjonen utebli :)

MS Bøler
InnleggCOLON 26
RegistrertCOLON 21 Aug 2012 11:03

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg MS Bøler » 29 Jun 2017 10:37

Johnny Puma skrevColon
MS Bøler skrevColonSorry, jeg forstår ikke hva du skriver. Hvor kommer 70 timer arbeid inn i bildet?


Kollis refererer til åpningsinnlegget, der trådstarter lurer på hvordan hun skal få framgang samtidig som hun jobber opp mot 70 timer i uka.


Skjønner. Jeg stiller meg alltid litt skeptisk til at 70 timers arbeidsuke er normalen. Hvis det likevel er tilfelle tror jeg man kan glemme å ha framgang på idrettsbanen. Men jobber man opp mot 50 timer i uka så klarer man kanskje 3-4 løpeturer i uka på rundt en time. De ville jeg ikke kastet bort med å løpe i sone 1. Volumet vil rett og slett bli for lite til at det gir noen effekt. Løper man et par av turene i litt god fart, kjører ei økt med harde intervaller og kanskje får til en lengre rolig tur så bør det gi resultater. Som flere skriver er det lurt å variere intervallene. Spesielt når man blir eldre er det viktig å ta vare på farten. Løp 200 metere eller korte bakkeintervaller.
Men det er grenser for hvor langt du kan ta det med 4-6 timer trening i uka.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 527
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg kollis » 29 Jun 2017 11:46

ms ser ut som du og hjort ikke fikk med seg årsaken til at noen valgte sone 1 her .Grunnen til dette vat 70timers arbeidsuke ,de velger vi å kompensere for noe du ikke gjør?

fint jeg fikk bekreftet hva jeg så,,ms bøler det var lett å se :P


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 8 og 0 gjester