Jeg er ny på dette forumet, men har sniklest litt en stund og sett at det er mange her med god peiling på trening. Tenkte derfor jeg kunne lufte en problemstilling som jeg lurer på.
Jeg er en 28 år gammel kvinne, har trent litt sporadisk over mange år, men trente sist spesifikt på løping for 10 år siden. Den gang kom mye av seg selv og kroppen responderte lett på lite trening. Klarte da bla. 10km på 45 min uten at jeg jobbet veldig mye for det. Innser at status er en litt annen nå som jeg har blitt litt eldre.
Etter en ganske lang pause fra løping (av mange årsaker, bla. mye plager med beinhinnebetennelse) bestemte jeg meg i sommer for å starte og løpe igjen. Har ikke trent veldig systematisk, men har stort sett løpt mellom 2 og 4 økter i uken. Varierer da mellom intervaller og lengre turer (på ca. 10km). Prøver i tillegg å få til en styrkeøkt i uken.
Mulig jeg er utålmodig, men synes ikke jeg har noen særlig fremgang. Har ikke testet 10km maks siden jeg startet, men løp bla. 10km i oktober på 55 min (tok da ikke ut maks, så hadde kanskje klart et par min raskere), til sammenligning løp jeg i dag 10km på 60 min – løp heller ikke i dag maks (snittpuls 83%), men tror ikke jeg hadde klart 10 min raskere. Av intervalløkter veksler jeg mellom 4x4, 5-7 x 1km og korte intervaller som 45:15. Blir fort litt demotivert av at jeg tidligere har klart å løpe mye raskere enn det jeg gjør nå, men skjønner jo at jeg må være tålmodig. Har et mål om å løpe 10km under 45 min på sikt, og i første omgang 10km under 50 min i løpet av sommeren. Er dette realistisk? Bør jeg endre treningsopplegget mitt? Noen tips til hvordan jeg kan nå målene mine? Handler dette kun om tålmodighet? Planlegger 4 løpeøkten i uken fremover.
På forhånd takk for hjelpen!