Trene til halvmaraton på 5mnd - etter keisersnitt

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Mariaa

Trene til halvmaraton på 5mnd - etter keisersnitt

Legg innav Mariaa » 25 des 2017 22:52

Jah, da har jeg blitt utfordret til å løpe halvmaraton ca 28 uker etter keisersnitt :shock: . De 6 første ukene er det ikke anbefalt å løpe. Får hjelp av fysioterapeut til trening av bekken, mage og rygg. Har ikke mulighet til å trene på faste dager (I alle fall ikke uten vogn). Jeg tar imot alle tips jeg kan få på alle relevante områder rundt dette! :lol:

Arthur

Re: Trene til halvmaraton på 5mnd - etter keisersnitt

Legg innav Arthur » 27 des 2017 22:24

Det må da gå greit.
Kjenner ikke utgangspunktet ditt, men å gå turer med vogna bør vel gå fint det å etter hvert øke på med litt jogg med vogn.
Jeg mener det er viktig å få km i beina slik at du klarer å gå 2 mil.
Så får du ta alt over som bonus.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

admin
Site Admin
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Trene til halvmaraton på 5mnd - etter keisersnitt

Legg innav admin » 05 feb 2018 23:20

Hei Mariaa

Da har jeg spurt Solfrid Braathen Malme som nettopp har født sjøl og som sitter i bladredaksjonen for Kondis.

Hun har gitt dette svaret:

Når det gjelder trening etter fødsel, og da spesifikt løping som du skal trene, anbefales det på generelt grunnlag å starte rolig og kort. De generelle anbefalingene er å vente minst seks uker med å løpe og enda lenger ved keisersnitt. Jeg ville fått en lege til å vurdere såret ifht når du bør starte å løpe.

Uansett: Gå i starten og kjenn etter hva kroppen tåler. Du kjenner din egen kropp best. Øk mengde og belastning/ intensitet etterhvert. Nå som det er vinter vil jeg anbefale deg å gå på ski heller enn å løpe, da dette er mindre belastende trening.

Selv om du har tatt keisersnitt, er det viktig legge inn trening av bekkenbunnen. Du har hatt press på bekkenet både under graviditeten og sannsynligvis under fødselen. Husk også å trene styrke for mage og rygg.

Personlig ville jeg ikke løpt halvmaraton fem måneder etter fødselen pga evt. skader. Men dette er noe du selv, gjerne i samråd med en fagperson, må vurdere.

Les gjerne artiklene jeg har skrevet om opptrening etter fødsel i de tre siste utgavene av Kondis https://goo.gl/tkRVV1. Håper dette kan være til hjelp. Dersom du er usikker, anbefaler jeg deg å ta kontakt med en spesialist på temaet.

Lykke til med prosjektet!
Solfrid Braathen Malme

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»