Moderat trening?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Mina

Moderat trening?

Legg innav Mina » 05 feb 2018 09:39

Hei!
Jeg har et spørsmål til dere som jeg håper dere kan svare på.

eg er en treningsglad dame på 37 år som liker å løpe og har drevet med dette i mange år.
Jeg løper både intervaller og litt lengre rolige turer, i tillegg til litt spinning og en styrkeøkt innimellom.
Det er blir alt mellom 3 og 5 løpeøkter pr. uke. Ca 5-6 treninger pr. uke totalt.
Har lest litt mer om løping nå, og i flere artikler jeg har kommet over står det at det ikke er bra å trene løping mer enn 2-3 ganger pr. uke eller 2 til 2,5 timer pr. uke... (Det er jo ikke mer enn en langtur og en intervalløkt)
Andre steder leser jeg at løping på moderat nivå er bra.... Hva er moderat nivå?
Jeg vil jo gjøre det beste for helsa mi og trene så mye som er bra. Men om jeg har 3 løpeøkter pr, uke, 1 spinningøkt og en styrkeøkt.. Er det greit?
Jeg blir litt stresset over dette, og derfor spør jeg.

Mvh
Mina

admin
Site Admin
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Moderat trening?

Legg innav admin » 05 feb 2018 11:16

Hei Mina
Det er helt greit å trene tre ganger i uka...og også flere ganger enn det.
Det som det ofte snakkes om er at helsegevinsten avtar etterhvert som en trener mer. Mest helsegevinst vil en helt utrenet person få med litt trening f.eks. 1/2-time per dag. Mens en som trener 5 timer hver dag vil ha tatt ut helsegevinsten lenge før en kommer opp i sånne doser.
Det er imidlertid andre helsegevinster ved f.eks. å trene 5 dager i uka, som nok ikke kommer frem ved rent fysiske undersøkelser av helsepåvirkningen.
Trener du dag 4 og dag 5 sammen med andre har du en sosial effekt utover det rent fysiske og man blir mer og mer klar over hvor mye det sosiale bidrar til god helse.

Så tren det du orker så lenge det er lystbetont og ikke la deg stresse av at noen mener en ikke bør trene mer enn tre dager i uka. De vet rett og slett ikke hva de prater om.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 05 feb 2018 18:04

Om du trener for å oppnå helse gevinst er lantidsblodsukker rund 6 det optimale og omega 3 til blodårene ,og trene etter ca + - min 85% og max 92% sone 1 til 2 (det beste er å gå mye i starten)og resten 4 ,5 ,6 sone er det mest optimale jeg vet om .Om en ser på fordeler og ulemper prinsippet, om en bruker følses prinsippet bør en ha lang erfaring .Men som en ser i år greier ikke Northug eller OLE Einar finne formen selv om erfaringa er lang .....
Denne treninga jeg forteller om her fører til mye stimulans til hjernen.Dette gjør at hjernen får økt sin muligheter til å kontrollere kroppens prosseser lengre enn det som er normalt.
Selvfølgelig er det kanskje vanskelig å forstå dette ,men tester du det ut skal du se .Program for 2uker ca 30000steg pr dag i 4dager evt rolig sone 1 ,pass på å ikke bli sliten og spise først.så en vile dag max 10000steg og 2 dager med fri fart og lengde ,men min en max fart drag. Etter 2 uke kan du selv se resultatet. Antall steg pr dag varierer når personen er i et annen situasjon enn deg...
Da jeg anser hjernen som den viktigste brikken til å ta seg av kroppen din , er utganspunktet for forslaget.
Når du har 2 til 3 besøk på wc pr dag har du nivået og du kan da legge deg på et litt mindre mengde....
Om du ikke får langtidblodsukkeret i balanse kan du prøve helsekost... Om du ser på Olav Thon er stimulansen til hjernen nærmest lik hans værdag utenom de kraftige max løp,,,Ser du på den engelske modellen anbefaler helse myndighetene 10000steg pr dag ,regner med at Norge kommer snart med et tilsvarende forslag .Når de har lest nok om fordelene dette fører til men 20000stegpr dag er sikkert i overkant av hva vi kan forvente.Men når steg pr dag bølgen kommer ,blir dette en posetiv bølge for Admin\kondis og løp sjenerelt om de tillater folk å gå og sier i fra om dette-----

Veteran

Legg innav Veteran » 06 feb 2018 05:55

admin skrev:Hei Mina
Det er helt greit å trene tre ganger i uka...og også flere ganger enn det.
Det som det ofte snakkes om er at helsegevinsten avtar etterhvert som en trener mer. Mest helsegevinst vil en helt utrenet person få med litt trening f.eks. 1/2-time per dag. Mens en som trener 5 timer hver dag vil ha tatt ut helsegevinsten lenge før en kommer opp i sånne doser.
Det er imidlertid andre helsegevinster ved f.eks. å trene 5 dager i uka, som nok ikke kommer frem ved rent fysiske undersøkelser av helsepåvirkningen.
Trener du dag 4 og dag 5 sammen med andre har du en sosial effekt utover det rent fysiske og man blir mer og mer klar over hvor mye det sosiale bidrar til god helse.

Så tren det du orker så lenge det er lystbetont og ikke la deg stresse av at noen mener en ikke bør trene mer enn tre dager i uka. De vet rett og slett ikke hva de prater om.

Hei Mina!

Svaret fra Kondisadm. er det beste du kan faa.
Legg spesielt merke til de siste avsnitterne, som jeg alltid har nevnt i alle tips: Trening sammen med
andre er veldig positivt, baade for aa ble bedre,det er mye lettere aa presse seg litt xtra sammen med
andre, og spesielt det sosiale betyr mye mer enn de fleste aner.

Og siste avsnitt er ogsaa enc klarc "inner-tier" i traad mid min lange arfaring.
"De vet ikke hva de prater om "...

Lykke til, og ikke bind deg til et bestemt program, det primaere er aa la loepsgleden bestemme
antall treninger/tempo osvf.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 06 feb 2018 15:46

mr Veteran moro å få sett argumentene dine på hvorfor ,om du har noen...Du kan ikke følses basere treniga hele tiden ,de har ikke noe med helse å gjøre det er vellvære og komfortsone.

tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tomarild.no » 07 feb 2018 19:14

Hei Mina!

Du har jo fått kjempefine svar allerede, men jeg måtte skrive allikevel - fordi jeg er litt i samme bås. Jeg har også fått beskjed om at man ikke bør løpetrene så mye mer enn 3 ganger i uka, men jeg ser på det som det reneste tull! Jeg er selv 41 år.

Jeg har startet et opplegg, hvor jeg kommer til å løpe minst 6 ganger per uke, og enkelte dager doble økter.

Jeg tror det handler mest om å lytte til kroppen, og ikke øke belastningen for mye. Personlig nekter jeg å la alderen sette en stopper for et veldig aktivt løpeliv. OM det er smart, det får bare tiden vise.

Spent på å høre hvordan det går videre med deg Mina :-)

Veteran

Legg innav Veteran » 08 feb 2018 08:09

kollis skrev:mr Veteran moro å få sett argumentene dine på hvorfor ,om du har noen...Du kan ikke følses basere treniga hele tiden ,de har ikke noe med helse å gjøre det er vellvære og komfortsone.

Hei kollis. proev aa benytt en mindre nedlatende holdning, ( " om du har noen").
Jeg er overbevist om at jeg har mer erfaring baade som trener og utoever enn deg(fotball og loeping).
men jeg har ikke studert treningsopplegg og indremedisin i samme grad som deg,der slaar du meg.

Men forklar litt bedre hva du ikke forstaar av det jeg skrev,saa faar du et greit svar.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 08 feb 2018 15:32

Nedlatende Hvordan kommer du frem til det?
Når du skriver "Svaret fra Kondisadm. er det beste du kan faa. " Det er Nedlatende ! Noe du selv ikke forstår?
Når du definerer noe bør du selv forstå hva du har skrevet selv.Eller er det bare du som får være det?Logikk og analyse bør da være noe en trener kan?
Poenget her har du ingen erfaring med ! Damen spør om Helse...hun skriver "Jeg vil jo gjøre det beste for helsa mi ...."At du er så nedlatende at du mener du er bedre trener får så være .Men helse er noe helt annet enn å trene bare på høyre hjernehalvdel som du ønsker.Du finner ingen som kan litt om hjernen som støtter deg der .Poenget her på forumet er da å komme med argumenter slik at personen selv kan velge .Men mange er følses baserte og det må de få lov til.

Veteran

Legg innav Veteran » 09 feb 2018 05:19

kollis skrev:Nedlatende Hvordan kommer du frem til det?
Når du skriver "Svaret fra Kondisadm. er det beste du kan faa. " Det er Nedlatende ! Noe du selv ikke forstår?
Når du definerer noe bør du selv forstå hva du har skrevet selv.Eller er det bare du som får være det?Logikk og analyse bør da være noe en trener kan?
Poenget her har du ingen erfaring med ! Damen spør om Helse...hun skriver "Jeg vil jo gjøre det beste for helsa mi ...."At du er så nedlatende at du mener du er bedre trener får så være .Men helse er noe helt annet enn å trene bare på høyre hjernehalvdel som du ønsker.Du finner ingen som kan litt om hjernen som støtter deg der .Poenget her på forumet er da å komme med argumenter slik at personen selv kan velge .Men mange er følses baserte og det må de få lov til.

Hei kollis! du lurte paa om jeg har noen argumenter,det virker nedlatende aa tro/mene at en meddebattant
ikke har argumenter. Til og med vettuge argumenter har jeg.
Det samme kan vel ikke sies om ditt (sskit)-prat om 2-3dobesoek daglig etc. For meg som aldri har levert
noe fast mer enn 1 gang daglig virker dette ganske langt utenfor hva som er best for helsa osv.

Saa bruker du ingen av hjernehalvdelene men tar en springskalle a la Zidane, naar du sier at jeg uttaler
meg nedlatende om Admin. svar naar jeg sier at det er helt topp. Er det nedlatende? Bruk hjernen neste
gang i stedet for en ny Zidane. Du nevnte en gang tidligere litt om at du hadde loept, men ikke noe om
trening,tider osv. som er mer relevant enn aa diskutere hvilken hjernedel du mener vi skal bruke.

Rent medisinsk saa har jeg den fordelen at jeg ble "avskiltet"som loeper samme aars om jeg jeg begynte
loepetrening, da var jeg 38 aar. Aaarekunteoperasjon paa gamle Riksen paaviste et hjertefeil,og spesialist
advarte meg mot aa jogge! Kun rolig gange,saa kunne jeg faa et verdig liv,jogg/loeping var doedsrisiko.
I tillegg har jeg slitt med prolaps siden veg var 39aar etter at jegble nedkjoert av en tankbil, slik at jeg i
lange perioder har maattet kutte ut baade trening og jobb.

Jeg haaper og tror at den unge damen vil lytte til Admin,s og mine ord paa dette omraadet.
Husk at den psykiske helse er det viktigste, og med trening sammen med andre blir opplevelsen saa
|utrolig mye bedre. Aa trene sammen med og konkurrere med flest mulig, gir et helt nytt perskektiv
paa loeping . Da foerst faar loep- og livsgleden utfolde seg maksimalt.
Det aa moete igjen gode venner og harde konkurrenter gir en mye stoerre helsegevinstenn noe annet,
gode venner for livet som en har tillit til, og kan mimre sammen med saa lenge en lever,slik som jeg
opplever det .
Saa maa jeg selvsagt ikke glemme aa nevnte at totalavhold fra rpeyk og rusmidler er en suveren gratis
inspirasjonskilde til bedre resultater, og ikke minst bedre helse.
Jeg har verdens aller beste ferske helseattest aa vise fram naar jeg snart blir 80 aar.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 09 feb 2018 12:37

Her må det inn med teskjeer .Du begynte å være nedlatende .Ved å skrive" Svaret fra Kondisadm. er det beste du kan faa."
Da er du ikke nedlatende til Admin som du tror eller velger å tro.
MEN du er nedlatende til de andre som har innspill.
Noe du aldri greier å forklare hvordan du kom frem til ditt svar at du var nedlatende til admin.Er det mulig ,,,ja du bruker en hjenehalvdelene når du svarer her ...den høyre .Hvilke egenskaper er samlet her ?

Om du har en sykdoms historie som er langt år er ikke det et argument for at du kan noe hvordan kroppen fungerer ...Eks om å komme tre ganger på do handler om treninga øker omsetningen i kroppen .Pga lav omsetning blir den så høy når du trener på den måten som er anbefalt her .Mao du tømmer lagrene med avfall i kroppen, derfor blir det slik.En konsekvens av det du gjør ,noe du ikke evner å forstå?Jeg kan ikke forklare alt for deg som ikke bruker den venstre .Du vet vell hva dens egenskaper er?

Bare å ha navnet Veteran kan sees på som nedlatende :lol: Ps Når Trump består helse kontrollen i Usa så må du også bestå den

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»