Trener jeg feil, eller er jeg bare i dårlig form?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Qst
Innlegg: 3
Registrert: 25 mar 2018 11:59

Trener jeg feil, eller er jeg bare i dårlig form?

Legg innav Qst » 25 mar 2018 17:53

Hei!

Jeg er ny på dette forumet, men har sniklest litt en stund og sett at det er mange her med god peiling på trening. Tenkte derfor jeg kunne lufte en problemstilling som jeg lurer på.

Jeg er en 28 år gammel kvinne, har trent litt sporadisk over mange år, men trente sist spesifikt på løping for 10 år siden. Den gang kom mye av seg selv og kroppen responderte lett på lite trening. Klarte da bla. 10km på 45 min uten at jeg jobbet veldig mye for det. Innser at status er en litt annen nå som jeg har blitt litt eldre.

Etter en ganske lang pause fra løping (av mange årsaker, bla. mye plager med beinhinnebetennelse) bestemte jeg meg i sommer for å starte og løpe igjen. Har ikke trent veldig systematisk, men har stort sett løpt mellom 2 og 4 økter i uken. Varierer da mellom intervaller og lengre turer (på ca. 10km). Prøver i tillegg å få til en styrkeøkt i uken.

Mulig jeg er utålmodig, men synes ikke jeg har noen særlig fremgang. Har ikke testet 10km maks siden jeg startet, men løp bla. 10km i oktober på 55 min (tok da ikke ut maks, så hadde kanskje klart et par min raskere), til sammenligning løp jeg i dag 10km på 60 min – løp heller ikke i dag maks (snittpuls 83%), men tror ikke jeg hadde klart 10 min raskere. Av intervalløkter veksler jeg mellom 4x4, 5-7 x 1km og korte intervaller som 45:15. Blir fort litt demotivert av at jeg tidligere har klart å løpe mye raskere enn det jeg gjør nå, men skjønner jo at jeg må være tålmodig. Har et mål om å løpe 10km under 45 min på sikt, og i første omgang 10km under 50 min i løpet av sommeren. Er dette realistisk? Bør jeg endre treningsopplegget mitt? Noen tips til hvordan jeg kan nå målene mine? Handler dette kun om tålmodighet? Planlegger 4 løpeøkten i uken fremover.

På forhånd takk for hjelpen! :D

Arthur
Innlegg: 101
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Trener jeg feil, eller er jeg bare i dårlig form?

Legg innav Arthur » 25 mar 2018 18:54

Første tanken min her er, hvordan er kroppsvekten nå i forhold til da du løp på 45 min.?
Er du noen kg. tyngre utgjør det ganske mye på tiden.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Qst
Innlegg: 3
Registrert: 25 mar 2018 11:59

Re: Trener jeg feil, eller er jeg bare i dårlig form?

Legg innav Qst » 25 mar 2018 19:15

Arthur skrev:Første tanken min her er, hvordan er kroppsvekten nå i forhold til da du løp på 45 min.?
Er du noen kg. tyngre utgjør det ganske mye på tiden.


Takk for svar! Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men veide jo noen kilo mindre på den tiden, ja. Er 164cm høy, og på den tiden jeg løp 10km på 45 min veide jeg nok i underkant av 50kg, veier nå 54kg. Det kan jo forklare noe.

Veteran
Innlegg: 263
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Trener jeg feil, eller er jeg bare i dårlig form?

Legg innav Veteran » 26 mar 2018 08:08

Qst skrev:Hei!

Jeg er ny på dette forumet, men har sniklest litt en stund og sett at det er mange her med god peiling på trening. Tenkte derfor jeg kunne lufte en problemstilling som jeg lurer på.

Jeg er en 28 år gammel kvinne, har trent litt sporadisk over mange år, men trente sist spesifikt på løping for 10 år siden. Den gang kom mye av seg selv og kroppen responderte lett på lite trening. Klarte da bla. 10km på 45 min uten at jeg jobbet veldig mye for det. Innser at status er en litt annen nå som jeg har blitt litt eldre.

Etter en ganske lang pause fra løping (av mange årsaker, bla. mye plager med beinhinnebetennelse) bestemte jeg meg i sommer for å starte og løpe igjen. Har ikke trent veldig systematisk, men har stort sett løpt mellom 2 og 4 økter i uken. Varierer da mellom intervaller og lengre turer (på ca. 10km). Prøver i tillegg å få til en styrkeøkt i uken.

Mulig jeg er utålmodig, men synes ikke jeg har noen særlig fremgang. Har ikke testet 10km maks siden jeg startet, men løp bla. 10km i oktober på 55 min (tok da ikke ut maks, så hadde kanskje klart et par min raskere), til sammenligning løp jeg i dag 10km på 60 min – løp heller ikke i dag maks (snittpuls 83%), men tror ikke jeg hadde klart 10 min raskere. Av intervalløkter veksler jeg mellom 4x4, 5-7 x 1km og korte intervaller som 45:15. Blir fort litt demotivert av at jeg tidligere har klart å løpe mye raskere enn det jeg gjør nå, men skjønner jo at jeg må være tålmodig. Har et mål om å løpe 10km under 45 min på sikt, og i første omgang 10km under 50 min i løpet av sommeren. Er dette realistisk? Bør jeg endre treningsopplegget mitt? Noen tips til hvordan jeg kan nå målene mine? Handler dette kun om tålmodighet? Planlegger 4 løpeøkten i uken fremover.

På forhånd takk for hjelpen! :D


Hei ! du trener vel ikke direkte feil, og formen er heller ikke baannski, men du tenker litt feil, saa begynn aa loepe litt uten aa tenke paa
at du skal forbedre deg hele tiden. Kutt helt ut pulskontrolletc. og bare loep fordi du liker det. Tenker du hele tiden paa at du maabli
bedre saa binder du deg, og havner i samme gruppe som de mange som kun tenker og prater trening. Da blir det bare slitsomt, helt motsatt
av hva trening er ogskal vaere.

10 aar siden og 4 kg. mer, vaer glad for det. Det betyr jo at du har gaatt fra jente til kvinne, en fin naturlig utvikling.
Og din tidligere tid og forbedring av den ligger like om hjoernet med et klokere treningsopplegg.
Vedr. treningen: Se mitt svartil Trine om kvalitetsoekter. Har du ingen aa trene med, fortell meg hvor mange oekter/uke
du vil trene, og jeg girdeg oppskrifta som garanterer rask framgang. Ingen av alle de jeg har trent har mislyktes, forutsatt at oensket
om "bedre tider" bokstavelig, og viljen til innsats er tilstede.
Det virker som du ligger godt an der, saa lykke !

Qst
Innlegg: 3
Registrert: 25 mar 2018 11:59

Re: Trener jeg feil, eller er jeg bare i dårlig form?

Legg innav Qst » 26 mar 2018 20:44

Veteran skrev:Hei ! du trener vel ikke direkte feil, og formen er heller ikke baannski, men du tenker litt feil, saa begynn aa loepe litt uten aa tenke paa
at du skal forbedre deg hele tiden. Kutt helt ut pulskontrolletc. og bare loep fordi du liker det. Tenker du hele tiden paa at du maabli
bedre saa binder du deg, og havner i samme gruppe som de mange som kun tenker og prater trening. Da blir det bare slitsomt, helt motsatt
av hva trening er ogskal vaere.

10 aar siden og 4 kg. mer, vaer glad for det. Det betyr jo at du har gaatt fra jente til kvinne, en fin naturlig utvikling.
Og din tidligere tid og forbedring av den ligger like om hjoernet med et klokere treningsopplegg.
Vedr. treningen: Se mitt svartil Trine om kvalitetsoekter. Har du ingen aa trene med, fortell meg hvor mange oekter/uke
du vil trene, og jeg girdeg oppskrifta som garanterer rask framgang. Ingen av alle de jeg har trent har mislyktes, forutsatt at oensket
om "bedre tider" bokstavelig, og viljen til innsats er tilstede.
Det virker som du ligger godt an der, saa lykke !


Takk for svar!

Du har nok rett, jeg har lett for å henge meg opp i tider, puls og prestasjoner litt for raskt. Som sagt, litt utålmodig av meg. Men, som du sier, det viktigste er at løping er gøy. Og det er det jo. De beste turene er tross alt de der jeg ikke har noe "mål" om tid på en gitt distanse.

Jeg trener av og til sammen med andre, men det er ofte styrketreningsøkten eller av og til intervalløkter. Ellers løper jeg stort sett alene. Forøvrig mange gode tips i svaret ditt til Trine, skal prøve å ta det med meg. Planen er i utgangspunktet 4 økter +/- med løping i uken, samt en styrketreningsøkt eller annen trening en gang innimellom - tar gjerne i mot oppskriften! :)

Kolli
Innlegg: 26
Registrert: 19 mar 2013 12:48

Re: Trener jeg feil, eller er jeg bare i dårlig form?

Legg innav Kolli » 27 mar 2018 11:39

Jeg synes det virker som om du trener fornuftig med variasjon mellom øktene, så da vil fremgangen komme. Husk at kroppen tilvenner seg de belastninger du planlegger, så jeg mener det er fornuftig å prøve å "sjokke" kroppen innimellom. Vurder om du skal kjøre ei uke med bare intervaller og tempoøkter. Meld deg på konkurranser, det er den beste treninga. Kjør hard langøkt, og legg heller inn noen flere rolige økter uken etter. Jeg har også god erfaring i å gjennomføre bakkeintervaller, noen uker med dette gir meg ekstra boost i steget når jeg kommer tilbake på flatmark og skal løpe i høyere tempo.

Lykke til!

tomarild.no
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2018 19:03
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Trener jeg feil, eller er jeg bare i dårlig form?

Legg innav tomarild.no » 27 mar 2018 18:08

Bra du får mange gode tips her! :-)

Glem heller ikke styrketrening. På ti år kan mye ha skjedd med muskler og sener. En forbedring i styrken i ben og kjernemuskulatur vil gi bedre løpsøkonomi.

Håper du gir oppdatering etterhvert som tiden går. Interessant å følge med. :-D
_________________________________
Bedre som 40-åring enn som 16-åring?
Følg mitt prosjekt på http://tomarild.no

Veteran
Innlegg: 263
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Trener jeg feil, eller er jeg bare i dårlig form?

Legg innav Veteran » 29 mar 2018 12:35

Qst skrev:
Veteran skrev:Hei ! du trener vel ikke direkte feil, og formen er heller ikke baannski, men du tenker litt feil, saa begynn aa loepe litt uten aa tenke paa
at du skal forbedre deg hele tiden. Kutt helt ut pulskontrolletc. og bare loep fordi du liker det. Tenker du hele tiden paa at du maabli
bedre saa binder du deg, og havner i samme gruppe som de mange som kun tenker og prater trening. Da blir det bare slitsomt, helt motsatt
av hva trening er ogskal vaere.

10 aar siden og 4 kg. mer, vaer glad for det. Det betyr jo at du har gaatt fra jente til kvinne, en fin naturlig utvikling.
Og din tidligere tid og forbedring av den ligger like om hjoernet med et klokere treningsopplegg.
Vedr. treningen: Se mitt svartil Trine om kvalitetsoekter. Har du ingen aa trene med, fortell meg hvor mange oekter/uke
du vil trene, og jeg girdeg oppskrifta som garanterer rask framgang. Ingen av alle de jeg har trent har mislyktes, forutsatt at oensket
om "bedre tider" bokstavelig, og viljen til innsats er tilstede.
Det virker som du ligger godt an der, saa lykke !


Takk for svar!

Du har nok rett, jeg har lett for å henge meg opp i tider, puls og prestasjoner litt for raskt. Som sagt, litt utålmodig av meg. Men, som du sier, det viktigste er at løping er gøy. Og det er det jo. De beste turene er tross alt de der jeg ikke har noe "mål" om tid på en gitt distanse.

Jeg trener av og til sammen med andre, men det er ofte styrketreningsøkten eller av og til intervalløkter. Ellers løper jeg stort sett alene. Forøvrig mange gode tips i svaret ditt til Trine, skal prøve å ta det med meg. Planen er i utgangspunktet 4 økter +/- med løping i uken, samt en styrketreningsøkt eller annen trening en gang innimellom - tar gjerne i mot oppskriften! :)


Hei igjen ! Fint om du kan kjoere intervaller, f.eks. 4-5 1.000 m.sammen med en/noen som er endel raskere. Da maa du love aa kjoere maks,
fra start og ikke tenke paa progressiv stigning. Da blir du sliten, og kondisen kommer raskt selv om det svir litt i broestet de foerste gangene.
1 dag/uke med intervaller er nok, men du kan variere med 2-3 x 1000m. og etpar bakkeloep ,helst litt lange men ikke saa bratte, og du skal
ikke kjoere saa hardt at du maa stoppe underveis, bare nesten..

1 dag en hard 8-10 km. der du ikke skrubber men kjenner at det tar i kroppen. Glem pulsen og tren slik de beste gjorde tidligere, kvinner som menn. Ta gjerne sluttid og noter der oppe, ikke paa papir, det virker ikke positivt neste gang. Vanskelig aa forstaa, men slik er det bare.

1 dag langintervaller, er du alene kjoer 3 x 3 km. Regner med at alle intervaller ogsaa gaar paa gate/sti/vei.? Det er betydelig mer moro
enn paa bane, men sommertid heng gjerne med paa bedriftsloep e.l.paa bane, lettere jo flere som er med.

1 dag rolig langtur min. 15 km. for aa kjenne paa litt av hva som etterhvert kreves for f.eks. 21 km.
Loep slik du foeler den dagen, men saapass at du kjenner det godt. Gaar det lekende lett, det kan skje plutselig, saa ikke vaer redd for
bare aa staa paa.men ha litt i reservemagasinet til en langspurt hvis du virkelig vil ha effekt.Noter sluttid der oppe igjen,haha..

Bytt gjerne om paa dagene, og ta gjerne en fin sykkeltur en dag innimellom. ( jeg kjoerte i over 5 tim. i gaar i + 27 - nyydelig!)
Styrketreninga boer ikke vaere aa pumpe jern men lettere oevelser,( armstyrke er ikke noedsvendig eller positivt for loeping.)

Lykke til - fortell hur det gaar og jeg kan spesifisere litt mer etterhvert.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester