Varighet rolig trening (sone 1)

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
DagS
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 24 Jun 2017 10:04

Varighet rolig trening (sone 1)

Innlegg DagS » 24 Jun 2017 10:23

Lurer på om det er noen som har noen tanker/erfaring rundt varighet ift utbytte av disse øktene?

Mener jeg leste et sted at en bør holde på i minimum 40 min på disse øktene for at de små blodårene (kapillærene) skal utvikles/effektiviseres.

Med hektisk familieliv kan det være enklere og noen ganger kjøre 2 økte på en dag. F.eks 7 km på morgen og 5 km på ettermiddagen
fremfor 1 økt på 10 -12 km. Forutsetter da samme jevne rolige tempo på øktene her som i mitt tilfelle vil være ca 5 min pr.km.

Vil man få det samme trenings utbytte av disse 2 alternativene?!

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Varighet rolig trening (sone 1)

Innlegg kollis » 24 Jun 2017 13:59

Mener jeg leste et sted at en bør holde på i minimum 40 min på disse øktene for at de små blodårene (kapillærene) skal utvikles/effektiviseres.

Jeg er veldig opptatt av slike detaljer mener selv at sone 1-2 gjør mye mer enn å effektivisere de små blodårene...
Jeg mener at skal du ta hensyn til slike ting ,som er en langsiktig strategi .
Må du løpe 2 økter pr dag, eks til å fra jobb .Da får du størst utbytte og kroppen prestere bedre når den er vant til å yte flere perioder pr dag.En når kroppen får en høy belastning pr dag som medfører til slutt en av og på situasjon, som med fører mange flere problemer ...

Tenker du på en raskere prestasjons kurve og en kortere karriere er en økt sansynelig best...om du ikke har eller mener du har en kropp som i utgangspunktet er en ferrari kropp og ikke er midt på treet...Da kan du trene 1økt
Sist endret av 1 den kollis, endret 17 ganger.

Spurt
InnleggCOLON 8
RegistrertCOLON 11 Mai 2017 10:25

Re: Varighet rolig trening (sone 1)

Innlegg Spurt » 15 Jul 2017 05:22

Hei!

Dersom det er mer hensiktsmessig å løpe to økter i løpet av en dag, ville jeg gjort det. Jeg ville ikke hengt meg for mye opp hvor mye man må løpe for å effektivisere de små blodårene. Tenk heller at rolig løping er det du bør trene mest, så mye som 80% av løpetreningen bør ligge i sone 1-2.

For en enda mer effektiv løpetrening kunne du lagt inn 5 fartsøkninger i en av øktene dine.

mvh
Terje

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Varighet rolig trening (sone 1)

Innlegg kollis » 27 Okt 2017 08:27

https://www.dagbladet.no/sport/sundby-k ... 0/68782602
om noen forsatt er i tvil om sone 1 og 2 :lol:


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester