Hvor mange kvalitetsøkter i uken?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Trine

Hvor mange kvalitetsøkter i uken?

Legg innav Trine » 23 mar 2018 07:44

Hei!
Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg litt da jeg er litt usikker på om hvor mange kvalitetsøkter jeg skal ha i uken...
Slik har jeg trent frem til nå:
Mandag: bakkeintervall (stort sett korte intervaller og pause med å gå ned bakken igjen (Opp i sone 5) Av og til litt lengre intervaller men da med litt lavere intensitet.

Tirsdag: Rolig tur på ca 10-12 km og noen stigningsløp.

Onsdag:Fri

Torsdag: Terskeltrening. Enten hurtig tur eller lange intervaller på 4X2000 m eller 3x3000 m

Fredag: Fri/rolig løpetur eller styrke

Lørdag: enten rolig tur på 8-10 km eller en økt i sone 3 (eks.6x1000m

Søndag:Rolig langtur på ca 15-17 km

Økten på lørdag er jeg usikker på. Bør jeg kjøre rolig siden jeg løper en langtur på søndagen?
Bør jeg ta det rolig mandag siden jeg har langtur søndag og heller ha kvalitetsøkter tirsdag og fredag?
Jeg trener ikke til noe spesielt løp, men satser på å løpe halvmaraton en eller annen gang :)
Har ofte litt styrkeøvelser etter løpeturene.
Supert om noen kan hjelpe meg litt :)
Beina har fungert veldig bra på øktene jeg har hatt men har foreløpig ikke hatt kvalitetsøkt på lørdagen.

Mvh Trine

tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvor mange kvalitetsøkter i uken?

Legg innav tomarild.no » 23 mar 2018 11:50

Personlig tenker jeg at du har nok kvalitetsøkter. Det er jo i restitusjonsperioden kroppen nyttegjør seg av treningsbelastningen den er påført, så tiden etter en hardøkt bør nok ikke være for knapp. Men det kommer jo litt an på hvordan du føler deg før en hardøkt. Synes egentlig opplegget ditt ser veldig fornuftig ut. Du kan jo bytte på å kjøre hardt og rolig på lørdager annenhver uke?

Tipper du får mange tips her etterhvert :-)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 mar 2018 14:58

Slik jeg oppfatter trenings filosofien pr nå er den dagsform styrt...er mest populært type trening når de fleste får med seg etter vært(pga gir best resultat?)
Du kan ha en ukes oppsett men det byttes litt om på dagene ut i fra dagsformen.
Utgangspunktet er du ok gjennomfører du økta er du uggen ta en pause eller rolig langtur.
Er du uggen bør du spise minst mulig protein (pga den gjør deg mer uggen) er du hyper for høy må du spise mer protein og mindre grønt for å senke (lett å få skader, bør ta rolige turer) Mat før rolige turer og mat etter intervall \harde økter..
Definasjonen på kvalitetsøkt er forskjellig ,min er når du er fokusert da hjernen er med og du merker fremgangen .Noe du bør sjekke avogtil slik at du ser konkret framgang... mao antall kvalites økter i uka kommer ut i fra din dagsform ,ut i fra grunnarbeidet du ønsker å bruke tid på utenom trening .Eks mat ,vile,bevegelse mellom treningene osv Er du bevist på dette kan du ligge opptil 3 extremt 4 dager enkelte uker og mindre de umotiverte ukene

Veteran

Legg innav Veteran » 24 mar 2018 06:45

Trine skrev:Hei!
Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg litt da jeg er litt usikker på om hvor mange kvalitetsøkter jeg skal ha i uken...
Slik har jeg trent frem til nå:
Mandag: bakkeintervall (stort sett korte intervaller og pause med å gå ned bakken igjen (Opp i sone 5) Av og til litt lengre intervaller men da med litt lavere intensitet.

Tirsdag: Rolig tur på ca 10-12 km og noen stigningsløp.

Onsdag:Fri

Torsdag: Terskeltrening. Enten hurtig tur eller lange intervaller på 4X2000 m eller 3x3000 m

Fredag: Fri/rolig løpetur eller styrke

Lørdag: enten rolig tur på 8-10 km eller en økt i sone 3 (eks.6x1000m

Søndag:Rolig langtur på ca 15-17 km

Økten på lørdag er jeg usikker på. Bør jeg kjøre rolig siden jeg løper en langtur på søndagen?
Bør jeg ta det rolig mandag siden jeg har langtur søndag og heller ha kvalitetsøkter tirsdag og fredag?
Jeg trener ikke til noe spesielt løp, men satser på å løpe halvmaraton en eller annen gang :)
Har ofte litt styrkeøvelser etter løpeturene.
Supert om noen kan hjelpe meg litt :)
Beina har fungert veldig bra på øktene jeg har hatt men har foreløpig ikke hatt kvalitetsøkt på lørdagen.

Mvh Trine

Hei frk. Trine! hvis min gamle"dampmaskin" vil samarbeide, kan jeg gi deg flere gode raad.
1. finn noen aa trene sammen med, gjerne en med erfaring/bedre loeper. Samtrening kan gi opptil dobbelt saa godt resultat paa kortere
tid jfr. med aa trene alene.
2. bli med paa alle mosjons-/gate-/skogsloep du har mulighet til, du vil bli overrasket over hvor mye morsommere det er enn aa trene alene,
ikke minst vil den sosiale delen med aa bli kjent med andre i samme situiasjon/paa samme nivaa vaere utrolig positiv.
3. du vil satse paa halvmaraton " en gang", veldig klokt. Altfor mange inngaar veddemaal eller bestemmer at en bestemt dato skal de loepe
hel- eller halvmaraton, og det gaar oftestikke etter planen av ulike grunner.
Min egen erfaring:" jeg var 12 aar da jeg begynte aa droemme om aa kunne loepe maraton, og det skjedde da jeg var 41 aar.
Det maa tillegges at du har et mye bedre utgangspunkt, haha. Naar du engang foeler deg klar for 21 km.saa ikke fortell det til hvermansen,
men overrask dine venner med at du har gjort et fint loep. Dvs. du skal ha trent saa mye/godt at du er sikker paa aa fullfoere paa en
grei tid.
4. Ditt program: greit nok men du skal forandre endel .
Vedr. kvalitetsoekter saa nevner du ingenkm.tidere.l.saa det er vanskelig aa avgjoere. Jeg tror nok at du vil tenke annerledes naar/hvis du
faar en treningspartner eller to. Det er saa utrolig stor forskjell paa alenetrening og samtrening at det maa proeves foer du forstaar det.

5. du vil tjene paa ikke aa ha fler enn 4 oekter/uke, du boer heller legge paa noen km. hver gang fordi du etterhvert behoevr mer mengde,
slik at en 15-20 km. innimellom vil gjoere susen.
6. intervall er greit, der vil du faa ennaa mer nytte av samtrening. Bakkeloep er ogsaa bra, men proev aa finn en bakke som ikke er saa
bratt at du maa gaa nedover/tilbake, det er ikke saa bra.
7. styrketrening:hvis du mener armer/overkropp saa har ingen positiv virkning paa loeping, men benstyrke m.div. oevelser er bare bra.
8. Legg om til 4 maks. 5 turer/uke, og tenk litt mer paa kvalitet enn kvantitet. Da kan dette bli veldig bra.
9. jeg er mann,har trent mangei maratonskoler, og var PTfor ei jente som vant NM det aaret.hverken foer eller siden.
(foroevrig debuterte jeg paa maraton paa 2.46 da jeg var41 aar, saa det er aldri for sent for noen.) Lykke til , dette blir bra!

Trine

Legg innav Trine » 24 mar 2018 07:24

Hei igjen, og takk for svar.
Jeg bor på en liten plass og tviler på at det er noen løpegrupper her, men skal sjekke litt opp.
Jeg løper ikke spesielt fort, men vil gjerne bli en raskere løper.
Jeg løper langturer på ca 06:00 pr.km +/-
Terskeløkt på ca 4:40 pr.km
Beste jeg har løpt 10 km på (lenge siden) er 45 min.
Om jeg løper 4 dager i uken, bør jeg ta helt fri de andre dagene eller kan rolig sykling,elipsemaskin,spinning være alternativ?

Mvh
Trine

Veteran

Legg innav Veteran » 24 mar 2018 08:09

Trine skrev:Hei igjen, og takk for svar.
Jeg bor på en liten plass og tviler på at det er noen løpegrupper her, men skal sjekke litt opp.
Jeg løper ikke spesielt fort, men vil gjerne bli en raskere løper.
Jeg løper langturer på ca 06:00 pr.km +/-
Terskeløkt på ca 4:40 pr.km
Beste jeg har løpt 10 km på (lenge siden) er 45 min.
Om jeg løper 4 dager i uken, bør jeg ta helt fri de andre dagene eller kan rolig sykling,elipsemaskin,spinning være alternativ?

Mvh
Trine
Hejsan! du store verden,haha,(ja jeg bor i Kina og vi har besoek av skigutta i dag)
sprek du som er oppe saa tidlig en loerdag..
1o km paa 45 min. oj, hvor lenge siden,jeg har for meg at du er ung ennaa... men veldig bra.
Kan fotelle at mange menn her paa forumet sliter med aa klare 10 paa 40 etter flere aars trening,saa du ligger svaert godt an,
og 6/km.er finfint i starten.
Det maa da finnes ei jente til som roerer paa seg i naerheten? Kan jeg spoerre hvor omtrent, kanskje kjenner jeg noen der...
Kjoer noen 1000 m. intervaller absolutt for fullt og ta tiden, fint med en maalestokk.

Du maa gjerne sykle fine turer i stedet for en fridag , de siste aarene har veteran selv syklet mye,ikke loepemiljoe her, og
sykling er veldig fint for mange muskelgrupper. Saafremt du har mulighert velg utetrening hele aaret, kulde og is bare styrker
den mentale helse. God tur!
Kom gjerne tilbake hvis du vilv ha fler detaljer. Hvis du en dag har planlagt intervall men faar lyst paa en langtur i godvaeret,
saa forandrer d /bytter dager, ikke bind deg til et fast program. Kan fortelle at ingen "paa min tid"haha, det gjelder begge kjoenn,
hadde et fast program. Da ble det slik at alle gledet seg til hver trening,det gjoer ikke alle som har laast seg i et bestemt program.

Du har veldig store muligheter, saa staa paa ogtren alltid med smil & glede ! Buena suerte!

Arthur

Legg innav Arthur » 24 mar 2018 08:21

Du får masse gode råd her å det er ikke noe must å trene sammen med noen. Det blir oftest trent for hardt da ihvertfall hvis du trener hver dag.
Jeg trener mye alene å det synes jeg er helt greit. Trives med det. Kjører mitt eget løp å nyter stillheten rundt meg hver gang jeg er ute.
Bedre resultater har det også blitt da intensiteten er lavere på hver økt nå sammenlignet med da jeg trente sammen med folk.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

minafiscs55

Legg innav minafiscs55 » 30 nov 2018 15:58

Jeg er heldig når jeg finner denne artikkelen. Jeg trenger det i presentasjonen min.
If you are not willing to risk the usual Spotify web player , you will have to settle for the ordinary windows 10 updates.

Hoamuoigio

Legg innav Hoamuoigio » 01 des 2018 04:37

If there are many sad stories, share it with the people you trust. instagram download Sharing helps people get closer together and you also relieve some of that sadness. instagram photo size

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»