Trenger nye sko til birken

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
RedDevil

Trenger nye sko til birken

Legg innav RedDevil » 25 aug 2010 20:11

Hei

Er det noen hete tips? Tenker på disse, Inov-8 X-Talon 212. Men er redd de blir vel harde på gruspartiene? I fjor sprang jeg med noen Adidas hybridsko som fungerte perfekt. Men har lyst på noe lettere i år
som også har godt grep i stipartiene hvis det blir vått.

Mvh,
Kjartan

Brukeravatar
Sunset

Re: Trenger nye sko til birken

Legg innav Sunset » 25 aug 2010 21:19

Løp og kjøp sier nå jeg. Føler selv at skoen gir bra med demping. Ikke minst gjennom de solide knottene under skoen. Disse gir god demping og fantastisk feste på et løp som BIrken vil jeg tro. Har selv lyst å delta, men tviler på at jeg kommer meg avgårde. Hadde ikke vært i tvil om skovalg dersom jeg stod på startstreken. :)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 26 aug 2010 09:41

orinteringsko passer sikkert best til dette løpet......http://www.oslosportslager.no/produkt/v ... -5971.aspx eks

RedDevil

Legg innav RedDevil » 26 aug 2010 11:45

Hmm, blir ikke disse O-skoene litt overkill for birken da? Det er den del sti, men mye vil gå på skogsveier/grusveier også. Hvordan er disse å løpe på vei da?

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 26 aug 2010 12:31

Har sett at o-løpere av og til bruker xtalon212, avhengig av underlaget.

Jeg synes disse skoa er helt topp til sitt formål, og ville ikke nølt med å bruke de på birken dersom underlaget er vått. På tørt underlag kan vel vanlige konkurransesko være like greie.

MEN, hvis du skal bruke sånne sko på birken så bør du ikke nøle med å kjøpe de. Kanskje er det for seint, avhengig av hvor vant du er til å løpe med sko med svært lav profil. Det kreves noen turer med tilvenning for å bruke slike sko, spesielt på såpass langt løp. Jeg brukte hybridsko i marka tidligere og overgangen til xtalon var smertefull før jeg ble vant til de. Den lave profilen og smale passformen er topp til terrengformål, men virker ustabilt i starten med fare for overtråkk. Man er rett og slett nødt til å løpe på midt/framfot slik at man stiver av ankelen bedre. Slik løping gir også bedre balanse i marka.

Skoa er rimelig harde. Lange nedoverbakker på hard grusvei gjør fortsatt litt vondt... Men med masse andrenalin i kroppen slik man gjerne har i konkurranse så kjenner man ikke så mye til det :)

RedDevil

Legg innav RedDevil » 26 aug 2010 14:49

Får prøve å komme meg til løplabbet i morgen da. Takk for tilbakemeldinger :)

RedDevil

Legg innav RedDevil » 27 aug 2010 14:44

Da har jeg vært på løplabbet og kjøpt meg Inov Talon skoene. Har aldri hatt på meg sko med bedre passform så jeg gleder meg til å prøve de. Sitter som støpt til føttene mine.

Ellers kjøpe jeg meg Lunarlite. Veldig god passform på de også. Prøvde de en kort tur nå, veldig gode. Men litt merkelig demping, nesten overkant mye til å være lettvektsko.

Kan ikke klage på løpsfølesen nå i alle fall. I min størrelse så veide Talon 248g og Lunarlite 216. Ikke dårlig i 45 det :)

padde

Legg innav padde » 27 aug 2010 18:09

212 er et sikkert kjøp. Slitesterk er de og.

En ekstremvariant som kan anbefales er kilkenny fra sacony. Kjøpes hos selje sport. Meget lav tøffelsko, som føles mer i kontakt med underlaget enn 212 fordi den er uten disse knottene 212 har. Letter sko er vel nærmest umulig å oppdrive, og beholder sin letthet også etter de er våte.
Leter man etter løpsfølelse, finner man det her.

PÅ sleipt underlag- som feks fjell med tynt lag med mose på- glipper de lettere fordi sålen ikke har 212's kraftige mønster. Ellers sitter de godt.

Kanskje mest kjent som en motbakkesko, men jeg benytter den ofte i terrenget (sti). Fungerer fint på grus, men er nærmest uten støtte og demping.

Det aller beste er llikevel prisen. Du får 2 for prisen av en 212!

O-sko er ikke bra på grus! Ei heller sti. Jeg løper mye orientering, og velger 212 på kart med mye sti.

Lykke til på løp!

RedDevil

Legg innav RedDevil » 27 aug 2010 18:56

Kilkenny hadde de også på Løplabbet, under vekt stod det bare "utrolig lett". Kikka på den, men den lignet litt mere på en sko jeg har fra før La Sportiva Slingshot. Ikke i vekt, men i mønstert på sålen.
Brukte de på Råskinnet i regnvær, og da sitter de dårlig. Men kan tenke Kilkenny er helt konge til motbakkeløp og i terrenget når det er litt tørrere. Nå har jeg kjøpt en sko som jeg håper er litt mere
"allround" terrengsko. I tillegg får man vel noe mere demping på grusveiene siden det er store myke knotter. Kilkenny krever litt mere tilvenning av løper vil jeg tro?

RedDevil

Legg innav RedDevil » 27 aug 2010 19:03

Ser at Loplabbet har kuttet ut Saucony? Så den Kilkennymodellen de hadde i Drammen er kanskje en overligger? Var på selje sport og kikket nå. 560 for en sko er jo helt utrolig billig. De har nok spart mye på stoffpengene, men alikevel :)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»