Potensialet mitt etter passert 30år

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Torcs

Potensialet mitt etter passert 30år

Legg innav Torcs » 22 mar 2018 08:37

Hei!
Leste nettopp Born To Run og ble mer inspirert enn jeg aldri før har blitt. Jeg har holdt meg aktiv hele livet, men ikke så mye seriøs kondisjonstrening og utholdenhet. Begynte i 30årsalderen å løpe og lå vel i underkant 1:30 på halvmaraton med ca50km i uka. Er nå 35år og har ikke trent ordentlig for løping på ca 2år.

Nå har jeg pånytt fått en skikkelig iver og vil heve meg litt fra der jeg var før. Jeg bet meg merke i noe som McDougall nevnte på slutten i boka si om at vi (la oss si) starter i 19årsalderen å løpe marathon. Man vil omsider nå toppen som 27åring og gradvis dippe ned igjen mot farta man hadde som 19åring ikke før som 64åring!!

Hvor ligger potensiale for meg som dessverre ikke før godt passert 30år finner ut at det er løping som er livet og jeg gjerne vil komme i såpass form at jeg klarer f.eks 3:10 på maraton og kanskje delta på ultraløp osv? Og da med den forutsetning at jeg gjør "alt" riktig med tanke på å holde seg skadefri og trene riktig)

tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Potensialet mitt etter passert 30år

Legg innav tomarild.no » 22 mar 2018 14:10

Hei!

Jeg kan dessverre ikke svare deg konkret på selve spørsmålet ditt (og dermed burde jeg kanskje ikke svart i det hele tatt), men jeg måtte bare skrive allikevel. For din historie er egentlig prikk lik min egen. Har alltid vært i OK form, men aldri trent noe seriøst. Nå har jeg tatt tak, og synes det er sabla gøy. Målet mitt er å bli bedre enn da jeg var på mitt beste, da jeg var 15-16 år. Utfordringen min er bare det at jeg er enda seks år seinere ute enn deg - jeg er 41 :-)

Håper du holder på motivasjonen og smeller til. Pass deg for skader som du sier. Jeg brant meg litt for snaue to år siden. Gjorde som deg - leste Born to run. Kjøpte sko med lav dropp og minimal demping. Løp hardt og ble skadet. Denne skaden preger treninga mi daglig fortsatt, snart to år etter.

Spent på utviklinga di!

Hilsen Tom Arild

Torcs

Legg innav Torcs » 22 mar 2018 17:12

Takk for svaret! Jeg gikk stort sett bare på ski om vinteren før og når våren kom så var det bare å vente på at den ene eller andre leggen gikk i knute for så å ta d rolig igjen med masse massasje osv. Fikk også en mild PF,men denne fikk jeg jobbet meg gjennom. Men dette er vel ingen direkte "skader" sånn sett.

Denne gangen skal jeg hele tiden minne meg på om at jeg skal bruke tiden til hjelp. Det er vel snakk om flere år fra nå av før jeg kan begynne å snuse på ultra tenker jeg.

Morsomt å se at du har hjemmeside. Skal sjekke den ut!
Så hørs vi kanskje!

Lykke til da!

Veteran

Legg innav Veteran » 23 mar 2018 12:03

Torcs skrev:Hei!
Leste nettopp Born To Run og ble mer inspirert enn jeg aldri før har blitt. Jeg har holdt meg aktiv hele livet, men ikke så mye seriøs kondisjonstrening og utholdenhet. Begynte i 30årsalderen å løpe og lå vel i underkant 1:30 på halvmaraton med ca50km i uka. Er nå 35år og har ikke trent ordentlig for løping på ca 2år.

Nå har jeg pånytt fått en skikkelig iver og vil heve meg litt fra der jeg var før. Jeg bet meg merke i noe som McDougall nevnte på slutten i boka si om at vi (la oss si) starter i 19årsalderen å løpe marathon. Man vil omsider nå toppen som 27åring og gradvis dippe ned igjen mot farta man hadde som 19åring ikke før som 64åring!!

Hvor ligger potensiale for meg som dessverre ikke før godt passert 30år finner ut at det er løping som er livet og jeg gjerne vil komme i såpass form at jeg klarer f.eks 3:10 på maraton og kanskje delta på ultraløp osv? Og da med den forutsetning at jeg gjør "alt" riktig med tanke på å holde seg skadefri og trene riktig)

Hei ! Moro aa se at nesten alle andre enn jeg har lest Born To Run og masse andre trenigstips, men desverre er det faa om noen som faar saerlig
utbytte av aa "forlese seg" paa slikt, for aa bruke en annens uttrykk vedr. proteinpulver etc.

Ellers fint at du liker aa loepe,selv om interessen helst burde komme innenfra , fordi loepegleden ikke engang kan kjoepes med det beste utstyret
etc.Naar det er sagt. du har selvsagt alle muligheter i din alder, bare glem det tullet med stipulert tid, ( 19 aar jfr. 64 aar
det er bare noe hinsides tull basert paa skrivebords-forskning. De fleste mosjonsloepere i dag loep ikke som ung, saa hvordan skal en da tolke
slike "tabeller" etc?
Bortsett fra 2 vintre med litt langrenn da jeg var 22-24 aar og senere litt fotball, begynte jeg aa loepe-trene da jeg var 37 aar. Altsaa en god
del eldre enn deg Saann sett hardu alle muligheter med klok trening, avhengig av hvor mye tid du kan avse til trening.
Ser at du som de fleste er redd for skader, noe som forundrer meg. Paa min tid,(ca. 200 aar siden) trente vi hardt de faa gangene vi hadde tid,
og det meste av treningen var konkurranser.Knallharde skogs-/fjellloep hvor vi raste ned gjennom glatte og steinete bekkefar osv.
Aldri hoertevi om skader, noen rifter etter busker eller steiner var ikke skader, et overtraakk og hvoen ankel heller ikke.
Overtrening er et annet for oss veteraner ukjent begrep. Vi oensket alltid aa kunne trene mer, men jobb ogfamilie var viktigere.
Derfor satset vi alltid paa kvalitet framfor kvantitet.
Faa av oss trente mer enn 75 km/uke, jeg var kanskje bortimot det iblant,men hadde aldri noe treningsprogram e.l. Det forstod jeg etterpaa
var klokt, naar de somfortalte at de trente dobbelt saa mange timer oftest ikke kom i naerheten av tidene til oss som kjoerte hardt.

Du har jo et greit utgangspunkt med tiden du nevner paa halvmaran, men den boer du enkelt forbedre med min.10 min. paa 1 aar. og da
vil helmaran paa under3.00 vaere en kurant sak. Men vent3-4 aar med ultraloep.
Jeg er overbevist om at du har et mye bedre utgangspunkt enn jeg hadde, saa jeg forventer, haha, at du gruser mine tider i loepet av 1-2 aar.
Lykke til, det klarer du med glans hvis du bruker tiden fornuftig.

lettsvett

Legg innav lettsvett » 09 apr 2018 07:48

Jeg er eldre enn deg (trådstarter), og kan berolige deg med at det er godt mulig å forbedre seg MYE etter fylte 30 år. Personlig hadde jeg vært en bedre løper om jeg hadde kuttet ned på styrketreninga (trener veldig mye knebøy), men det jeg får igjen i form robusthet mot skader ville jeg aldri i verden ha byttet bort bedre tider på klokka.

Torcs

Legg innav Torcs » 09 apr 2018 16:35

lettsvett skrev:Jeg er eldre enn deg (trådstarter), og kan berolige deg med at det er godt mulig å forbedre seg MYE etter fylte 30 år. Personlig hadde jeg vært en bedre løper om jeg hadde kuttet ned på styrketreninga (trener veldig mye knebøy), men det jeg får igjen i form robusthet mot skader ville jeg aldri i verden ha byttet bort bedre tider på klokka.

Takk for det! Det hjelper på motivasjonen :)

jeg er faktisk så heldig at jeg har et styrkerom i kjelleren med redcord slynge og stativ for å ta bla knebøy. Jeg tenker også mer på at opplevelsen av å løpe laangt skal være god og ikke så mye på tider. Nevnte tidene pga jeg mener jeg burde bli såpass for å klare å nyte de lange turene. Så jeg skal passe på å trene litt styrke for å forebygge skader/overbelastning. Litt bevegelighetstrening er sikkert heller ikke å forakte!

bjørnm

Legg innav bjørnm » 04 mai 2018 20:18

Du har stort potensiale fortsatt. jeg var stabil på tider mellom 1.20 og 1.25 for 26 år siden da jeg var rundt 40. Må bare bekrefte at jeg nok trente som Veteran påpeker, harde økter, et snitt på 3 økter i uka. Det holdt til det nivået. Har begynt å løpe igjen etter en del år i ro p.g.a. smertefull akilles, og foreløpig har jeg kommet meg under 1.40, neste mål er 1.35. Når det gjelder resultater på lengre løp, å er det avhengig av to ting: mengde og intensitet i rett blanding, ingen hokus pokus! Lykke til!

Torcs

Legg innav Torcs » 07 mai 2018 11:47

Flott! Det er fint å høre. Jeg var i den formening at dem som var 40+ og løp maratonløp under 3timer osv hadde løpt hele sin ungdom og hadde grunnlaget fra den tiden som mulighetsåpneren til å holde et slikt nivå. Men med riktig trening så er vel mye mulig enda virker det som. Det hjelper på motivasjonen videre :D

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 08 mai 2018 07:29

tomarild.no skrev:Håper du holder på motivasjonen og smeller til. Pass deg for skader som du sier. Jeg brant meg litt for snaue to år siden. Gjorde som deg - leste Born to run. Kjøpte sko med lav dropp og minimal demping. Løp hardt og ble skadet. Denne skaden preger treninga mi daglig fortsatt, snart to år etter.

Hilsen Tom Arild

Flere som har kjent på denne. Veier du 90 kg og trapper opp løpinga ganske brått er det galskap å starte med minimal demping. Da står valget i praksis mellom senebetennelse i legg (hvis du lander på forfot) eller problemer med hælene (hvis du lander flatt/på hæl).

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»