Intervaller

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Linnéaja
Innlegg: 6
Registrert: 28 jun 2017 16:00

Intervaller

Legg innav Linnéaja » 03 jul 2017 11:45

Hei

Jeg løper intervaller 1 gang i uka og trener ellers vær dag. Mest løping nå om sommeren, men konkurrerer i langrenn også. Jeg har et spørsmål om 400m intervaller. Jeg kjører ofte 800mx6, pyramide: 400-800-1200-800-400, stige: 1600-1200-800-400, eller 3minx6 kupert terreng, eller 3minx6 motbakke med eller uten staver. Det jeg lurer på er om 400mX10 vil ha samme effekt på kondisjonen o.l? Da mener jeg ikke 400m vær uke, men som en variasjon. Er økta like hard som de andre intervallene? Ligger i I4 på alle intervallene over.

Løper 5km, 10km, halvmaraton av og til. Liker best 10km:)

Johnny Puma
Innlegg: 197
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Intervaller

Legg innav Johnny Puma » 04 jul 2017 09:37

Linnéaja skrev:Hei

Jeg løper intervaller 1 gang i uka og trener ellers vær dag. Mest løping nå om sommeren, men konkurrerer i langrenn også. Jeg har et spørsmål om 400m intervaller. Jeg kjører ofte 800mx6, pyramide: 400-800-1200-800-400, stige: 1600-1200-800-400, eller 3minx6 kupert terreng, eller 3minx6 motbakke med eller uten staver. Det jeg lurer på er om 400mX10 vil ha samme effekt på kondisjonen o.l? Da mener jeg ikke 400m vær uke, men som en variasjon. Er økta like hard som de andre intervallene? Ligger i I4 på alle intervallene over.

Løper 5km, 10km, halvmaraton av og til. Liker best 10km:)


Formålet med intervall er å
1. Bedre kondisjonen gjennom trening av hjertet. (Du legger deg på en intensitet der hjertet pumper mest mulig blod.)
2. Trene på en høyere fart enn konkurransefart, for på sikt å kunne øke denne.

Lengden på intervallene bør velges med utgangspunkt i hvilken distanse du skal konkurrere i. Jeg synes intervaller fra 400 til 1200 meter ser fornuftig ut. Og ja, 10x400 meter vil helt sikker gi god effekt på kondisjonen. Personlig vill jeg valgt litt lengre intervaller (1000-2000 meter), men det blir mest smak og behag og kommer også an på hvordan du legger opp de 6 andre treningsøktene dine pr. uke.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Google [Bot] og 9 gjester