Testløp

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
torkelhf

Testløp

Legg innav torkelhf » 03 feb 2018 19:24

I siste utgave av Kondis beskrives en treningsøkt/testløp der man først løper 3000m på 90% av makspuls, for så å løpe 5000m så fort man kan. Er det noen som har erfaring med denne økta? Skal man ha pause mellom 3 og 5 tusen?

Brukeravatar
per gunnar alfheim
Sted: Bergen

Re: Testløp

Legg innav per gunnar alfheim » 07 feb 2018 19:41

Ja, jeg kan svare, da det er jeg som har laget økten. :-) Det skal ikke være pause mellom i utgangspunktet, men det har hendt at noen vil ta den i forbindelse med en 5 km konkurranse/karusell, og da må det bli en pause når de stiller opp til start. Da bør man ta tiden på pausen, for det viktige er at testen blir mest mulig lik/sammenlignbar fra gang til gang. Grunnen til at jeg har lagt inn 3 km først, litt roligere enn selve testen, er tredelt: 1) Fordi når man er litt "mørnet", blir det lettere å disponere de neste 5 kilometerne riktig/ikke gå for hardt ut. 2) Fordi 8 km gir et bedre grunnlag for å finne optimal terskeltreningfart, som igjen er utgangspunktet for å sette farten på langtur og rolig tur. 3) Fordi oppdelingen først å starte på 3 km og så ha en "ny start" med fartsøkning på fem km, gjør økten litt mer spennende enn om det bare var 5 km, eller om det var 8 km i jevn fart. Det å ha delmål underveis, vil mange oppfatte som litt action og det blir mer fornøyelig å gjøre økten/testen. :-) Dette var mine tanker da jeg laget økten. Var det et svar du kan "leve" med?
Med ultrasportslig hilsen
Per Gunnar Alfheim

Den største gleden du kan ha, det er å gjøre andre glad! Unn andre suksess!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»