Pulsen dropper ti slag med jevne mellomrom

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Pulsen dropper ti slag med jevne mellomrom

Legg innav tomarild.no » 08 feb 2018 11:07

Hei!

Har lyst til å spørre om en ting jeg opplever hver gang jeg løper en tur i rolig og jevnt tempo. Som nevnt i headingen, så opplever jeg altså at pulsen dropper 8-10 slag, før den umiddelbart kryper opp der den var igjen. Dette er spesielt merkbart når jeg løper på mølla, og holder samme fart og incline.

Jeg har selvfølgelig spurt en hjertespesialist om dette (i sammenheng med en annen test jeg var på), men han synes ikke det var noe spesielt å bekymre seg for. Og det er bra og greit nok, men er det ikke allikevel rart? Er det flere som opplever dette? Og... har noen peiling nok, til å si hva det skyldes? Sjøl er jeg alltid veldig dårlig til å stille oppfølgingsspørsmål når jeg er hos leger, og går alltid fra et legekontor med mange spørsmål innabords.

Se gjerne grafikken nedenfor, som viser gårsdagens mølleøkt. Det er ganske tydelig å se droppene.
Bilde

Arthur

Re: Pulsen dropper ti slag med jevne mellomrom

Legg innav Arthur » 08 feb 2018 14:14

Opplever det mange ganger hver trening. Det har sammenheng med pusterytmen til meg. Hvis jeg ikke puster helt jevnt pga. må svelge e.l. så fyker pulsen opp eller kansje puster litt raskere så faller pulsen ofte oppimot 10 slag før den går opp til der den var.
Jeg trener alltid etter snittpulsen å er ikke så nøye om den faller eller øker her og der.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

tomarild.no
Kontakt:

Legg innav tomarild.no » 08 feb 2018 14:32

Takk for svar Arthur!

Godt å høre at det er flere som opplever det. Jeg vet ikke om det har noe med pusten min å gjøre, men uansett - så er det sikkert som legen sier: Ikke noe å mase med :-)

Hvis det er noen som vet grunnen til at jeg opplever dette, eller om flere har samme erfaring, så skriv gjerne.

Rune60

Legg innav Rune60 » 09 feb 2018 16:16

Akkurat dette fenomenet er diskutert i tidligere tråder: Periodevis fall i puls under trening og Har jeg hjerteproblemer? Ta en titt på dem du.

Siden sist jeg skrev noe i disse har jeg blitt kontaktet av en med akkurat samme erfaring. Vedkommende fikk utført en arbeids-EKG på et privat legesenter. Kardiologen var skeptisk til at dette var noe annet enn et resultat av utstyrsfeil slik jeg oppfattet ham, men måtte innse at det faktisk var et reelt fenomen. Hva som er den underliggende årsaken, fikk han ikke noe svar på. Legen fant ikke noen som helst tegn til patologi.

For øvrig mente denne karen som kontaktet meg at pulsfallet er større og kanskje mer markant enn det den grafen vi henter ut etter treningen viser. Dette har med måten dataene registreres i pulsklokken å gjøre. For å kunne framstille en sammenhengende graf som dette er det ikke de enkelte pulsslagene vi ser. Klokken bearbeider rådataene og presenterer dem på en lettfattelig og "pen" måte. Dersom du ønsker å finne ut hvor mye pulsen din egentlig faller, må det telles manuelt mens det hele pågår. Problemet er bare at det hele er overstått på et halvt minutt. Da er det vanskelig å få telt om en løper i alle fall. Intensiteten må jo holdes oppe så ikke noe av pulsfallet kan tilskrives lavere belastning. Det er kanskje litt enklere å få til dette om en sitter på en spinningsykkel eller sykkelrulle. Jeg har aldri giddet.....
10 km: 39:45 for noen år siden.....

tomarild.no
Kontakt:

Legg innav tomarild.no » 09 feb 2018 16:52

Takk for svar Rune!

Og takk for linker. Det der må jeg sjekke ut.

Det var under en arbeids-EKG jeg også stilte dette spørsmålet til kardiologen. Han tok det ikke spesielt seriøst, men noterte også på sine instrumenter, at pulsen faktisk faller slik som dette.

Men takk igjen... jeg sjekker ut linker.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»