Fjellmaraton Beitostølen (halvmaraton)

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Roger

Fjellmaraton Beitostølen (halvmaraton)

Legg innav Roger » 01 jun 2010 09:26

Det er år og dag siden jeg har løpt et halvmaraton i konkurransesammenheng, men har nå planer om å prøve meg på halvmaraton fra valdresflya og ned til beitostølen førstkommende helg. Har de siste årene løpt miniton, da jeg har likt å løpe (relativt sett) fort og kort.

Halvmaraton på beitostølen er jo litt uvanlig da det er mye netto fall (ca 500 meter). Med en 10-kilometerkapasitet på 39 minutter per i dag, hva bør målsettingen være for meg på den halvmaratonen på Beito? Jeg ser på meg selv som en som drar fordel av nedoverbakker. Kan jeg klare ei snittkmtid på ned mot 4.00, og komme meg i mål på ned mot 1.25?

Noen erfaringer?

benfin

Re: Fjellmaraton Beitostølen (halvmaraton)

Legg innav benfin » 01 jun 2010 10:43

Jeg vil tippe tid rundt 1:25 hvis du er brukbart trent og klarer å unngå fristelsen å løpe for fort ned til bygdin. Løp selv på 1:25 med ca lik 10km tid som deg. Man tjener dog ikke like mye som man skulle tro med tanke på høydeforskjellen pga bakken opp til båtskaret på litt mørbanka ben. 1-2minutter fortere løper man nok i forhold til andre relativt flate halvmaraton løp.
Forøvrig er Fjellmaraton et kjempefint løp som jeg håper også får økning i antall deltakere i år.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 01 jun 2010 11:10

Roger skrev:Det er år og dag siden jeg har løpt et halvmaraton i konkurransesammenheng, men har nå planer om å prøve meg på halvmaraton fra valdresflya og ned til beitostølen førstkommende helg. Har de siste årene løpt miniton, da jeg har likt å løpe (relativt sett) fort og kort.

Halvmaraton på beitostølen er jo litt uvanlig da det er mye netto fall (ca 500 meter). Med en 10-kilometerkapasitet på 39 minutter per i dag, hva bør målsettingen være for meg på den halvmaratonen på Beito? Jeg ser på meg selv som en som drar fordel av nedoverbakker. Kan jeg klare ei snittkmtid på ned mot 4.00, og komme meg i mål på ned mot 1.25?

Noen erfaringer?

Min 10km pers i år er fra Sentrumsløpet på 39:53 - og jeg løp Berlin Halvmaraton 1 måned tidligere på 1:25:25 .. Så ja - høres ikke dumt ut. Lykke til!

ps! Jeg er mer trent for lenger distanser enn korte.

Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Legg innav SAUCONY » 01 jun 2010 13:14

Eg har løpt halvm. dei siste 4 åra på Beito og tipper eg tener ca 2 min i forhold til Oslo halvm eller ca 10k fart. I 2007 var eg på ditt nivå(39 - 10k) og løp på 1.23.09 i gode forhold. Det vil jo sjølvsagt variere fra person til person. Ser at nokon tener heilt opp til 5 min av dei eg reiser med, men dei trener mykje mindre og ligger mellom 1.30 -1.45.
Eg skal springe i år også, men kansje eg prøver meg på heil i år.
Bjørn F.

Roger

Legg innav Roger » 02 jun 2010 14:58

Takk for foreløpige innspill. Tror selv at en tid ned mot og under 1.25 er litt i kjappeste laget. Har tidligere erfaringer med å passere bygdin og 10 km på under 36 min med en god følelse, men at følelsen er helt en annen 10 min senere...

Kanskje en passering 10 km på 38 min er passende. REgner med at de to motbakkekilometrene går relativt høyt opp på 4-tallet, og at det så er overkommelig å "kruse" nedover miniton-traseen i ca 4-blank fart...DA har jeg litt å gå på i forhold til 1.25.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 02 jun 2010 19:21

Roger skrev:Takk for foreløpige innspill. Tror selv at en tid ned mot og under 1.25 er litt i kjappeste laget. Har tidligere erfaringer med å passere bygdin og 10 km på under 36 min med en god følelse, men at følelsen er helt en annen 10 min senere...

Kanskje en passering 10 km på 38 min er passende. REgner med at de to motbakkekilometrene går relativt høyt opp på 4-tallet, og at det så er overkommelig å "kruse" nedover miniton-traseen i ca 4-blank fart...DA har jeg litt å gå på i forhold til 1.25.

Har løpt halvmaraton ti ganger omtrent (eller kanskje akkurat?) på Beito. Jeg tror du er inne på noe her, det skjer noe i Båtskaret, og jeg mener det er viktig å ha igjen litt "å cruise med" minitonløypa. Der går det nedover praktisk talt hver meter, men er du blitt stiv opp Båtskaret så er det frustrerende å ikke få opp farten de siste metrene.
Altså, fort men ikke for fort ned til Bygdin, bli sliten, men ikke stiv opp Båtskaret og full fart de siste 7 km ;) Da får du en god tid! 8-) 8-)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
SAUCONY

Legg innav SAUCONY » 02 jun 2010 23:29

Enig med navnebror. Det er lett å tenke at når du slete deg opp Båtskaret, så går resten av seg sjølv nedover. Eg lærer aldrig, og har hatt det lika "jævligt" nedover til mål kvart år, og har absolutt ikkje følese av at det er unnabakke. Er vel også litt det at musklaturen får utruleg mykje juling ned til Bygdin, som ein må slite med på slutten.
Bjørn F.

Roger

Legg innav Roger » 03 jun 2010 08:24

Eg lærer aldrig, og har hatt det lika "jævligt" nedover til mål kvart år, og har absolutt ikkje følese av at det er unnabakke.

Takk for god inspirasjon Saucony...nå ser jeg ikke så lyst på det lenger :roll: ;)

Men det handler kanskje om realitetsorientering.

Brukeravatar
SAUCONY

Legg innav SAUCONY » 03 jun 2010 12:23

Var ikkje meininga å skremma deg, men det kan vera greit å vita at du ikkje er i mål på toppen av Båtskaret ;)

Ligger vel i korta at eg la litt tjukt på, sia det frister å prøve seg på maraton i år :o :)
Du får no ha lykke til ,og det går nok bra skal du sjå :) Før eller seinare kjem ein til mål uansett(som regel), og då er det berre å bestille seg ei kald øl på nærmaste uteresturant i finværet som er meldt :D
Bjørn F.

Rune

Legg innav Rune » 03 jun 2010 17:09

Har løpt de 8 siste på Valdresflya, halvmaraton.
Har så vidt vært under 1.20 (2006), nest beste i fjor litt under 1.21.
Har ikke 10k resultat etter 2004 (40.07) - det året hadde jeg 1.22,49 på Valdresflya halv.

Når det er sagt liker jeg å løpe nedover.
Men med de 10k tidene jeg ser hos dere som skriver, er det sikkert mulig å komme godt under 1.25 på lørdag.
Ikke meldt mye vind pr. nå, men den som er meldt kommer imot på starten...

Lykke til på lørdag :)
Rune

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»