Hvordan komme under 3 timer på maraton?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Kjerun

Re: Hvordan komme under 3 timer på maraton?

Legg innav Kjerun » 15 jun 2010 20:51

Jeg er absolutt ingen sub3 løper med pers på 3.43 (Rotterdam i år). Men jeg har løpt Berlin, London og Rotterdam. Mulig mine erfaringer ikke er gyldige for de som starter lenger frem. London og Berlin er flotte løp, men de er og store og det blir mye sikk-sakk og til dels kø-løping hele vegen. I London ble det flaskehalser ved enkelte svinger. Rotterdam er flat og rask, kan være endel vind, var det i år,men vinnertiden var allikevel 2.04.48. I Rotterdam så var det vel 12-15000 deltagere og kun litt kø-løping i starten, mens Berlin og London er det 40 000. Alle løpene er meget godt organisert og mange som heier deg frem undervegs. Rotterdam går i april, mens Berlin er i september. Lykke til med målet :)

Jannicke
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Jannicke » 15 jun 2010 21:30

Hei

Jeg kan anbefale Ålesund eller København maraton. Begge arrangeres i mai og er gode alternativ.

KiwiMatta

Legg innav KiwiMatta » 31 mai 2017 10:24

Hei. Hvor mye mengde mener dere at man trenger når man har en aktiv jobb?

Jeg jobber i butikk, og har alltid følt at det er en aktiv jobb. Jeg har i en lang periode brukt aktivitetsklokka polar m400 på jobb. Pleier å ligge godt over 200 prosent i løpet av en vanlig arbeidsdag. På de mest hektiske dagene ligger jeg over 300 prosent. Jeg jobber to ukers turnus hvor den ene uka er mandag - fredag og den andre er mandag - lørdag. Jeg har løpt 10 maraton tidligere. persen er fra 2014, da løp jeg oslo maraton på 3.02.

Utfordingen min er å orke og ha tid til å trene så mye mengde som dere skrive her. Men har som mål å løpe Frankfurt maraton 27.10.2017 under 3 timer.

Hvor mye mengde tror dere jeg trenger for å klare å komme under 3 timers grensen i dette løpet?

snberge

Legg innav snberge » 31 mai 2017 10:57

KiwiMatta skrev:Hei. Hvor mye mengde mener dere at man trenger når man har en aktiv jobb?

Jeg jobber i butikk, og har alltid følt at det er en aktiv jobb. Jeg har i en lang periode brukt aktivitetsklokka polar m400 på jobb. Pleier å ligge godt over 200 prosent i løpet av en vanlig arbeidsdag. På de mest hektiske dagene ligger jeg over 300 prosent. Jeg jobber to ukers turnus hvor den ene uka er mandag - fredag og den andre er mandag - lørdag. Jeg har løpt 10 maraton tidligere. persen er fra 2014, da løp jeg oslo maraton på 3.02.

Utfordingen min er å orke og ha tid til å trene så mye mengde som dere skrive her. Men har som mål å løpe Frankfurt maraton 27.10.2017 under 3 timer.

Hvor mye mengde tror dere jeg trenger for å klare å komme under 3 timers grensen i dette løpet?

Personlig tror jeg ikke man trenger noe mindre mengde ved å ha en butikkjobb. Å gå rundt på gulvet dagen lang eller sitte i kassa er ikke mye trening. Kanskje for en som er i dårlig form, men ikke når man sikter mot under 3 timer på maraton. Det er vel heller det at det blir litt vanskeligere med restitusjon.

Jeg har forresten samme type jobb, og mener det er en tilvenningssak. Det blir ekstra viktig med nok søvn og god næring.

Er du i omtrent samme form som da du løp 3.02? Det er jo veldig nære sub 3. Om du gjør omtrent det samme som du gjorde før det løpet, men kanskje skrur opp volumet litt og/eller legger på litt mer kvalitet vil du ha gode muligheter. Dessuten er løypa i Oslo helt sikkert et par minutter tregere enn den i Frankfurt!

KiwiMatta

Legg innav KiwiMatta » 31 mai 2017 18:17

Ok. Du har sikkert rett. Føler bare at når man beveger seg 9-11 timer om dagen, så gir det en viss mengde, selv om det er på lav intensitet. Finnes det noen type jobber som du mener man trenger mindre mengde med?

Formen er nok ikke veldig ulik fra da jeg klarte 3.02. Men har trent mer fart, og mindre langkjøring. Jeg kommer til å forsøke å endre på dette fremover da, utifra det du sier. Det er nok mengden det har skortet på.

Jeg har for øvrig aldri løpt så mye som 60 km i gjennomsnitt pr uke.

Den psykiske effekten av å vite at man kan klare å løpe ett par min raskere pga løypa, vil naturligvis også gi energi :)

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 01 jun 2017 07:33

KiwiMatta skrev:Ok. Du har sikkert rett. Føler bare at når man beveger seg 9-11 timer om dagen, så gir det en viss mengde, selv om det er på lav intensitet. Finnes det noen type jobber som du mener man trenger mindre mengde med?

Formen er nok ikke veldig ulik fra da jeg klarte 3.02. Men har trent mer fart, og mindre langkjøring. Jeg kommer til å forsøke å endre på dette fremover da, utifra det du sier. Det er nok mengden det har skortet på.

Jeg har for øvrig aldri løpt så mye som 60 km i gjennomsnitt pr uke.

Den psykiske effekten av å vite at man kan klare å løpe ett par min raskere pga løypa, vil naturligvis også gi energi :)

Dessverre får du ikke noe spesielt treningsutbytte av denne typen aktivitet. Du må opp i ca. 60% av makspuls før det har noen som helst innvirkning på kondisjonen. Det er ikke mange jobber i 2017 der dette er tilfellet, kanskje skogvokter eller tilsyn i nasjonalparker? Det nest beste i så måte er kanskje et yrke som har innlagt trening i arbeidstiden, f.eks. militæret, beredskapsstyrker, brannmenn.

Den mest effektive måten å skaffe seg mengde på er sannsynligvis å ha ei god tredemølle stående hjemme. Klarer du 60min rolige hver morgen før du drar på jobb er du kjapt oppe i 50-70km i uka. 30min vil også gjøre underverker. Det tar en del tid, men det er jo en prioriteringssak. Sub 3t krever en del treningstimer.

KiwiMatta

Legg innav KiwiMatta » 01 jun 2017 22:14

Tusen takk for svar. Har skaffet meg en mølla fra sportsmaster, så får bare å begynne å legge inn nye morgenrutiner :)

Har dere noen innspill på kosthold?

Hvor mye har vekt å si? Hvis man går ned noen kg av kroppsvekten?

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 02 jun 2017 05:48

KiwiMatta skrev:Hvor mye har vekt å si? Hvis man går ned noen kg av kroppsvekten?

Vekt har mye å si for løping. Enkelt sagt så ser du den ideelle vekten når du ser løperne i Diamond League. De beste løperne er ekstremt lette allerede i 3000-feltet, og dette forsterker seg selvsagt jo lengre du løper.

Hvis du klarer å få til en rutine med +50km i uka trenger du stort sett ikke tenke på vekta, det vil ordne seg selv.

Vektnedgang er en av grunnene til at nybegynnere har ekstremt raskt fremgang, du får en dobbel effekt ift. økt kondisjon OG mindre vekt å drasse på.

snberge

Legg innav snberge » 02 jun 2017 11:18

Stort sett enig med Johnny Puma her.

Har tenkt på det samme selv mange ganger før, at å gå rundt på gulvet i en butikk i relativt greit gåtempo må være godt for noe. Tror dessverre effekten er minimal. Mulig det gir en viss effekt for "time on feet". Man blir vant med å være på beina lenge. Det er jo viktig en i et maraton, men jeg ville ikke lagt for mye i det. Det finnes jo en del fysiske jobber, som sykkelbud, tømrer etc., som sikkert kan gi en viss effekt, men når man tenker på det så er det kanskje enda mindre optimalt med en så fysisk jobb. Da blir det enda vanskeligere å få trent skikkelig før og/eller etter jobb. Jeg føler butikkjobben noen ganger kan hjelpe på restitusjonen. Man får beveget seg rolig og får blodgjennomstrømning.

Kosthold: Jeg mener det har for stort fokus i medier og lignende. Det har ikke så fryktelig mye å si med mindre det er helt katastrofe. Spis passe mye og variert så holder det i massevis. Drit i "supermat" og alle de gimmickene der. Kostholdsrådene fra Helsedirektoratet er bra.

Vekt har en god del å si. Du skal tross alt frakte massen din rundt i 42,2 km. Om du går ned 5 kg fett så sier det seg selv at det koster mindre energi å komme seg fram. Men ikke gå ned for enhver pris, og gjør det gradvis. Det er fullt mulig å løpe langt fortere enn sub3 med en helt normal BMI.

Er ikke helt enig i at vekta ordner seg selv ved å øke mengden. Etter egen erfaring kan jeg løpe 180 km i uka og fortsatt gå opp i vekt om jeg ikke passer på hva og hvor mye jeg spiser. Tror min matlyst er godt over snittet, men likevel! Jo flere kalorier du forbrenner, jo flere trenger kroppen. Men ja, når man mye med trening, har man en stor mulighet til å justere vekta med hvor mange kalorier man spiser.

KiwiMatta

Legg innav KiwiMatta » 02 jun 2017 11:57

Takk for fine svar igjen :)

Føler jeg har fått de svarene jeg trenger for å klare sub 3 nå :) Så får de neste månedens trening vise om jeg klarer det :)

Igjen, tusen takk :)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»