overtrent?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Re: overtrent?

Innlegg Agnes » 29 Aug 2017 13:56

Jeg syns sånt går i perioder også. En stund er det puls og pust som stopper en, en annen gang mangler det futt i beina (og noen ganger er det vondt i viljen!! Den må også trenes!). Så blir man sterkere i det som "butter" og så er det det andre det butter på.

LøpeLars33
InnleggCOLON 6
RegistrertCOLON 24 Aug 2017 17:37

Re: overtrent?

Innlegg LøpeLars33 » 31 Aug 2017 15:57

Sant, har jo opplevd tunge perioder før, men ikke så lenge som nå. Hadde hele forrige uke fri, men beina kjennes likevel som om jeg har gjennomført en knallhard 10km, tunge som hus og skikkelig stramme. Løp en rolig tur nå på mandag og tenker meg ut på en senere i dag. Er likevel redd for å presse meg for mye dersom jeg faktisk er nær ved å bikke over kanten her. Som Roger skriver ser jeg at det etter en god periode med rolig trening blir vanskeligere å få høy puls, men dette vil vel gå gradvis og merkes over tid. Dette skjedde plutselig, fra en mandag til en torsdag.
Når det gjelder belastning utenom selve treningen er den relativt liten, ingen aktiviteter som skulle gjøre restitusjonen noe dårligere. Har derimot hatt en tung periode rent psykisk, og har lest at dette også kan ha innvirkning på det fysiske, og hvor lang tid man trenger for å restituere seg.
Når det gjelder de tunge beina har jeg også sett begrepet "feiltrening" sprette opp ett par steder, som noe annet enn overtrening. Det går vel mer på at arbeidet blir for monotont over en lang periode. Spørsmålet mitt da blir, hvordan kan man unngå at løping blir monotont? Altså, om 80% av treningen skal være rolig blir det fort monotont. Greit man kan bryte det opp med noen intervaller og raskere økter i ny og ne, men mesteparten vil fortsatt være ren milsluking.

Flere gode råd tas i mot med stor takk, da frustrasjonen blir større for hver dag som går. Blir rett og slett litt smågal av å sitte stille og vite at det jeg har jobba så hardt for bare forsvinner uten at jeg kan gjøre noe med det.

LøpeLars33
InnleggCOLON 6
RegistrertCOLON 24 Aug 2017 17:37

Re: overtrent?

Innlegg LøpeLars33 » 31 Aug 2017 19:58

OPPDATERING

Nettopp tilbake fra en liten tur i marka. Bestemte meg etter 4km rolig for å virkelig teste kroppen for å se hvordan ting ligger an. Kjørte et par km på terskelfart og følte denne gangen at det var lettere å nå ønsket puls. Samtidig skrek beina og jobbet knallhardt i mot. Kan virke som det er nevnt tidligere her at det er beina som er problemet? kan de rett og slett ha blitt litt sure etter mye rolig og monoton trening?

Kjørte som avslutning 2 x 1.5 minutters drag på laaangt over terskel, bare for å sjekke hvor høyt jeg kunne få pulsen. Nådde 190 på toppen av en bratt bakke... fra tidligere efraringer bør jeg kunne komme opp mot 198-200, men dette var tross alt bare 1-2 minutters arbeid. Regnet i samme slengen ut pulsfallet i løpet av 1 minutt: 48 slag, fra 190-142 (dette er vel heller bra? og ikke noe faresignal?) Pulsen nå, 15 minutter etter endt økt må også kunne sies å være tilbake til normalen.

Heller virkelig mot at det er beina som skaper trøbbel her. Tanker?

Roger
InnleggCOLON 136
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 09:14

Re: overtrent?

Innlegg Roger » 01 Sep 2017 11:49

Tja. Ikke så lett å ha noen fasit på dette. Men det kan jo virke som om du kan ha godt av å kjøre noen slike harde intervall-økter for å trigge systemet litt. Og evnen til å presse seg, og holde ut ubehaget slike hardøkter er, det sitter mye mellom øra.

Tror det kan være lurt å ikke kjøre for harde og lange intervaller. Trenger ikke å peake på bortimot makspuls på hver økt :-) Det kan også gi litt tunge bein. Men press komfortabelt hardt på mellomlange intervaller. F.eks 60/60sek x 20 eller 10-12 x 500m (45-60 sek pause) i 10km konkurransefart. Slike økter synes jeg selv gir en god følelse i beina.

Og det at du har en litt psykisk tøff periode bak deg kan så absolutt føkke opp systemet og energinivået. Og kropp og sinn henger sammen. På det jevne er antageligvis ditt aktivitetsnivå kun sunt mtp psykiske helseeffekter.


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester