Hvor havner jeg?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Jurg1
Innlegg: 4
Registrert: 18 mai 2010 09:58

Hvor havner jeg?

Legg innav Jurg1 » 20 mai 2010 20:47

Kort bakgrunn.
Mann 35, 185 cm og 78 kg som løper ca 3-5 ggr per uke- har løpt relativt jevnt i 18mnd, men var i fryktelig (fryktelig) dårlig form når startet. (som mange andre har jeg jo sprekker hvor jeg "skulker" 4-6 dager, men ikke egentlig mer.) så synes jo god innsats for en med flere tidstyver i livet)
Har lest på forumet her over en tid nå for jeg tenkte at jeg begynte å trenge litt inspirasjon og innspill for å komme videre.
Jeg trener som sagt 3-5 ggr per uke, varierer litt i løyper og type trening, som i at jeg har økter hvor jeg prøver å holde meg rundt puls 160 (max er omtrent 202-205 målt, men klarer ikke særlig lavere uten å gå og det er ikke derfor jeg løper for å si det slik) og økter hvor jeg kjører på med (tilnærmet) max, jeg har òg jevne økter hvor jeg tar det rolig store deler, men legger inn full innsats i kilometer lange motbakker og roer så ned igjen, kanskje tre slike på en tur. Løper mest i skogen hvor jeg får både flater og oppover og nedover bakker.
Vanligvis så løper jeg rundt 12 km (i følge polar) hver gang og bruker opp mot en time kanskje pluss 5 minutter. Tipper jeg skulle klare mila på godt under 50 min, men litt engstelig for skuffelse....og mangler gode flate muligheter (en skikkelig dårlig og falsk unnskyldning egentlig hører jeg)
Synes ikke jeg stagnerer for jeg blir liksom langsomt men sikkert sprekere og jeg får igjen det jeg ønsker, penere mage og ben (lol) overskudd og mange veldig gode opplevelser fysisk og psykisk. Så spørsmålet er: kommer jeg til å merke fremgang fremover? Hvor mye mer effekt av treningen vil jeg få ved å bli en systematikk slave (litt nedlatende med vilje)? men ville tatt litt av gleden fra meg hvis jeg skulle strukturere meg mye og fulgt slaviske programmer. Da blir det liksom litt jobb-preget. Samtidig ser jeg her at noen er jo skikkelig spreke, men vet ikke hvor lenge de har trent liksom og om det er uansett urimelig å bli sammenligne med de, at det ikke bare forskjell i opplegg. Så hvor kommer jeg hvis fortsette slik? Evnt innspill på lettere endring, med god effekt?

EspeN
Innlegg: 732
Registrert: 18 jan 2010 17:36
Sted: Oslo

Re: Hvor havner jeg?

Legg innav EspeN » 20 mai 2010 20:56

Hei,

Jeg er like gammel som deg og har noe høyere BMI enn deg.
Jeg har aldri fulgt noe treningsprogram og løper veldig etter hva jeg føler som. Intervaller var noe jeg starta med for 1 år siden, men fremdeles løper jeg bare det jeg føler for. Run for fun.

Jeg har hatt fremgang hele tiden, men er også med i mye race og opplever både oppturer og nedturer!
Drit i om løypa er flat osv, meld deg på så mye som rolig og kast deg uti det!

Det er mine 2 cent.

Brukeravatar
jank
Innlegg: 58
Registrert: 18 jan 2010 17:36

Re: Hvor havner jeg?

Legg innav jank » 20 mai 2010 21:17

Skaff deg et passe langsiktig hovedtreningsmål (en større konkurranse) og ta noen få konkurranser på veien som trenings-øvelser. F,eks Oslo Halvmaraton som hovedmål pluss et par 10 km gateløp i løpet av juli og august. Ha en blanding av rolig langkjøring og intervall-trening som hovedplattform og gjør annnerledes treningsøkter (som i dag) inne i mellom. Lykke til! :)

bemex
Innlegg: 149
Registrert: 20 jan 2010 20:05
Sted: Trondheim

Re: Hvor havner jeg?

Legg innav bemex » 20 mai 2010 21:19

EspeN skrev:Hei,

Jeg er like gammel som deg og har noe høyere BMI enn deg.
Jeg har aldri fulgt noe treningsprogram og løper veldig etter hva jeg føler som. Intervaller var noe jeg starta med for 1 år siden, men fremdeles løper jeg bare det jeg føler for. Run for fun.

Jeg har hatt fremgang hele tiden, men er også med i mye race og opplever både oppturer og nedturer!
Drit i om løypa er flat osv, meld deg på så mye som rolig og kast deg uti det!

Det er mine 2 cent.


Min kjære venn etter å ha lest bloggen din lenge så vil jeg si at du har systematisert treningen din bedre og bedre.

Du løper faste intervaller
Du har egen oppkjøring til løp
Du tar til og med fridager før løp :D
Du løper mange konkurranser ypperlig fartstrening
I tillegg er du observant på løpeteknikk

Er stor misunnelig over fremgangen din :D

Brukeravatar
Plagen
Innlegg: 210
Registrert: 18 apr 2010 18:54

Re: Hvor havner jeg?

Legg innav Plagen » 20 mai 2010 21:54

1.
Jeg regner med at du løper my i samme løypa.
Finn forskjellige måter å gjøre den på:
f.eks
Rolig bortover og nedover og fullt trøkk oppover.
Rolig oppover og bortover og øve på å løpe nedover. (Noen vil sikkert rette på meg men jeg forsøker å la både armer og ben gå i en slags sirkuler bevelgelse når jeg løper nedover, armer lavt plassert vel og merke)
Rolig oppover og nedover og alt du makter på flaten.
Du kan sikkert finne flere variasjoner viss du tenker litt på det.

Variasjon er tingen.
Jeg har en løype jeg løper veldig mye på og har ganske mange variasjoner på hvordan løpe den. Bruker objekter som ligger i stien som landemerker og mellom de forgår det noe, full fart, få puls ned, makse puls, raskest mulig mellom to pungter som har varierende avstand, sprinte, løfte bena høyt etc etc


2.
Meld deg på 2-3 konkuranser på år.
Alle jeg kjenner sier at du finner ut hvor mye de virkelig klarer i en konkuranse.
For 2 år siden var jeg blant de 2% siste i enver konkuranse jeg deltok i, nå er jeg vanligvis ca midt i siste halvdel av lista så jeg klatrer og det er kjempegøy og bør prøves.
Det er masse folk som konkurerer som ikke er i nærheten av de 50min på mila som du tror du klarer så det er bare til å hive seg på.

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: Hvor havner jeg?

Legg innav Tarzan » 21 mai 2010 10:10

Nå har jeg ikke trent like lenge som deg, jeg er 6 år eldre, vi er like lange, men jeg veier 81 kilo.
Men jeg har også mine tips til deg, fordi jeg trente på samme måte som deg, mye av den samme grunn. Jeg debuterte i mitt livs første (og eneste til da) halvmaraton etter 5 mnd trening ifjor, og kom inn på 2.02 timer. Jeg hadde en drøm om 1.50, men et realistisk håp om 2.00. Noen mnd senere stagnerte jeg, mistet drivet og motivasjonen. At jeg ble syk i 3 mnd, fra og med desember og ut februar gjorde ikke saken bedre.
Alikevel løper jeg nå 10 km på litt over 40 minutter, og tror jeg skal klare det samme halvmaraton på rundt 1.40 i år (om 49 dager).

Grunnen er enkel: Jeg tok meg selv i kragen, og kuttet ut ALL halvhard og hardere trening. Kun en økt hver 10 dag til å begynne med, hvor jeg kjørte intervall, og det var enten 8 x 3 minutter, eller 4-5 x 1000 meter. Ellers hadde jeg 2 - 3 økter hvor jeg kjørte LUSE SAKTE langkjøring. Med luse sakte mener jeg opp mot 7-8 minutter pr kilometer. Nesten gå fart, iblant går jeg også i oppoverbakker for å holde pulsen lav. Men til gjengjeld er økta lang, for meg iallefall. 2-2.5 timer med konstant småjogg, nesten ruslejogging, har bygget opp det jeg manglet: BASE.

Om du gjør som jeg, løper rimelig fort mesteparten av tida, blir det som å stable kasser oppå hverandre. Du øker fort, men kommer ikke så veldig høyt før stabelen begynner å vakle. Løper du lange, og veldige rolige løp, setter du mange kasser ved siden av hverandre, slik at du har en bred base å bygge på. Det blir som en skyskraper, bred på bunnen, så smalere etterhvert som den når sitt potensiale. Om du skjønner bildet.

Jeg tror du må forandre litt på det du gjør, men som jeg pleier så si, vi er alle forskjellige, så det finner du ut av selv :)
Lykke til. Og ikke mist motivasjonen, og ødelegg alt du har bygget opp. Husk, du skal kanskje leve i 70 år til, og det blir mye kulere å gjøre det, om du kan løpe maraton som 90 åring, og klokke inn på rundt 3 timer :)

Jurg1
Innlegg: 4
Registrert: 18 mai 2010 09:58

Re: Hvor havner jeg?

Legg innav Jurg1 » 21 mai 2010 10:48

Hei Tarzan og andre
Takker for flere gode innspill. Må si jeg imponeres av den utvikling du viser. Leser om sone 1 trening her som vel er den trening du anbefaler. Ved max rundt 200 hva defineres da som sone 1? På klokka mi er det 5 soner. Overførbart? Trives ikke veldig godt der nede.. men kan jeg både stable i høyde og samtidig? Altså supplere med noen flere timer med lavere intensitet men også forsette med den treningen som føles veldig effektfull? Liker den så godt... og er svaret på innledende spørsmål at denne treningen kommer til å ende med at jeg stabler og stabler og det raser og raser uten å komme vesentlig høyere?
NB: hele innlegget skrevet på Android 2.1! Funker ja.

Johnny Puma
Innlegg: 301
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Hvor havner jeg?

Legg innav Johnny Puma » 21 mai 2010 11:02

Jurg1 skrev:Hei Tarzan og andre
Takker for flere gode innspill. Må si jeg imponeres av den utvikling du viser. Leser om sone 1 trening her som vel er den trening du anbefaler. Ved max rundt 200 hva defineres da som sone 1? På klokka mi er det 5 soner. Overførbart? Trives ikke veldig godt der nede.. men kan jeg både stable i høyde og samtidig? Altså supplere med noen flere timer med lavere intensitet men også forsette med den treningen som føles veldig effektfull? Liker den så godt... og er svaret på innledende spørsmål at denne treningen kommer til å ende med at jeg stabler og stabler og det raser og raser uten å komme vesentlig høyere?
NB: hele innlegget skrevet på Android 2.1! Funker ja.


Det er litt ulike definisjoner, de fleste opererer vel med Sone 1 i området rundt 60-70%. Dvs. 130-140 i puls for din del. Dersom man ikke er i relativt god form innebærer trening i Sone 1 at man bør gå i motbakkene.

Du kan trene både langkjøring og intervall samtidig, ja. F.eks. 2 langkjøringer, 1 moderat hard fartslek + 1 intervall i uka.

Brukeravatar
knut
Innlegg: 287
Registrert: 23 jan 2010 13:30

Re: Hvor havner jeg?

Legg innav knut » 21 mai 2010 11:03

Jurg1: Polars sone 2 av 5 er omtrent som Olympiatoppens sone 1.

Polars soner:
http://www.pulsklokke.no/nb/trening_med ... pulsklokke

Olympiatoppens soner:
http://www.olympiatoppen.no/fagavdeling ... ge594.html

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: Hvor havner jeg?

Legg innav Tarzan » 21 mai 2010 14:57

Jurg1 skrev:Hei Tarzan og andre
Takker for flere gode innspill. Må si jeg imponeres av den utvikling du viser. Leser om sone 1 trening her som vel er den trening du anbefaler. Ved max rundt 200 hva defineres da som sone 1? På klokka mi er det 5 soner. Overførbart? Trives ikke veldig godt der nede.. men kan jeg både stable i høyde og samtidig? Altså supplere med noen flere timer med lavere intensitet men også forsette med den treningen som føles veldig effektfull? Liker den så godt... og er svaret på innledende spørsmål at denne treningen kommer til å ende med at jeg stabler og stabler og det raser og raser uten å komme vesentlig høyere?
NB: hele innlegget skrevet på Android 2.1! Funker ja.


De fem sonene er nok overførbart vil jeg tro. Og du har grepet riktig svar, å fortsette slik du gjør, kommer ikke til å føre deg vesentlig høyere. Suppler med noen vonde timer i sone 1, og noen knallharde intervalldrag, så vil du etterhvert kunne løpe sub 40 på mila. Garantert.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: MSN [Bot] og 6 gjester