Varighet rolig trening (sone 1)

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
DagS

Varighet rolig trening (sone 1)

Legg innav DagS » 24 jun 2017 10:23

Lurer på om det er noen som har noen tanker/erfaring rundt varighet ift utbytte av disse øktene?

Mener jeg leste et sted at en bør holde på i minimum 40 min på disse øktene for at de små blodårene (kapillærene) skal utvikles/effektiviseres.

Med hektisk familieliv kan det være enklere og noen ganger kjøre 2 økte på en dag. F.eks 7 km på morgen og 5 km på ettermiddagen
fremfor 1 økt på 10 -12 km. Forutsetter da samme jevne rolige tempo på øktene her som i mitt tilfelle vil være ca 5 min pr.km.

Vil man få det samme trenings utbytte av disse 2 alternativene?!

Brukeravatar
kollis

Re: Varighet rolig trening (sone 1)

Legg innav kollis » 24 jun 2017 13:59

Mener jeg leste et sted at en bør holde på i minimum 40 min på disse øktene for at de små blodårene (kapillærene) skal utvikles/effektiviseres.

Jeg er veldig opptatt av slike detaljer mener selv at sone 1-2 gjør mye mer enn å effektivisere de små blodårene...
Jeg mener at skal du ta hensyn til slike ting ,som er en langsiktig strategi .
Må du løpe 2 økter pr dag, eks til å fra jobb .Da får du størst utbytte og kroppen prestere bedre når den er vant til å yte flere perioder pr dag.En når kroppen får en høy belastning pr dag som medfører til slutt en av og på situasjon, som med fører mange flere problemer ...

Tenker du på en raskere prestasjons kurve og en kortere karriere er en økt sansynelig best...om du ikke har eller mener du har en kropp som i utgangspunktet er en ferrari kropp og ikke er midt på treet...Da kan du trene 1økt
Sist redigert av kollis den 17 jul 2017 12:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kollis

Re: Varighet rolig trening (sone 1)

Legg innav kollis » 27 okt 2017 08:27

https://www.dagbladet.no/sport/sundby-k ... 0/68782602
om noen forsatt er i tvil om sone 1 og 2 :lol:

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»