overtrent?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
LøpeLars33
InnleggCOLON 6
RegistrertCOLON 24 Aug 2017 17:37

overtrent?

Innlegg LøpeLars33 » 24 Aug 2017 19:01

Har fått noen signaler fra kroppen de siste ukene som gjør meg usikker og litt frustrert. Lest at overtrening normalt sett gir høyere puls både under aktivitet og ellers. Mitt problem er derimot det motsatte. Jeg sliter med å få pulsen over 180 slag i minuttet, noe som erfaringsmessig ikke burde være noe problem for meg.

Eksempelvis har jeg terskelpuls på rundt 176-180 slag, noe som for 2-3 uker tilbake tilsvarte en fart på 13,2-13,5 km/t. Ved forrige terskeløkt måtte jeg derimot slite noe ekstremt for å komme meg opp til dette. Er fullt klar over at dagsformen kan variere og at terskelpulsen kan være lavere noen dager. Derfor gjorde jeg en test for å se hvor mye jeg måtte presse for å få pulsen enda høyere. Ikke før klokka viste en fart på 14,5 km/t steg pulsen med beskjedne 3 slag og la seg stabilt på 183. Ved minimal fartsreduskjon krøp den raskt tilbake til under 180 og holdt seg der igjen. På tross av at pulsen holder seg på det som normalt sett ville vært terskel, kjenner jeg at jeg reelt sett ligger langt over, da jeg kjenner ekstrem opphopning av melkesyre.

Gjorde et forsøk på 10km terreng for en drøy uke tilbake, og gikk virkelig all-in på de siste 5km. Tenkte mens jeg løp at "noe fortere enn dette er ikke mulig nå". Likevel endte jeg opp med en gjennomsnittspuls på 176, og en maks på 187. Normalt sett, med tanke på tidligere løp og følelsen i kroppen, hadde jeg forventet maks på langt opp på 190 tallet. Normalt sett ville jeg sett positivt på en slik formendring, men at den endrer seg så drastisk i løpet av 1-2 uker?

litt generell info: Mann, 23 år. Løpt av og på de siste 5-6 åra, men mer målretta de siste 2.
Løper det jeg føler er beskjedne 45km i snitt i uka, hvor av 80% er rolig i sone 1 og 2

Noen som har lignende erfaringer? Tanker?

Arthur
InnleggCOLON 75
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Re: overtrent?

Innlegg Arthur » 24 Aug 2017 19:34

Ja dette begynner å nærme seg overtrening hvis du fortsetter å kjøre på.
Det skal være lett å få puls.
Til meg går det ganske raskt fra å slite med å komme opp i puls til hvilepulsen å arbeidspulsen øker. Dette tar bare noen øker imellom hvis jeg fortsetter kjøret.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.

LøpeLars33
InnleggCOLON 6

Innlegg LøpeLars33 » 24 Aug 2017 19:46

Æsj.. sinnsykt irriterende i så fall. Kan ikke fatte hvordan det er mulig. 45 km i uka burda da være overkommelig for de fleste. Hvertfall med 2 år sammenhengende trening. Løper jo sjeldent hardt også. Jaja... Får gi kroppen litt hvile, og prøve meg pent igjen

Arthur
InnleggCOLON 75

Innlegg Arthur » 24 Aug 2017 20:13

Jeg har nettopp hatt en veldig rolig periode etter en smell for 1,5 mnd. siden. Kan ikke skjønne hva som har gått galt. En som har veldig god innsikt i treningsopplegg både i ski å friidrett har sett over min treningsplan som jeg nøye noterer sammen med kurver fra min pulsklokke. Han klarer heller ikke å finne noe å sette fingeren på mtp. trening. Jeg er flink med å justere mengde å hardøkter å justere slik at det ikke blir for ensformig trening over tid.
Ikke har jeg hatt vektnedgang, å har spist bra osv.
Men jeg har i lengre tid slitt med å få sovet nok. en 1/2-1t mindre hver dag i snitt enn det som er anbefalt. Vi kan ikke se noe annet enn at det er det som veltet lasset for min del.

LøpeLars33
InnleggCOLON 6

Innlegg LøpeLars33 » 24 Aug 2017 20:19

Hm.. ja, er vel ikke alt man kan forstå seg på. Har ikke hatt andre "symptomer" enn dette med pulsen, men kan relatere til dette med for lite søvn dessverre. Får bare innse at man får roe ned litt, i tillegg til å være strengere med antall timer man sover. Bedre det enn å gå på en skikkelig smell tenker jeg. Hvor mye tenker du det er fornuftig å kutte på treningen? har ligget på 45 km til nå. Mellom 5-6 timer i uka. Takk for kjappe og tydelige svar! :)

Arthur
InnleggCOLON 75

Innlegg Arthur » 24 Aug 2017 20:25

Til meg går hvilepulsen opp å ned 4-5 slag under en mnd. periode.
Men da jeg fikk dette pulsgreiene gikk hvilepulsen opp 15 slag over natta. Fikk også god sone 1 puls på vanlig gange.
Du er ikke overtrent om det butter imot på en økt, men har du flere økter der du må presse for å få puls er det første steg mot overtrening.
Derfor ta deg noen gode sone 1 økter å bare kos deg i marka eller hvor du er å trener. Så ordner dette seg veldig raskt.
Overtrening krever mye mere tid for å bli bra. Ihvertfall hvis du har drevet på en stund med det.

Agnes
InnleggCOLON 185
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 28 Aug 2017 14:53

Mitt amatørsvar er at jeg ikke tror du er overtrent, men at kondisen er bedre enn muskulaturen for tiden. Altså har du fint kondis (pust og puls) til å fly fort, men muskulaturen din lar deg ikke gjøre det. Min erfaring er at det er bare å gønne på, særlig med trening som gir spenst og futt i beina, og så kommer det seg igjen, og det blir kondisen som stanser deg. Prøve mer spensttrening, styrke, smidighet, bakkeløp, tåhev og annen moro, og se om det hjelper?

LøpeLars33
InnleggCOLON 6

Innlegg LøpeLars33 » 28 Aug 2017 16:57

Vil jo helst at dette skal være tilfellet, og for all del, hvorfor ikke? Likevel føler jeg det er risky å gamble. Har nok godt av en roligere periode uansett. Tipset om styrketrening kommer jeg nok uansett til å følge opp, da dette er mangelvare på nåværende tidspunkt :)

Agnes
InnleggCOLON 185
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 29 Aug 2017 07:58

Og spenst! Og motbakker! Da kan man ta ganske korte, intense økter, uansett en fin avveksling fra den vanlige landeveismilslukingen. :)

(Og, en personlig anbefaling: Løper-yoga! )

Roger
InnleggCOLON 136
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 09:14

Innlegg Roger » 29 Aug 2017 11:15

Enig med Agnes i at jeg ikke tror du er overtrent. For en ung mann med 45 km i uka hvor 80% er rolig trening skal det vanskelig gjøres å bli overtrent. Så sant ikke totalbelastningen din utenom trening er overvelmende.

Med pulsklokkas inntog i mosjonisthverdagen de siste ti, tjue årene så har kanskje fokuset på puls blitt vel høyt. Det har både fordeler og ulemper. Pulsen er lunefull, og terskelbegrepet er i alle fall lunefullt. Kroppen regulerer seg på så mange måter.

Jeg, og flere, erfarer at jo jevnere og mer vi trener, jo vanskeligere blir det å løpe med høy puls. Hvertfall hvis det er mye rolig og moderat trening, og lite hardt.

Jeg tenker at du bør fjerne fokuset vekk fra pulsklokke og løpe på fart og følelse istedenfor. Og som Agnes sier, løp variert og ha økter med god fart (kortintervaller).

Mvh
Land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 8 og 0 gjester