Hva menes med at hofta skal opp og fram?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Areom

Hva menes med at hofta skal opp og fram?

Legg innav Areom » 29 mai 2018 10:20

Ofte hører man at hofta skal opp og fram. Jeg har løpt i mange år med hva jeg trodde var en strak holdning, men jeg har nylig innsett at jeg har noe å gå på. Jeg sitter altså litt mer mens jeg løper enn jeg har trodd.

Jeg ønsker bare å få en god avklaring på hva som menes med at hofta skal frem. De siste to dagene har jeg forestilt meg at jeg står på to bein og skal hoppe framover med begge beina, og for å få mest mulig lengde må jo bekkenet (eller hofta) skytes fremover mens beina går bakover i hoppet. Jeg har prøvd å løpe med denne følelsen av at hofta skytes fremover som i et slikt hopp. Jeg kjenner det strammer mer nederst i magen og ved hoftene og at setemuskulaturen er mer aktiv når jeg løper. Dette går vel seg til. Har også prøvd å gå litt mer på denne måten og kjenner at setemuskulaturen jobber mer da, noe som må være ideelt.

Men har jeg forstått det riktig med hva som menes at hofta skal frem? Eller overdriver jeg? Hva skal man tenke på for å gjøre det riktig (cues)? Kan komme tilbake med mer info når jeg har eksperimentert litt mer.

lettsvett

Re: Hva menes med at hofta skal opp og fram?

Legg innav lettsvett » 29 mai 2018 10:32

Jeg synes også dette begrepet er litt uklart. "Hofta opp og frem" handler vel mest om å ha tyngden frempå, og ikke bli "sittende" i steget. Vet ikke om jeg klarer å beskrive det noe bedre. Rak og stolt holdning.

Areom

Legg innav Areom » 01 jun 2018 07:06

lettsvett skrev:Jeg synes også dette begrepet er litt uklart. "Hofta opp og frem" handler vel mest om å ha tyngden frempå, og ikke bli "sittende" i steget. Vet ikke om jeg klarer å beskrive det noe bedre. Rak og stolt holdning.

Skal det kjennes ut som om det ikke er noe mer å få på?

Marianne12

Legg innav Marianne12 » 01 jun 2018 16:23

Rak og stolt holdning er godt forklart ja. Tenk at navelen på en måte skal presses inn og ikke glem at det er bena som skal løpe. Jeg kjøpte meg for litt siden en stepmaskin som jeg fant på https://www.test-vinner.no/stepmaskin-test som jeg syns er helt genial å trene på når været er guffent. Syns det er enklere å fokusere på teknikken når jeg stepper på denne, da det ikke er så mye annet rundt å tenke på.

wino

Legg innav wino » 02 jun 2018 15:37

Samme begrepet brukes også av langrennstrenere, får du hofta "opp og fram" (som er en noe elendig forklaring!) så finner du fort ut at det du gjør er å forlenge steget, du setter foten noe lengre fram i steget, det du da vil merke er at du også retter deg opp i overkroppen.
Man ser at en del som løper langt på vei de "sitter" litt når de løper og de har korte steg med nedslag veldig nært kroppen, dette er da motsatt av "hofta opp og fram" skulle man mene !! så da blir man fort forvirret :shock:

Areom

Legg innav Areom » 05 jun 2018 07:48

Jeg kom over denne siden for "dummies", hehe, og den bekrefter hva jeg trodde: https://www.wikihow.com/Run
Se nr. 1- 8. Tenker på å holde den bevegelsen når jeg løper.

Marianne12 skrev:Tenk at navelen på en måte skal presses inn

Navlen kommer jo mer frem av å stå mer oppreist? Er det ikke bedre å tenke på at rumpa skal inn?

wino skrev:Samme begrepet brukes også av langrennstrenere, får du hofta "opp og fram" (som er en noe elendig forklaring!) så finner du fort ut at det du gjør er å forlenge steget, du setter foten noe lengre fram i steget, det du da vil merke er at du også retter deg opp i overkroppen.

Er ikke poenget med å få hofta fram nettopp at du setter ned foten nærmere tyngdepunktet og ikke lengre frem? Det som skjer er vel at du bruker rumpa mer når du løper, noe som gir bedre utnyttingsgrad. Kraften i steget kommer jo av at foten føres bakover, ikke at man slenger den ut foran.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 13 jun 2018 10:26

Areom skrev:Ofte hører man at hofta skal opp og fram. Jeg har løpt i mange år med hva jeg trodde var en strak holdning, men jeg har nylig innsett at jeg har noe å gå på. Jeg sitter altså litt mer mens jeg løper enn jeg har trodd.

Hvis du løper i en relativt bratt motbakke blir "sittingen" langt mer tydelig. Så det kan være en ide for å provosere det fram. Hvis du får fram hofta i motbakke er det langt enklere å gjøre det på flatmark i ettertid.

Ellers er det et greit triks å starte økta med å stå strak og oppreist, la deg falle lett framover og sett fram første fot når det føles naturlig. Da kommer du godt i gang.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»