Intervaller

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Linnéaja
InnleggCOLON 6
RegistrertCOLON 28 Jun 2017 16:00

Intervaller

Innlegg Linnéaja » 03 Jul 2017 11:45

Hei

Jeg løper intervaller 1 gang i uka og trener ellers vær dag. Mest løping nå om sommeren, men konkurrerer i langrenn også. Jeg har et spørsmål om 400m intervaller. Jeg kjører ofte 800mx6, pyramide: 400-800-1200-800-400, stige: 1600-1200-800-400, eller 3minx6 kupert terreng, eller 3minx6 motbakke med eller uten staver. Det jeg lurer på er om 400mX10 vil ha samme effekt på kondisjonen o.l? Da mener jeg ikke 400m vær uke, men som en variasjon. Er økta like hard som de andre intervallene? Ligger i I4 på alle intervallene over.

Løper 5km, 10km, halvmaraton av og til. Liker best 10km:)

Spurt
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 11 Mai 2017 10:25

Re: Intervaller

Innlegg Spurt » 03 Jul 2017 13:04

Hei!

Du skriver at du trener hver dag, med intervalltrening 1 gang i uka. Pass på at du får nok restitusjon mellom treningsøktene.

Du spør om 400x10 vil ha samme effekt som den andre treningen med høy intensitet du beskriver, og det kommer helt an på med hvilken intensitet du løper, om du løper i flatt eller kupert terreng. Mitt tips er at du løper 400-meter intervaller med høy intensitet, men likevel ikke over anaerob terskel. ha relativt korte pauser mellom hver, slik at pulsen ikke går helt ned.

Du skriver at du løper pyramideintervaller, og det er en fin måte å trene intervaller på. Et tips kan være å løpe med høyere intensitet jo kortere intervallet er.

Lykke til videre med treningen!

mvh
Terje

https://spurt.no/

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: Intervaller

Innlegg Johnny Puma » 04 Jul 2017 09:37

Linnéaja skrevColonHei

Jeg løper intervaller 1 gang i uka og trener ellers vær dag. Mest løping nå om sommeren, men konkurrerer i langrenn også. Jeg har et spørsmål om 400m intervaller. Jeg kjører ofte 800mx6, pyramide: 400-800-1200-800-400, stige: 1600-1200-800-400, eller 3minx6 kupert terreng, eller 3minx6 motbakke med eller uten staver. Det jeg lurer på er om 400mX10 vil ha samme effekt på kondisjonen o.l? Da mener jeg ikke 400m vær uke, men som en variasjon. Er økta like hard som de andre intervallene? Ligger i I4 på alle intervallene over.

Løper 5km, 10km, halvmaraton av og til. Liker best 10km:)


Formålet med intervall er å
1. Bedre kondisjonen gjennom trening av hjertet. (Du legger deg på en intensitet der hjertet pumper mest mulig blod.)
2. Trene på en høyere fart enn konkurransefart, for på sikt å kunne øke denne.

Lengden på intervallene bør velges med utgangspunkt i hvilken distanse du skal konkurrere i. Jeg synes intervaller fra 400 til 1200 meter ser fornuftig ut. Og ja, 10x400 meter vil helt sikker gi god effekt på kondisjonen. Personlig vill jeg valgt litt lengre intervaller (1000-2000 meter), men det blir mest smak og behag og kommer også an på hvordan du legger opp de 6 andre treningsøktene dine pr. uke.


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 9 og 0 gjester