Treningsfri

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Linnéaja
InnleggCOLON 6
RegistrertCOLON 28 Jun 2017 16:00

Treningsfri

Innlegg Linnéaja » 28 Jun 2017 16:08

Hei!
Jeg driver aktivt med langrenn og løping og trener kondisjonstrening 6 ganger i uka. Jeg skal på ferie til spania i to uker i sommer, og får ingen mulighet til å trene (arrangert tur). Jeg lurer på om jeg kommer til å miste mye av formen min i løpet av disse to ukene? Vi skal selfølgelig gå en del og andre aktiviteter,så det blir jo ikke en stillesittende ferie. Jeg har konkurranse ganske nøyaktig 1 uke etter jeg kommer hjem, hvor lang tid vil det ta å bygge opp igjen formen etterpå evt? Jeg skjønner at det er individuelt, men jeg lurer på om noen har erfart noe selv... Jeg vil helst ikke gå rundt på ferie å bekymre meg for formen :(

Arthur
InnleggCOLON 79
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Re: Treningsfri

Innlegg Arthur » 29 Jun 2017 07:18

Ja det vil du desverre.
Men må tillegge at jeg har sett utøvere med bra grunnlag gjøre det greit i konkurranse som f.eks. Skåla opp uten trening i 3 uker.
Her er vel et fornuftig åpningstempo et nøkkelord. Så får du se utover i løpet hvordan det går.
Er du heldig så har du en god dag på jobben å kroppen viser seg fra sin beste side.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 29 Jun 2017 08:02

Arthur skrevColonJa det vil du desverre.
Men må tillegge at jeg har sett utøvere med bra grunnlag gjøre det greit i konkurranse som f.eks. Skåla opp uten trening i 3 uker.
Her er vel et fornuftig åpningstempo et nøkkelord. Så får du se utover i løpet hvordan det går.
Er du heldig så har du en god dag på jobben å kroppen viser seg fra sin beste side.

Nei, hvis han trener6 x i uka boer han vaere relativt veltrent, han oppgir ingen tider/nivaa, men uansett.
jeg tror ikke du har mye erfaring hvis du mener at han vil stille svakere etter noen fridager.

Min egen erfaring: etter debyen paa maraton (41 aar/ (2.46) etsuperloep opp til Besserud i stafetten og
Fjellmaraton paa 2.57 i loepet av 5 uker, fikk jeg mitt vanlige prolapsproblem. I 4 uker laa jeg uten med
stores merter, kunne absolutt ikke forflytte meg, maatte bare ligge til det loesnet....
Etterpaa fortalte kameratene at de med stor spenning satt paa tribunen iHelsingfors og ventet paa at jeg skulle
dukke opp i maratonporten,spesielt da ingen var i maal under 2.47 regnetde med at jeg kunne klare en god plassering.
Det var den herlige tiden uten mobiltel. og pulsklokker etc. hahaha
Etter 4 uker i senga loesnet det igjen, og neste maraton i august gikk paa 2.42 og resten av sesongen var som en droem

Et avbrekk paa 2 uker som han prater om har ingen negativ effekt, heller det motsatte for en som trener saa ofte.
Jeg hadde mange ukelange treningsavbrudd pga ryggen i alle aar jeg fikk gleden av aa vaere med, alle virket bare positivt<
lysten til aa treffe kameratene og konkurrere ble stoerre hver gang.

Bare et raad til deg som skal sydover - unngaa alkohol helt - livet er ogsaa saa mye bedre uten saa det boer vaere enkelt. Lykke til!

MS Bøler
InnleggCOLON 26
RegistrertCOLON 21 Aug 2012 11:03

Innlegg MS Bøler » 29 Jun 2017 08:46

Hvis du har trent 6 ganger i uka over lang tid skal ikke et avbrekk på to uker ha så mye å si. Hvis du får kjørt ei skikkelig hardøkt med en gang du kommer hjem så vekker du kroppen og er kjapt tilbake på sporet. Har du derimot planer om VM eller OL-gull så sliter du, men da hadde du heller ikke spurt om råd her inne :)

hailegeraldo
InnleggCOLON 115
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 29 Jun 2017 09:08

Forvent deg et knall-løp! Det du beskriver er jo nesten den perfekte oppladningen til en viktig konkurranse. Kos deg på en aktiv ferie, og ta én utblåsing og et par kvasse lettbeinte treningsturer før konkurransen - avhengig av hvor langt du skal løpe. Desto lengre konkurransen er, desto mer forsiktig bør du være den siste uka. Er det 10 km eller mindre, tren like ofte som normalt, men litt mer spisset. Kvassere men kortere.

Arthur
InnleggCOLON 79

Innlegg Arthur » 29 Jun 2017 19:05

Veteran skrevColon
Arthur skrevColonJa det vil du desverre.

Nei, hvis han trener6 x i uka boer han vaere relativt veltrent, han oppgir ingen tider/nivaa, men uansett.
jeg tror ikke du har mye erfaring hvis du mener at han vil stille svakere etter noen fridager.

Min egen erfaring: etter debyen paa maraton (41 aar/ (2.46) etsuperloep opp til Besserud i stafetten og
Fjellmaraton paa 2.57 i loepet av 5 uker, fikk jeg mitt vanlige prolapsproblem. I 4 uker laa jeg uten med
stores merter, kunne absolutt ikke forflytte meg, maatte bare ligge til det loesnet....
Etterpaa fortalte kameratene at de med stor spenning satt paa tribunen iHelsingfors og ventet paa at jeg skulle
dukke opp i maratonporten,spesielt da ingen var i maal under 2.47 regnetde med at jeg kunne klare en god plassering.
Det var den herlige tiden uten mobiltel. og pulsklokker etc. hahaha
Etter 4 uker i senga loesnet det igjen, og neste maraton i august gikk paa 2.42 og resten av sesongen var som en droem

Et avbrekk paa 2 uker som han prater om har ingen negativ effekt, heller det motsatte for en som trener saa ofte.
Jeg hadde mange ukelange treningsavbrudd pga ryggen i alle aar jeg fikk gleden av aa vaere med, alle virket bare positivt<
lysten til aa treffe kameratene og konkurrere ble stoerre hver gang.

Bare et raad til deg som skal sydover - unngaa alkohol helt - livet er ogsaa saa mye bedre uten saa det boer vaere enkelt. Lykke til!

Erfaring og erfaring, jeg har nå fått med meg noe oppigjennom tiden jeg selv har holdt på.
Jeg snur litt på kommentaren din, du har ikke vært særlig i form hvis du ikke merker særlig forskjell etter treningsfri i 14 dager.
Ihvertfall jeg merker det godt på min kropp. Men selvsagt hvis du har trent alt for hardt før pausen eller er i middels form ellers vil du kansje ikke kjenne den store forskjellen. Det var snakk om 14 dager fri.

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 30 Jun 2017 01:43

Hei Arthur! jaja,erfaring og erfaring, det ser ut som de andre er enige med meg akkurat denne gangen, saa de har tydeligvis samme
erfaring som meg. Om jeg husker riktig saa nevnte du tidligere ca.1.21 paa halvmaran? Ellers ikke noe om antall loep osv. og nivaa ellers,
og hvor mye du trente,saa da spoers det hvem som har mest erfaring..?
Men du vet,mange blir gode loepere med lite trening og beholder formen selv med lange avbrekk, andre trener seg til grunne ,foerer logg over
hver eneste trening, puls osv. men sliter i aarevis uten aa klare sub 40 paa mila., Da trener de feil,er saa fokusert paa soner,puls osv.at de
aldri faar ut sitt potensiale. Og de er samtidig livredde for overtrening og skader, da har de lest for mye av s.k eksperter og vil hele tiden
tenke paa"hvasa h*n om det ogdet..? Mye aa holde orden paa istedet for bare aa loepe av ren glede og kose seg.

Jeg har fortalt at jeg pga jobb & familie aldri trente mer enn 75 km/uke inkl. konk. men det var kvalitetstrening 90-100 % av konk.fart,
uten pulsmaaling etc. fordi kroppen og armb.uret fortalte hvor fort det gikk, enkelt og greit system.
Mine tider taler for seg selv, og naar en er godt trent kan et avbrekk ikke skade,heller tvertimot.

Trolig veldig lurt det jeg gjorde, nemlig aldri aa tenke paa/prate om"pers" osv.som alle prater om i dag. Ingen av oss gamle tullinger nevnte
tid,men lovet hverandre knallhard konkurranse, og aa gjoere vaart beste hver gang. Vi trente lite men med kvalitet, dvs. flest mulig konkurranser,
saa mine 75 km/uka inkluderer 1-3 konk./uke,og vi var mange som deltok i loep baade loerdag og soendag spesielt om hoesten med saa mange
fine skogsloep.
Lykke til opp til Fanaraaken,der hadde jeg en droemmeopplevelse i 1974 med 20 kg. paa ryggen,glemmer henne aldri.....
og Skaala ligger ikke saa langt fra der jeg vokste opp..

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Innlegg Johnny Puma » 30 Jun 2017 09:00

Arthur skrevColonErfaring og erfaring, jeg har nå fått med meg noe oppigjennom tiden jeg selv har holdt på.
Jeg snur litt på kommentaren din, du har ikke vært særlig i form hvis du ikke merker særlig forskjell etter treningsfri i 14 dager.
Ihvertfall jeg merker det godt på min kropp. Men selvsagt hvis du har trent alt for hardt før pausen eller er i middels form ellers vil du kansje ikke kjenne den store forskjellen. Det var snakk om 14 dager fri.

For den aktuelle konkurransen er det null problem. Heller en fordel med denne type oppkjøring. Og som nevnt, IKKE prøv å ta igjen 14 dagers tapt treningsmengde siste uka. Kjør kun 2-3 korte og relativt intensive økter. (Uten syre)

Tenker man som en toppidrettsutøver er et slikt opphold selvsagt ikke ideelt, men samtidig er dette noe også eliteutøvere opplever fra tid til annen, spesielt i forbindelse med sykdom. For et 14 dagers treningsopphold uten sykdom kan man vel se for seg at man etter 2-3 ukers trening etter ferieoppholdet er på nivå med det man var i forkant. Null problem for en mosjonist, altså.

Arthur
InnleggCOLON 79

Innlegg Arthur » 01 Jul 2017 11:03

Veteran skrevColonHei Arthur! jaja,erfaring og erfaring, det ser ut som de andre er enige med meg akkurat denne gangen, saa de har tydeligvis samme
erfaring som meg. Om jeg husker riktig saa nevnte du tidligere ca.1.21 paa halvmaran? Ellers ikke noe om antall loep osv. og nivaa ellers,
og hvor mye du trente,saa da spoers det hvem som har mest erfaring..?
Men du vet,mange blir gode loepere med lite trening og beholder formen selv med lange avbrekk, andre trener seg til grunne ,foerer logg over
hver eneste trening, puls osv. men sliter i aarevis uten aa klare sub 40 paa mila., Da trener de feil,er saa fokusert paa soner,puls osv.at de
aldri faar ut sitt potensiale. Og de er samtidig livredde for overtrening og skader, da har de lest for mye av s.k eksperter og vil hele tiden
tenke paa"hvasa h*n om det ogdet..? Mye aa holde orden paa istedet for bare aa loepe av ren glede og kose seg.

Jeg har fortalt at jeg pga jobb & familie aldri trente mer enn 75 km/uke inkl. konk. men det var kvalitetstrening 90-100 % av konk.fart,
uten pulsmaaling etc. fordi kroppen og armb.uret fortalte hvor fort det gikk, enkelt og greit system.
Mine tider taler for seg selv, og naar en er godt trent kan et avbrekk ikke skade,heller tvertimot.

Trolig veldig lurt det jeg gjorde, nemlig aldri aa tenke paa/prate om"pers" osv.som alle prater om i dag. Ingen av oss gamle tullinger nevnte
tid,men lovet hverandre knallhard konkurranse, og aa gjoere vaart beste hver gang. Vi trente lite men med kvalitet, dvs. flest mulig konkurranser,
saa mine 75 km/uka inkluderer 1-3 konk./uke,og vi var mange som deltok i loep baade loerdag og soendag spesielt om hoesten med saa mange
fine skogsloep.
Lykke til opp til Fanaraaken,der hadde jeg en droemmeopplevelse i 1974 med 20 kg. paa ryggen,glemmer henne aldri.....
og Skaala ligger ikke saa langt fra der jeg vokste opp..

Dette med tider på f.eks. 40 min. på 10000m er jo veldig genetisk betinget. Ja det er mange selv med riktig trening som kansje aldri vil klare å nå 40 min på en 10000, mens andre som meg selv f.eks. løp det første gang jeg prøvde det omtrent uten trening å bli ganske gode med bare uplanmessig trening.
Våre kropper er forskjellige å ingen har noen fasit, men vet ut i fra min kropp hvordan den fungerer å som sagt så er 14 dager fri helt døden for god form ihvertfall. Noe kan jeg reparere med å kjøre litt ekstra hard inn mot fri for å skape overskudd i friperioden å på den måten holde formen eller utløse en slags formtopp. 14 dager er ganske lang tid. Hvis trådstarter driver med annen aktivitet som kan til tide være fysisk krevende blir det en annen sak. Da er jeg enig i at kroppen kan utløse en formtopp å du vil få en positiv opplevelse i konkurransen.
Jeg hadde nok startet litt forsiktig i denne konkurransen å følt meg frem å sett an formen å tatt det deretter.
Dette med pulssoner blir mere viktig når ant. økter å km øker i uka. Trener du 3-4 økter i uka kan man jo til en viss grad bare dure på i rød sone å ikke bli overtrent.

Linnéaja
InnleggCOLON 6
RegistrertCOLON 28 Jun 2017 16:00

Innlegg Linnéaja » 03 Jul 2017 11:37

Hvis jeg får til 1 liten økt per uke, hjelper det? Dette blir da på mølle.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester