Pulsklokke med r-r måling

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Markusfiliokus
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 26 Jul 2017 09:35

Pulsklokke med r-r måling

Innlegg Markusfiliokus » 26 Jul 2017 09:42

Hei!

Siden jeg har en ganske hektisk hverdag med mye stress, vil jeg kjøpe meg en pulsklokke som måler r-r intervaller så jeg kan se hvordan jeg henter meg inn etter treningsøktene. Jeg har sett litt på Polar v800. Har noen av dere erfaringer med den? Eventuelt en billigere klokke med samme r-r funksjon?

Mvh Markus.

Markusfiliokus
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 26 Jul 2017 09:35

Re: Pulsklokke med r-r måling

Innlegg Markusfiliokus » 03 Aug 2017 12:57

Ingen som kan svare på dette?

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Re: Pulsklokke med r-r måling

Innlegg Rune60 » 03 Aug 2017 14:53

Markusfiliokus skrevColonIngen som kan svare på dette?

Joda, jeg kan da det. Men jeg ser ikke helt hva som er vitsen med denne funksjonen.

Jeg har Polar V800. r-r-testen fungerer ved at man starter den, slapper av og når man synes det får holde - stopper den. På klokka kan man så avlese min og max-puls om jeg ikke husker feil. Når man så har lastet inn testdata i Polar Flow får man to kurver, en med puls og en med r-r-data. I tillegg til max/min/gj.s. puls samt varighet. Men så var det tolkningen da. Hva sier r-r kurven som du ikke også kan lese av pulskurven? Det ligger masse info der for hjertespesialister, men jeg kan ikke se at Polar Flow har noe vettugt å tilføre.

MEN jeg har brukt pulssensoren koblet opp mot smarttelefon og en app som jeg ikke husker navnet på. (Den telefonen krasjet og jeg har ikke giddet å lete opp app-en igjen.) Det appen gjorde var å sende dataene ut til et sted i cyberspace, analysere dem og sende langt mer avansert info tilbake. Men igjen, so what. Jeg er ingen hjertespesialist og fikk kun kvantifisert hvor mange unormale slag jeg hadde hatt. Antagelig ekstrasystoler. Men det viste jeg jo fra før.....

Så jeg er for så vidt interessert i å vite hva det er jeg har gått glipp av her?

Her er hva Polar Flow gir av info:
RR Recording
RR recording: RR recording saves RR intervals, i.e. time between successive heartbeats, for further analysis, without accumulating training data. Flow allows you to visualize your recording, do light analysis, and export raw, unfiltered RR interval data for use in third party analysis tools for a more in-depth study.
Figure 1 illustrates the variation of time between successive heartbeats. The average length of the RR interval in this example is 1.0 seconds (1000 milliseconds) that is equal to an average heart rate of 60 beats per minute (1 minute divided by 1000 ms). However, the RR interval is not constant – it fluctuates from 940 ms (64 bpm) to 1060 ms (57 bpm).
HRV: The time between successive heart beats varies from beat to beat – this is called heart rate variability (HRV). HRV indicates the fluctuations of instantaneous heart rate around an average heart rate. An average heart rate of, for example, 60 beats per minute (bpm) means that your heart beats 60 times within one minute. However, this does not mean that the time between each heartbeat is exactly 1.0 seconds, but instead it can be slightly less or more.
RMSSD: Polar Flow uses RMSSD (Root Mean Square of the Successive Differences), one of the many parameters used to quantify the beat to beat variation in your heart rate.
Factors that contribute to your HRV are, for example, age, genetics, aerobic fitness, stress level and your recovery status. Factors that you need to consider when performing RR recording are body position, time of day, exercise intensity and how healthy you are, as these will additionally affect your heart rate variability.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Markusfiliokus
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 26 Jul 2017 09:35

Re: Pulsklokke med r-r måling

Innlegg Markusfiliokus » 04 Aug 2017 07:56

Takk for svar, for så vidt enig med deg.

Men trodde det var slikt at hvilepulsen kunne være nogenlunde det samme,men hjerterytmen varierte som ett tegn på overtrening.
som polar brukte i sitt eksempel hvis hvilepulsen er 60 så er rr normalt 1000ms men hvile pulsen kan være 60 selv om rr er 940ms i det ene intervallet og 1060ms i det neste? er det lett å lese slikt på polar v800?

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Re: Pulsklokke med r-r måling

Innlegg Rune60 » 04 Aug 2017 13:18

Men jeg tror ikke RR er så interessant som HRV. Og HRV-dataene ligger vel skjult i datafilen som genereres. Kun puls og RR vises i kurver i Polar Flow. Og disse varier helt regelmessig sammen. Går pulsen litt opp går RR tilsvarende ned. Så sånn sett trenger en bare en pulskurve for å kunne beregne RR. Det er mulig man kan få en indikasjon på HRV for eksempel ved hvor jevn kurven er. Kanskje kan det sammenlignes med tennene på en sag. Er tennene grove og varierer mye i høyde er HRV ganske variabel, er det små utslag er HRV jevn. Men om dette er riktig tolket av meg, så kan en se dette ut av en vanlig pulskurve målt i hvile, dvs flatt på ryggen noen minutter, en trenger ikke RR-data.

For øvrig mener jeg hvilepuls er en god nok indikator om en trenger noe mer enn å kjenne etter hvordan kroppen kjennes ut. Føler en seg sliten og stresset, så ER en det! Vil en gå etter hvilepuls så er min erfaring at pulsen på morgenen før jeg har stått opp, er den som gjelder. Men bare om jeg har våknet rolig, ikke av en skingrende alarm eller fra et mareritt.... :D Hvilepuls utpå dagen etter 5 min i godstolen, er ikke nødvendigvis en like god indikator.

Så selv om jeg varmt kan anbefale Polar V800, så er ikke den RR-registreringen noe jeg vil legge vekt på.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Kolli
InnleggCOLON 21
RegistrertCOLON 19 Mar 2013 12:48

Re: Pulsklokke med r-r måling

Innlegg Kolli » 23 Okt 2017 11:46

Jeg har tidligere hatt klokke med RR-måling, men klarte aldri å finne noe fornuftig å bruke denne til. Da har jeg mer tro på klokke med 24/7 HR måling, og bruke hvilepuls natt som indikator på overskudd, overtrening/sliten/sykdom etc.

- Lav hvilepuls: klar for hardøkt/intervall
- Høy hvilepuls: Dagens økt blir rolig(ere)
Nedadgående trend; formen blir bedre

Noen fler som benytter hvilepuls i treningsarbeidet?


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester