Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 526
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg kollis » 21 Jun 2017 11:36

Hvis du bestemmer deg for å øke mengden er det kun sone 1 som gjelder. :) sa j..puma

Det var årsaken til at jeg sa at det gå til jobben var en løsning som ikke bruker så mye av tiden sin og at jobb relaterte belastninger blir da mindre . :P
+ at du forhindrer overtrening...så lenge hun ikke går kappgang :oops:
ps Puma har du forandret ditt syn når jeg analyserer det du har skrevet før ,kan det se ut slikt for meg .Men da har jeg bare sjekket overfladisk og ikke kontrollert detaljer... :o

Asterix
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 14 Jun 2017 08:03

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg Asterix » 21 Jun 2017 11:56

Tror du må se ting litt i perspektiv her - du har trent løping i under ett år og har som kvinne løpt 10 km ned mot 40 minutter allerede. Det er jo en solid prestasjon i seg selv, spesielt med tanke på at du jobber mye. Husk at det tar lang tid å bygge opp god kondisjon og utholdenhet, noen i Olympiatoppen har vel slengt ut at det må trenes 10.000 timer før man når sitt potensiale... Tror løsningen er å skynde seg langsomt, du gjør jo åpenbart mye riktig i treningsarbeidet allerede.

Når det gjelder løpeteknikk så har jeg god erfaring med å kjøre kortere og hurtigere drag i "overfart". F.eks 400 metere og 200 metere. Da er det lettere å komme opp og frem, synes jeg. Det bedrer også toppfarten. Ved å bare trene terskel og rolig langkjøring er min erfaring at man fort kan få "dieselsyndromet". Prøv f. eks 10-12 x 400 meter på bane hvor alle dragene er under 1:30.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg Johnny Puma » 22 Jun 2017 11:49

kollis skrevColonHvis du bestemmer deg for å øke mengden er det kun sone 1 som gjelder. :) sa j..puma

Det var årsaken til at jeg sa at det gå til jobben var en løsning som ikke bruker så mye av tiden sin og at jobb relaterte belastninger blir da mindre . :P
+ at du forhindrer overtrening...så lenge hun ikke går kappgang :oops:
ps Puma har du forandret ditt syn når jeg analyserer det du har skrevet før ,kan det se ut slikt for meg .Men da har jeg bare sjekket overfladisk og ikke kontrollert detaljer... :o


Nja, har vel ikke forandret mitt syn, men synet på trening er jo ikke statisk, så noen nyanser fra tidligere innlegg kan det sikkert være. :?

Men. Generelt, hvis du som meg løper 3-4 ganger i uka (nesten alltid en hviledag etter trening) kan du bare spa på etter hvordan du føler deg. Hvis jeg kjenner at beina er tunge holder jeg meg i sone 2. Hvis det går lett blir det en tempoøkt. Hvis det går veldig lett løper jeg lengre eller bare legger ut på runden en gang til. Prøver i tillegg å få inn 1 intervalløkt i uka, enten på bane eller i bratt motbakke.

Hvis du trener praktisk talt hver dag bør du derimot være forsiktig med innfallsmetoden. Det kan være fristende å kjøre på for fullt når man kjenner beina er lette og man er i toppform, men spør Petter Northug hvordan dette gikk sist vinter. Han kom hjem fra høydetrening, var i ekstrem form, og klarte ikke motstå fristelsen av å kjøre på med en ny uke med harde og lange økter. Kroppen sa stopp, og vi så ikke mer til ham den sesongen.

Du må se på trening som en metode for å bryte ned kroppen, slik at den deretter kan bygge seg sterkere. Hvis utgangspunktet for din form er "100" vil du straks etter en middels treningsøkt være nede på "80". Kroppen vil deretter bygge seg opp igjen slik at du etter 24 timer med mat og hvile er på "101". Dette nivået vil langsomt gå ned til 100 igjen (og videre dersom du slutter å trene). Det perfekte tidspunkt for en ny treningsøkt er når du er på 101.

Hvis du trener knallhardt vil du kjøre kroppen ned til 70. Da trenger du kanskje 36 timer før kroppen har klart å overkompensere. Hvis du trener hardt på nytt når kroppen bare er tilbake på 99 osv, vil du systematisk trene deg i dårligere form.

Hvis du derimot trener veldig rolig går du ikke lengre ned enn 90, er restituert etter 12 timer, og kan i praksis trene 2 ganger pr. dag. Samtidig vil det kreve betydelig flere treningstimer før du kommer i god form. Men det er mye som tyder på at dette er den beste måten for de som vil bli veldig god. (Det krever dog langsiktighet, skal man gå fort i Birken må man starte oppkjøringen i August.)

Hvis resitusjonen ikke er optimal (f.eks. ved at man arbeider 10 timer 7 dager i uka) vil man trenge lengre tid før man er klar for en ny treningsøkt. Slik trådstarter legger fram sin hverdag mener jeg alt over 70km bør foregå rolig.

Hjorten
InnleggCOLON 35
RegistrertCOLON 11 Aug 2010 09:24

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg Hjorten » 25 Jun 2017 19:34

Har skrevet om dette før i en annen sammenheng, men den overlegent mest effektive endringen jeg har gjordt i løpet av 30 år med løping er å øke antall km trening i konkurransefart (altså kvalitetstrening) fra 12-14km/uke til 25-30km/uke. Jeg la inn en sammenhengende tur på 45 min litt roligere enn halvmaratonfart i tillegg til 2 intervalløkter i uken. Reduksjon av annen trening (km-sanking) til et minimum gjorde at dette gikk helt fint uten å bli utslitt. Jeg løp kun helt rolig ca. 30 min. mellom hardøktene - eller tok fri. Totalt ca. 60-65 km/uke. Denne endringen gav 50 sek forbedring på 5km til 17.45 og nesten 4 min. på HM til 1.21 (etter mange år med stagnasjon / tilbakegang).

Du jobber mye. Det er en utfordring i forhold til hvile, men du er ung og sprek, så det bør gå fint. Skal du få tilsvarende fremgang bare gjennom økt mengde rolig løping (som sikkert også er mulig), tror jeg du må øke ganske mye (100km + pr/uke).

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 526
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg kollis » 25 Jun 2017 20:34

men da hadde du grunnlaget Hjorten? Men hadde du fått det res. om du hadde startet å gjort dette i 30 år ??

Hjorten
InnleggCOLON 35
RegistrertCOLON 11 Aug 2010 09:24

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg Hjorten » 26 Jun 2017 10:08

Du har selvsagt et poeng der. Det en ganske lenge siden jeg gjorde dette 'stuntet', men jeg hadde nå noen kilometer i sekken som grunnlag. Likevel, min erfaring er at mest mulig løping i (opp mot) konkurransefart gir best resultater når vi snakker om moderate treningsmengder. Du blir best på det du trener på - tror jeg.
I dag er det mye fokus på rolig mengde blandt hobbyløpere, og mange blir veldig gode til å løpe rolig.....

(Toppidrett er noe annet. De gjør mye av alt, også hardtrening)

Hjorten
InnleggCOLON 35
RegistrertCOLON 11 Aug 2010 09:24

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg Hjorten » 26 Jun 2017 10:53

Kollis: Jeg svarte vel egentlig ikke på spørsmålet ditt. Svaret på det er nei. Dette opplegget hadde neppe fungert over 30 år. Det er krevende, ikke minst mentalt, å trene så tøft. Nå må jeg legge til at jeg også periodiserte med lettere uker (2 harde + en lett).

Men her er tema: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover. Da kan en slik endring bryte mønsteret, gi kroppen nye impulser og et løft - som det altså gjorde for meg.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 526
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg kollis » 26 Jun 2017 12:26

Poenget var at hadde du ikke trenet slik 1 hadde ikke omleggingen din ført frem.. .For meg blir da årsaken til fremgangen din pga grunnlaget du hadde på forhånd,noe hun mangler.Noe som beviser at hun trenger et grunnlag 1 .Noe du i ditt svar sier ikke er relevant ser jeg eller du ikke ser poenget.Prøvde bare å få frem noe jeg syntes var relevant og var rart at du ikke tar med dette i konklusjonen din
Eller du er uenig i at sone 1-2 gir grunnlaget for å kjøre hardt da er det selvfølgelig greit ...

Hjorten
InnleggCOLON 35
RegistrertCOLON 11 Aug 2010 09:24

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg Hjorten » 26 Jun 2017 15:34

Joda, rolig trening er en viktig del av pakken - også for meg. Med skikkelig oppvarming, nedjogging ifm hardøktene + noen rolige turer blir fort 60-65% rolig (sone 1-2) også med opplegget jeg testet ut. Trådstarter som spør om råd trener allerede 70km pr. uke, og spør om det er økt totalmengde eller mer kvalitet som kan gi et løft resultatmessig. Svaret er sikkert begge deler, men jeg delte altså en av mine (gode) erfaringer. Jeg fikk forøvrig også fremgang gjennom økt mengde de første årene jeg trente, så du har nok også mye rett. Med uansett er det ikke farlig å teste ut noe nytt hvis fremgangen stopper opp. Når du er 25år og har trent i kun 10 mnd bør det være en del å gå på resultatmessig.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: Stagnasjon - hva gjør jeg fremover?

Innlegg Johnny Puma » 27 Jun 2017 09:19

Hjorten skrevColonHar skrevet om dette før i en annen sammenheng, men den overlegent mest effektive endringen jeg har gjordt i løpet av 30 år med løping er å øke antall km trening i konkurransefart (altså kvalitetstrening) fra 12-14km/uke til 25-30km/uke. Jeg la inn en sammenhengende tur på 45 min litt roligere enn halvmaratonfart i tillegg til 2 intervalløkter i uken. Reduksjon av annen trening (km-sanking) til et minimum gjorde at dette gikk helt fint uten å bli utslitt. Jeg løp kun helt rolig ca. 30 min. mellom hardøktene - eller tok fri. Totalt ca. 60-65 km/uke. Denne endringen gav 50 sek forbedring på 5km til 17.45 og nesten 4 min. på HM til 1.21 (etter mange år med stagnasjon / tilbakegang).

Du jobber mye. Det er en utfordring i forhold til hvile, men du er ung og sprek, så det bør gå fint. Skal du få tilsvarende fremgang bare gjennom økt mengde rolig løping (som sikkert også er mulig), tror jeg du må øke ganske mye (100km + pr/uke).


Dette er interessant, og jeg tror dette opplegget kan ligne en del på hva enkelte skiløpere gjør. Som Kollis linket til i en annen tråd nylig, er det flere løpere på elitenivå som trener relativt lite (5-600t/år), f.eks. F.H.Krogh, H.Weng og T.Alsgaard. Sistnevntes treningsdagbøker er vel fremdeles å finne på nett. Jeg har bladd i dem før, og mener å huske at han påfallende ofte avbrøt treninger eller endret strategi underveis, sannsynligvis fordi han pushet såpass hardt.

Det er en svært kjent sak at de fleste "bygger base" på høst/tidlig vinter med store mengder rolig trening, og går over til mindre mengde og økt intensitet mot konkurranser, da dette virker formutløsende. Hjorten, er det slik å forstå at du trente på denne måten hele sesongen?

Et par digresjoner til dette..:
1. Med 25-30km hardt av totalt 60-65km pr. uke, er fortsatt kun ca. 30% av treningsmengden hardtrening (målt i tid).
2. Når man hører at Marit Bjørgen "bare" trener 10% hardt, tenker man umiddelbart at dette er veldig lite. Men på hennes treningsmengder snakker vi 2-3 effektive timer pr. uke med puls på 90-95%. Dette er veldig mye mer hardtrening enn de fleste amatører har sjanse til å klare. (En 4x4-økt gir 16 minutter med høy puls.)


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester