Trine skrev:Hei!
Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg litt da jeg er litt usikker på om hvor mange kvalitetsøkter jeg skal ha i uken...
Slik har jeg trent frem til nå:
Mandag: bakkeintervall (stort sett korte intervaller og pause med å gå ned bakken igjen (Opp i sone 5) Av og til litt lengre intervaller men da med litt lavere intensitet.
Tirsdag: Rolig tur på ca 10-12 km og noen stigningsløp.
Onsdag:Fri
Torsdag: Terskeltrening. Enten hurtig tur eller lange intervaller på 4X2000 m eller 3x3000 m
Fredag: Fri/rolig løpetur eller styrke
Lørdag: enten rolig tur på 8-10 km eller en økt i sone 3 (eks.6x1000m
Søndag:Rolig langtur på ca 15-17 km
Økten på lørdag er jeg usikker på. Bør jeg kjøre rolig siden jeg løper en langtur på søndagen?
Bør jeg ta det rolig mandag siden jeg har langtur søndag og heller ha kvalitetsøkter tirsdag og fredag?
Jeg trener ikke til noe spesielt løp, men satser på å løpe halvmaraton en eller annen gang

Har ofte litt styrkeøvelser etter løpeturene.
Supert om noen kan hjelpe meg litt

Beina har fungert veldig bra på øktene jeg har hatt men har foreløpig ikke hatt kvalitetsøkt på lørdagen.
Mvh Trine
Hei frk. Trine! hvis min gamle"dampmaskin" vil samarbeide, kan jeg gi deg flere gode raad.
1. finn noen aa trene sammen med, gjerne en med erfaring/bedre loeper. Samtrening kan gi opptil dobbelt saa godt resultat paa kortere
tid jfr. med aa trene alene.
2. bli med paa alle mosjons-/gate-/skogsloep du har mulighet til, du vil bli overrasket over hvor mye morsommere det er enn aa trene alene,
ikke minst vil den sosiale delen med aa bli kjent med andre i samme situiasjon/paa samme nivaa vaere utrolig positiv.
3. du vil satse paa halvmaraton " en gang", veldig klokt. Altfor mange inngaar veddemaal eller bestemmer at en bestemt dato skal de loepe
hel- eller halvmaraton, og det gaar oftestikke etter planen av ulike grunner.
Min egen erfaring:" jeg var 12 aar da jeg begynte aa droemme om aa kunne loepe maraton, og det skjedde da jeg var 41 aar.
Det maa tillegges at du har et mye bedre utgangspunkt, haha. Naar du engang foeler deg klar for 21 km.saa ikke fortell det til hvermansen,
men overrask dine venner med at du har gjort et fint loep. Dvs. du skal ha trent saa mye/godt at du er sikker paa aa fullfoere paa en
grei tid.
4. Ditt program: greit nok men du skal forandre endel .
Vedr. kvalitetsoekter saa nevner du ingenkm.tidere.l.saa det er vanskelig aa avgjoere. Jeg tror nok at du vil tenke annerledes naar/hvis du
faar en treningspartner eller to. Det er saa utrolig stor forskjell paa alenetrening og samtrening at det maa proeves foer du forstaar det.
5. du vil tjene paa ikke aa ha fler enn 4 oekter/uke, du boer heller legge paa noen km. hver gang fordi du etterhvert behoevr mer mengde,
slik at en 15-20 km. innimellom vil gjoere susen.
6. intervall er greit, der vil du faa ennaa mer nytte av samtrening. Bakkeloep er ogsaa bra, men proev aa finn en bakke som ikke er saa
bratt at du maa gaa nedover/tilbake, det er ikke saa bra.
7. styrketrening:hvis du mener armer/overkropp saa har ingen positiv virkning paa loeping, men benstyrke m.div. oevelser er bare bra.
8. Legg om til 4 maks. 5 turer/uke, og tenk litt mer paa kvalitet enn kvantitet. Da kan dette bli veldig bra.
9. jeg er mann,har trent mangei maratonskoler, og var PTfor ei jente som vant NM det aaret.hverken foer eller siden.
(foroevrig debuterte jeg paa maraton paa 2.46 da jeg var41 aar, saa det er aldri for sent for noen.) Lykke til , dette blir bra!