sonetrening

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
erikberge
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 22 Jun 2017 13:30

sonetrening

Innlegg erikberge » 22 Jun 2017 13:40

Hei .

Jeg trener litt varierende sykkel og løping, 2-5 ganger per uke i sommerhalvåret.
Når jeg løper er det umulig for meg å trene i sone 1 og 2, blir fort 3 ( klarer å roe ned fra 4) så en 10k løp blir 60-70% i sone 3. (6:30min/km) 10-30K /uke
Når jeg sykler er det ikke noe problem, 100k på sykkel så er 60-70% i sone 1 og 2. 150+ K /uke
Har hørt at sone 3 er "lapskaus-trening" og har lite for seg? -
Gjelder det for oss mosjonister også?
Får jeg nok trening i lav sone med syklinen ?
eller trenger jeg lav sone på løp også?
Bør jeg gå mer, eller det bare å løpe ivei og nyte det å bli sliten.

Skal prøve ½ maraton i August og sikter mot 2:30.

Håper på konstruktive svar
Hilsen "ikke for ambisiøs monsjonist"

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: sonetrening

Innlegg Johnny Puma » 22 Jun 2017 15:07

erikberge skrevColonHei .

Jeg trener litt varierende sykkel og løping, 2-5 ganger per uke i sommerhalvåret.
Når jeg løper er det umulig for meg å trene i sone 1 og 2, blir fort 3 ( klarer å roe ned fra 4) så en 10k løp blir 60-70% i sone 3. (6:30min/km) 10-30K /uke
Når jeg sykler er det ikke noe problem, 100k på sykkel så er 60-70% i sone 1 og 2. 150+ K /uke
Har hørt at sone 3 er "lapskaus-trening" og har lite for seg? -
Gjelder det for oss mosjonister også?
Får jeg nok trening i lav sone med syklinen ?
eller trenger jeg lav sone på løp også?
Bør jeg gå mer, eller det bare å løpe ivei og nyte det å bli sliten.

Skal prøve ½ maraton i August og sikter mot 2:30.

Håper på konstruktive svar
Hilsen "ikke for ambisiøs monsjonist"


Hei!

Slik jeg leser innlegget ditt så ønsker du nærmest å legge ALL trening i Sone 1/2. Dette har lite for seg med mindre du løper 200km eller sykler 500km i uka. Sone 1 tilsvarer en gåtur med puddelen, så med mindre du trener 4-6 timer daglig må du trene hardere . :lol: :roll:

Hvis du løper 1-2 ganger i uka skal du overhodet ikke være bekymret for at du havner i sone 3-4 mer eller mindre hver gang. Du har plenty med tid til å restituere.

PS! Du bør også legge noen treninger i sone 4-5. F.eks. 4x4-økter. Kan gjøres på sykkel i motbakke.

Arthur
InnleggCOLON 75
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Re: sonetrening

Innlegg Arthur » 22 Jun 2017 17:00

Johnny Puma skrevColon
erikberge skrevColonHei .

Jeg trener litt varierende sykkel og løping, 2-5 ganger per uke i sommerhalvåret.
Når jeg løper er det umulig for meg å trene i sone 1 og 2, blir fort 3 ( klarer å roe ned fra 4) så en 10k løp blir 60-70% i sone 3. (6:30min/km) 10-30K /uke
Når jeg sykler er det ikke noe problem, 100k på sykkel så er 60-70% i sone 1 og 2. 150+ K /uke
Har hørt at sone 3 er "lapskaus-trening" og har lite for seg? -
Gjelder det for oss mosjonister også?
Får jeg nok trening i lav sone med syklinen ?
eller trenger jeg lav sone på løp også?
Bør jeg gå mer, eller det bare å løpe ivei og nyte det å bli sliten.

Skal prøve ½ maraton i August og sikter mot 2:30.

Håper på konstruktive svar
Hilsen "ikke for ambisiøs monsjonist"


Hei!

Slik jeg leser innlegget ditt så ønsker du nærmest å legge ALL trening i Sone 1/2. Dette har lite for seg med mindre du løper 200km eller sykler 500km i uka. Sone 1 tilsvarer en gåtur med puddelen, så med mindre du trener 4-6 timer daglig må du trene hardere . :lol: :roll:

Hvis du løper 1-2 ganger i uka skal du overhodet ikke være bekymret for at du havner i sone 3-4 mer eller mindre hver gang. Du har plenty med tid til å restituere.

PS! Du bør også legge noen treninger i sone 4-5. F.eks. 4x4-økter. Kan gjøres på sykkel i motbakke.


Ja støtter denne.
En intervall å en langtur på høyere puls (terskel) å en økt der du gjør som du føler for. Av og til er det greit med ei eller tre økter der du kjører helt på syregrensa også. Henter litt der også.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.

erikberge
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 22 Jun 2017 13:30

Re: sonetrening

Innlegg erikberge » 22 Jun 2017 18:49

Hei og takk for rask response.
Det bekrefter det jeg har mistenkt, men når man leser rundt på dette internettet så stresses det veldig rundt dette med å trene i lave soner. Synes det er litt pussig at "expertene viser programmene til Grete W. og Ingrid K. når de skal forklare hvorden oss muntre mosjonister bør legge opp treningen.

Trodde dette med lav sone hadde noe mer fysiologisk en bare restitusjon.

Slik jeg forstår så er det ikke "galt" å trene mye (50-70>% ) i sone 3, og bør får mer sone 4 og 5. Får finne noen motbakker. :o
sone 1 og 2 kommer av seg selv med å gå rundtom på jobb/byen/hjemme?

Erik

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: sonetrening

Innlegg Johnny Puma » 22 Jun 2017 21:41

erikberge skrevColonHei og takk for rask response.
Det bekrefter det jeg har mistenkt, men når man leser rundt på dette internettet så stresses det veldig rundt dette med å trene i lave soner. Synes det er litt pussig at "expertene viser programmene til Grete W. og Ingrid K. når de skal forklare hvorden oss muntre mosjonister bør legge opp treningen.

Trodde dette med lav sone hadde noe mer fysiologisk en bare restitusjon.

Slik jeg forstår så er det ikke "galt" å trene mye (50-70>% ) i sone 3, og bør får mer sone 4 og 5. Får finne noen motbakker. :o
sone 1 og 2 kommer av seg selv med å gå rundtom på jobb/byen/hjemme?

Erik


Mye diskusjoner rundt dette ja, men mitt inntrykk er at man i altfor stor grad bruker profesjonelle utøvere som eksempel på hvordan en mosjonist skal trene. Ett poeng er, som du sier, at mange havner i sone 2 bare av å jogge så rolig man klarer. Da har det lite for seg å gå en time i sone 1 og tro at man får framgang.

For de som har anledning til å trene 3 ganger i uka har vel f.eks. Hoff og Helgerud demonstrert ganske tydelig at 3 intervalløkter i uka med 4x4 i sone 4 er meget effektivt. Det beste er likevel å variere treningen. 3 økter i uka kan f.eks. være en intervalløkt i sone 4/5, en tempoøkt i sone 3/4 og en langkjøring i sone 1/2. Trening i sone 1 har en fysiologisk funksjon gjennom at det "lærer" kroppen å jobbe med en høy andel fettforbrenning + at man utvikler kapillærene. Hvis du skal bygge deg opp til en halvmaraton må du jobbe deg opp mot noen 2-3 timers økter etter hvert. Disse kan/må du legge til sone 1/2.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: sonetrening

Innlegg Johnny Puma » 23 Jun 2017 06:16

Johnny Puma skrevColon
erikberge skrevColonHei og takk for rask response.
Det bekrefter det jeg har mistenkt, men når man leser rundt på dette internettet så stresses det veldig rundt dette med å trene i lave soner. Synes det er litt pussig at "expertene viser programmene til Grete W. og Ingrid K. når de skal forklare hvorden oss muntre mosjonister bør legge opp treningen.

Trodde dette med lav sone hadde noe mer fysiologisk en bare restitusjon.

Slik jeg forstår så er det ikke "galt" å trene mye (50-70>% ) i sone 3, og bør får mer sone 4 og 5. Får finne noen motbakker. :o
sone 1 og 2 kommer av seg selv med å gå rundtom på jobb/byen/hjemme?

Erik


Mye diskusjoner rundt dette ja, men mitt inntrykk er at man i altfor stor grad bruker profesjonelle utøvere som eksempel på hvordan en mosjonist skal trene. Ett poeng er, som du sier, at mange havner i sone 2 bare av å jogge så rolig man klarer. Da har det lite for seg å gå en time i sone 1 og tro at man får framgang.

For de som har anledning til å trene 3 ganger i uka har vel f.eks. Hoff og Helgerud demonstrert ganske tydelig at 3 intervalløkter i uka med 4x4 i sone 4 er meget effektivt. Det beste er likevel å variere treningen. (Om ikke annet så for motivasjonens skyld.) 3 økter i uka kan f.eks. være en intervalløkt i sone 4/5, en tempoøkt i sone 3/4 og en langkjøring i sone 1/2. Trening i sone 1 har en fysiologisk funksjon gjennom at det "lærer" kroppen å jobbe med en høy andel fettforbrenning + at man utvikler kapillærene. Hvis du skal bygge deg opp til en halvmaraton må du etter hvert få inn noen lengre økter, bygg gradvis opp til 2-3 timer. Disse kan/må du legge til sone 1/2.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 527
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: sonetrening

Innlegg kollis » 23 Jun 2017 11:24

Problemet mener jeg at din egen personlige helse avgjør hvor mye sone inndelingen skal bli.
Har du mye muskler må du eller bør du trene likt som en toppidrettsutøvere fordi belastningen og forbruk er likt selv om prestasjonen er langt unna.
Har en eller vet at man har hatt kraftige belastninger på kroppen + høy alder må en også velge mye sone 1
Har du ingen av det overnevnte kan du trene mer av de høye sone enn oss andre...

Jeg mener Northug gikk fra lite sone 1 trening pga lite belastninger på kropp til å komme i en situasjon der han trenger mye mye mer sone 1 enn før.
Pga Bilturen :oops: mer muskler høyere vekt, og et enormt sosial påtrykk...og andre skiløpere tvinger han til å utvikle seg..
(mosvika er et sted du kan vokse opp uten for mange belastninger )Intressangt å se Martin nå er han ikke blitt mye tynnere ?Har bare sett et kort bilde av han i det siste ...martin sier her mye av det jeg prøver å beskrive ovenfor noe jeg har vist lenge men jeg må trene mye mer enn martin for å nå toppen ,,,,http://www.dagbladet.no/sport/sundby-vil-bli-trener-utfordrer-norsk-sannhet-og-er-uenig-med-estil---livet-er-urettferdig/67541439


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 8 og 0 gjester