Flere kilometer eller økt fart?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
ipconfig

Re: Flere kilometer eller økt fart?

Legg innav ipconfig » 05 apr 2018 08:55

Jeg er enig med veteran her. Skal du videre ned fra 2:55 så er det å foretrekke å løpe med flere (helst de som er bedre enn deg selv). Med det grunnlaget du har er det ikke uoppnåelig å komme ned mot 2:40 men da er det mye lettere å gjøre det sammen med folk som har samme mål som deg selv. Farten må opp - og da kan du ha 3 kvalitetsøkter i uken.

Løping til/fra jobb er vel 5-6km hver vei og det monner lite.

Fra Jogg.se: http://www.jogg.se/Program/Program.aspx ... eid=650060 (mulig du må være innlogget)

Intervall (maraton under 3 timer).
Uppvärmning 2km Tips: Koordinationslopp 4x100m Tips: 5min tröskelfart (4:00 - 4:20 min/km) vila 1 min - 20x1min med 45s vila. Jämn fart, gärna öka på slutet – 5min tröskelfart (4:00 - 4:20 min/km) Tips: Nedjogg 2-4km

Terskeløkt (for maraton under 3 timer).
17km första 3 km lugn jogg 4-6km i tröskelfart (4:00 - 4:20) 7-9km lugn distansfart 10-12km snabbdistans (3:40 - 4:00) 13-15km tröskelfart(4:00 - 4:20) 15-17 riktigt långsam jogg

Som veteran sier - kjører du slike økter i en gruppe så er det mye lettere å henge på 3:50 fart enn å slite selv i 4-4:20 fart.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 05 apr 2018 17:19

null igjen til å fra jobb ? Når vi snakker om "ladebatteriene" er det viktig for en med som har mye muskler i forhold til løpere med raskere fart enn ham selv.Å løpe rolige turer for å få de hardeøktene ut av kroppen.Vi snakker om nedjogging til å fra jobb.En med høyt blodsukker kan drive på med dette å løpe hart (noe alle de som anbefaler det sikkert har). I denne situasjonen har personen ikke uendelig med energi og må kompansere.

Det beste er at personen kjører knallhardt :shock: på slik dere sier å får en liten fremgang så er det over...please

Bare så synd vi ikke får tilbake melding på dette... :lol: ....men "HAN" følte generelt at beina var tunge hele sesongen. Løp hardere :lol: hva er logikken når kroppen ikke greier de rolige "turene"....han trente før :idea: :?: :mrgreen: å unnskyld om noen ble såret...

ponsrud

Legg innav ponsrud » 05 apr 2018 21:25

Mye gode svar her, og jeg hører hva dere sier!

Som sagt kjørte jeg på med en del harde økter i fjor, kanskje 50 -50 hardt og rolig, men følte ikke jeg fikk ønsket effekt av det. Når man føler seg sliten før økta begynner er det vel et tegn på at det er på tide å ta det litt roligere? Det kan jo selvfølgelig skyldes en del andre faktorer også og det er vel totalbelastningen man må se på...

Interessant det innlegget fra Jann Post, Roger. Der diskuterer han jo akkurat det jeg mener. Ser ut som han er av samme oppfatning som en del av dere andre her, at det er kvalitetsøktene som gir resultater, men er det ikke slik at for å tåle 2-3 harde økte i uka så må man ha grunntreningen på plass? Det var litt der jeg følte jeg svikta ifjor, med at jeg hadde for få kilometere i beina til at jeg fikk optimalt utbytte av hardøktene . Gir det mening?

Konkurrer vel en 4-5 ganger gjennom sesongen, så er ikkke noe voldsomme mengder. Da alt fra korte karusellløp til maraton.

Det jeg egentlig har landet litt på nå, er at ettersom jeg har såpass mye å gå på antall kilometere i uka i forhold til mange andre vil jeg uansett mest sannsynlig få en boost av å øke antall kilometer i uka, uavhengig om det er raske eller rolige kilometere. MEN for å få mest mulig fremskritt må jeg nok supplere med 2-3 kvalitetsøkter, gjerne med litt lengde. Hva tenker folk om det?

tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tomarild.no » 05 apr 2018 23:27

Det JEG alltid har hørt, og som JEG oppfatter som god logikk - er at det tar laaang tid å danne et solid grunnlag for hard løping. At man først og fremst bør bygge opp en grunnmur gjennom å generelt bare løpe mye, men ikke for hardt. Dette, kombinert med styrketrening for å bedre løpsdynamikken, er for meg en god strategi. Nå skal det sies at jeg selv ikke kjører så mye langt og rolig for tiden, men det er grunnet en skade som jeg har slitt med lenge.

Jeg sier ikke med dette innlegget, at alle andre tar feil - men jeg vil liksom bare videreformidle hva JEG har tro på. Det virker som om det er litt kultur for å klubbe andre i hue her inne, så snart man mener noe som andre ikke mener, men jaja. Det får bare være :-)

Håper uansett du finner en god løsning - og at du lykkes. Om det blir med større satsing på harde økter eller roligere økter :-)

Roger

Legg innav Roger » 06 apr 2018 07:41

ponsrud skrev:Interessant det innlegget fra Jann Post, Roger. Der diskuterer han jo akkurat det jeg mener. Ser ut som han er av samme oppfatning som en del av dere andre her, at det er kvalitetsøktene som gir resultater, men er det ikke slik at for å tåle 2-3 harde økte i uka så må man ha grunntreningen på plass? Det var litt der jeg følte jeg svikta ifjor, med at jeg hadde for få kilometere i beina til at jeg fikk optimalt utbytte av hardøktene . Gir det mening?

Her er jeg temmelig enig med deg. Det krever nok et godt grunnlag og tidligere løpserfaring for å tåle/adaptere kun tre harde og lange økter i uka. Vi snakker jo her da om skikkelig solide økter dersom man skal ned på 2.45 på maraton med kun tre ukentlige økter.

ponsrud skrev:Det jeg egentlig har landet litt på nå, er at ettersom jeg har såpass mye å gå på antall kilometere i uka i forhold til mange andre vil jeg uansett mest sannsynlig få en boost av å øke antall kilometer i uka, uavhengig om det er raske eller rolige kilometere. MEN for å få mest mulig fremskritt må jeg nok supplere med 2-3 kvalitetsøkter, gjerne med litt lengde. Hva tenker folk om det?

Også her er jeg temmelig enig med deg. Dette følger jo normal treningslære. Øk først mengde for å tilvenne kropp og muskulatur varigheten av løpinga, og følg så etter med intensitetsøkning.

Du har jo tydeligvis gode forutsetninger for å løpe fort på maraton. Mange klarer ikke sub tre med over 100 km med god kvalitetstrening i uka. Spennende å se hvor mye du kan forbedre deg med å øke kilometerantallet. Vi er bygd forskjellig, så vi responderer også forskjellig på trening.

Roger Vestrum aka Land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 06 apr 2018 11:29

Tomarild ...svaret på din hinting...
Hva mener DU :shock: Mener du at argumenter ikke er godt nok? Mener Du unskyldningen i siste setning ikke er godt nok?Eller mener du at personlige ytringer er greit(siden dette er noe som ingen ,tja 1person har komentert på siden jeg startet.).Når du nå kommer med komentare på dette.Som stiller spø om logikken i svaret er FOR provoserende? Ut i fra du skriver er muligheten for et godt svar på de spø her er minimalt.....

Jeg hadde ikke giddet å skrive Det innlegget om personen er følsesbasert tankesett.Men når personen viser tendenser selv at han er logiker stilte jeg spøsmålet til han .Og sa en unnskyldning til slike som deg.Hadde du vært trådstarter er det liten vits å dra inn mange detaljer og logikk .Da dette alikevel ikke det du fokuserer på.(Siden du ikke ser unnskyldningen i mitt svar)Da må jeg legge vekt på følsene rundt det å løpe for å treffe persons følsesbasert tankegang.

tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tomarild.no » 06 apr 2018 12:09

Hva er det du snakker om a Kollis? Har ikke vi to samme mening a? At han bør kjøre mer roligøkter?

Når det gjelder hinting om klubbing i hoder, så er det bare å kikke litt på de forskjellige trådene her inne, så registrerer man fort hvem som står for dette. Argumenter er alltid bra, men enkelte har en stil som stort sett går ut på å hevde at alle andre enn seg selv tar feil.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 06 apr 2018 13:07

når du hinter om klubbing i denne tråden og drar inn logikk er det naturlig at alle oppfatter hvem du hinter til...luringen :P

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 07 apr 2018 08:23

ponsrud skrev:Perser:
Maraton: 2.55 Oslo maraton 2016
10 km: 33.33 Hytteplanmila 2015
Annet: 1.17 Birkebeinerløpet 2016
[/b]

:o

Det første jeg la merke til da jeg så persene dine er, bortsett fra at de ligner mye på mine, er at de henger ikke sammen. 10 km-persen din er laaaangt bedre enn maratonpersen din. Hvis du vil bli omtrent like god på alle tre distanser, er det temmelig tydelig for meg at det er flere km og lange økter som skal til.
Et normalt "riktig" forhold mellom 10 km og maraton er ca 20 sek opp per km. (Doble distansen, legg til 10 sek per km.) 33:33 på mila er 3:21/km. Ergo 3:41/km på maraton. Det gir 2:35 på maraton for din del.

Hvorfor ikke jeg, med flere milløp på 34-tallet, ikke har bedre enn 2:59 på maraton, er fordi milløpene skjedde 10-15 år tidligere enn maratonløpene mine. Da jeg løp maraton var jeg god for 38 min på mila. Hva jeg kunne fått til på maraton da jeg løp mila på 34 blir bare gjetninger.

Hvis du vil bli bedre på alle distanser, bør du i første omgang skjele til maratontrening. Få orden på fettforbrenningen og utholdenhet på sub-terskel. Sannsynligvis også en ytterligere økning i totalmengde. Hvis jeg var deg ville jeg nok ha ventet et år med maraton, kjørt sommeren med fokus på 10 km og halvmaraton, og begynt maratonforberedelser utpå høsten. Da gradvis øke mengde, først med betydelig økning av rolige langøkter, og så over på de lange maratonspesifikke øktene. Så fra våren 2019 bør du være klar for gode tider på 10, 21,1 og 42,2.

ponsrud

Legg innav ponsrud » 07 apr 2018 13:01

hailegeraldo skrev:
ponsrud skrev:Perser:
Maraton: 2.55 Oslo maraton 2016
10 km: 33.33 Hytteplanmila 2015
Annet: 1.17 Birkebeinerløpet 2016
[/b]

:o

Det første jeg la merke til da jeg så persene dine er, bortsett fra at de ligner mye på mine, er at de henger ikke sammen. 10 km-persen din er laaaangt bedre enn maratonpersen din.

Hehe ja, føler ikke jeg helt har fått ut potensialet på maraton enda, pleier å bli tøft siste mila. Har løpt et par-tre ultraløp også, og foruten det aller første Ecotrail-løpet så har det endt med dårlige opplevelser og skuffende resultater.

Men nå har jeg fått mange gode innspill som jeg skal med meg gjennom sesongen og forhåpentligvis får jeg perset på noen distanser! Tror nok hovedfokuset mitt skal være å få mer mengde med innspill av gode kvalitetsøkter så får vi se hvordan det går :)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»