Treningsfri

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Roger
InnleggCOLON 136
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 09:14

Re: Treningsfri

Innlegg Roger » 07 Jul 2017 14:18

Ja det vil hjelpe. Kjør på meg ei kort og intensiv økt. Gjerne hurtig koninuerlig 7-12 km med progressiv avslutning siste halvdel. Da holder du blodvolumet oppe, som kanskje er det som først gjør at formen visner ved slike avbrekk på en uke eller to.

Hvi du i tillegg har litt aktive hverdager i form av noe gåing og kanskje gåing i en bratt motbakke i ny og ned så vil du beholde formen og "trua" gjennom ferien.

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 11 Jul 2017 10:01

Jeg tror, som Artur er inne på, at dette er individuelt, og så avhenger det også litt av hvor hardt du har kjørt opp mot ferien - det høres ut som Veterans kropp skrek etter en pause og så fikk den akkurat det den trengte. :p

Men ellers: Det kommer sikkert an på tur, men jeg syns egentlig det nesten alltid er mulig å få til trening på arrangerte turer dersom man er kreativ og villig til å stå opp og trene tidlig om morgenen (og dermed også droppe for mye alkohol og sene kvelder, åpenbart, men det er jo lurt uansett...). Det er greit å få trent før varmen slår helt inn også. Overraskende ofte går det også an å skvise inn en økt før middag (fordi det ofte legges opp til at damene skal få tid til sminking og stæsjing, og hvis man da prioriterer en kort løpetur foran sminke, så kommer man rød i kinnene og med bare lebestift og godt humør til middagen. :D

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Innlegg kollis » 11 Jul 2017 14:05

Henger meg på dem som ser dette som posetivt og tar noe harde intervaller når kommer hjem.Jeg begrunner dette at kropstempraturen blir høyere i syden som kan tilsvare en rolig trenings økt om man ikke er veldig godt trent ...+ at det blir mye gåing ...Eneste som kan spolere energi flyten under løpet er de bekymringene det kan se ut som trå starter har. Særlig om en får et par bekymringer til , dette skaper ofte et så stort forbruk av energi som tapper prestasjonen.Merkes at man mister energi rundt 4 eller 5 km ,taper plutselig 5-10s pr km.(dårlig trent mister mye mer tid pr km)...Min erfaring er at syden varmen fungere bedre enn høyde trening ,med unntak når det er varmt i høyden også.
Pass på salt nivået i kroppen kommer den i ubalanse fungerer i alle fall ikke kroppen...cellene fungerer ikke.
mhv kollis
ps ser at det er meldt opp til 47 grader i portugal \spania . Da er salt balansen meget viktig og nok vann...

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 12 Jul 2017 01:32

Agnes skrevColonJeg tror, som Artur er inne på, at dette er individuelt, og så avhenger det også litt av hvor hardt du har kjørt opp mot ferien - det høres ut som Veterans kropp skrek etter en pause og så fikk den akkurat det den trengte. :p

Men ellers: Det kommer sikkert an på tur, men jeg syns egentlig det nesten alltid er mulig å få til trening på arrangerte turer dersom man er kreativ og villig til å stå opp og trene tidlig om morgenen (og dermed også droppe for mye alkohol og sene kvelder, åpenbart, men det er jo lurt uansett...). Det er greit å få trent før varmen slår helt inn også. Overraskende ofte går det også an å skvise inn en økt før middag (fordi det ofte legges opp til at damene skal få tid til sminking og stæsjing, og hvis man da prioriterer en kort løpetur foran sminke, så kommer man rød i kinnene og med bare lebestift og godt humør til middagen. :D

Hei Agnes! den maa du forklare, for enten har du misforstaatt noe jeg har sagt,eller du tenker paa en annen..?
Vaer snill fortell hva jeg har sagt som tyder paa et min kropp behoevde en pause. Dette rimer daarlig naar jeg hele tiden har
fortalt at jeg aldri trente over 75 km/uke. Og naar fikkjeg den pausen?

Du skriver i en annen traad at du har hatt nytte av mine tips, men dette betyr jo bare at du mener jeg ute paa baertur, eller?
Hahaha, ja baer er godt, her i Kina har de begynt aa kultivere blaabaer saa naa vokser i platshus og ute paa jordene, og den smaker godt.

Ok, haaper at din framgang fortsetter slik at du naar ditt/dine maal! Lykke til fra veteran!
Jeg taaler absolutt alt, saa bare blaas ut med hva du mener!

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 12 Jul 2017 09:07

Det var bare en liten sidekommentar, Veteran, men jeg tenker at når man kommer ut av 4 ukers sengeleie og leverer et skikkelig solid løp (det var det du beskrev at du gjorde, var det ikke? 2:42? ) så var en pause kanskje akkurat den riktige oppladningen akkurat der og da? Du predikerer jo vanligvis knallhard trening, så om du levde som du lærer, så spekulerte jeg bare på om du kanskje traff akkurat riktig øyeblikk til å "hvile deg i form" etter en skikkelig god treningsoppladning i forkant? Du skriver både at du trente knallhard kvalitetstrening med mange løp OG at du hadde mange hvileperioder der du kom godt ut av det = det virker som om du responderte på å kombinere knallhard trening med "hvile seg i form" i blant. :)

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 12 Jul 2017 10:07

Agnes skrevColonDet var bare en liten sidekommentar, Veteran, men jeg tenker at når man kommer ut av 4 ukers sengeleie og leverer et skikkelig solid løp (det var det du beskrev at du gjorde, var det ikke? 2:42? ) så var en pause kanskje akkurat den riktige oppladningen akkurat der og da? Du predikerer jo vanligvis knallhard trening, så om du levde som du lærer, så spekulerte jeg bare på om du kanskje traff akkurat riktig øyeblikk til å "hvile deg i form" etter en skikkelig god treningsoppladning i forkant? Du skriver både at du trente knallhard kvalitetstrening med mange løp OG at du hadde mange hvileperioder der du kom godt ut av det = det virker som om du responderte på å kombinere knallhard trening med "hvile seg i form" i blant. :)

Hei igjen og takk for rask respons, passet godt naa som jeg blir borte fra kondis en droey mnd. Reiser til gamle Noreg i morgen for aa ordne
opp litt etter hussalg for flere aar siden, 3 aar siden siste besoek der, og trolig det siste. Fikk svar fra Veg(u)vesenet idag paa min mail
av 15. juni 2016, overraskende raskt synes jeg. Og svaret var negativt, fordi jeg er utflyttet faar jeg ikke fornye foererkortet slik at jeg kan
kjoere en tur til fjells, og da har jeg ingen interesse av aa reise tilbake. Dispensasjon for 2uker ble ogsaa avvist, en merkelig sak at vi som har
kjoert prikkfritt i over 50 aar , men har flyttet ut av familiaere grunner, men fortsatt med glede betaler vaar skatt etc. med glede, vi blir sett
paa som landssvikere. Jaja, nesten paa grensa til morsomt.....

Pausen som du beskriver var nok ingen oppladning nei. Bare den som har slitt med virkelig lei prolaps i mange aar,vet hvorilledet er.
Jeg brukte flere timer paa aa krype ti ltoalettet, svimte av flere ganger og klarte aldri aaslappe av eller sove ordentlig. Jeg tilbragte tils.
flere timer i MR-maskina paa Drammen sykehus, men skaden etter at jeg ble nedkjeort bakfra var saa komplisert at de ikke tok sjansen paa
aa operere. Jeg hadde mange slike avbrudd i treninga i alle aar, og maatte bare, gi meg etter akkurat 10 aars trening.

Ellers vil jeg bare tillegge at hvis flere "begynte i rett ende", dvs. med aa trene seg godt opp paa 10 -15 km. og ikke starte med maraton og
bryte ned kroppen, da ville under 4 eller 3timer ikke vaert annet en et lite tidsspoersmaal, ganske enkelt..

Saa slike avbrudd med saa store smerter var nok saa
langt unna " aa hvile seg iform" som det er mulig.
Men som nevnt trente jeg kvalitet og ikke kvantitet de gangene jeg kunne trene,dvs. naar ryggen var snill.. ognaar grunntreningen er
gjort riktig, taper en ikke noe paa et avbrudd,til og med eliteloepere taaler et slikt iblant.
Det er nok bare vaa rnyekompis som startet denne traaden som ikke har forstaatt dette, jeg vet bare ikke hvilken idrettsgren han har tenkt
aa bli mester i,som tar dette saa gravalvorlig at han ikke klarer aa slappe av noen feriedager, tiltross for at mange her har gitt gode tips.

Greit,lykke til videre du og alle andre,og fortsatt God Sommer!

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester