o2 test og løpsresultater

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
bemex
Sted: Trondheim

o2 test og løpsresultater

Legg innav bemex » 29 aug 2010 21:27

o2 test og løpsresultater.

http://www.dn.no/dnaktiv/article1963213.ece

http://www.bt.no/sport/stoltzen/Her-faa ... 41666.html

Noen her inne som har gjort o2 test og har noen løpsresultat 5KM, 10KM, Halvmaraton eller Maraton?

Jeg testet for litt over et år siden til 60,1 ml og har løpt 10KM på 41:40 og Halvmaraton på 1:33

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: o2 test og løpsresultater

Legg innav Korak » 29 aug 2010 21:56

Med fare for at jeg totalt har missforstått, så ser det ut som om du har den potensielle kapasiteten i form av et høyt oksygenopptak. Tidene på de ulike distansene kan indikere at du ikke utnytter potensialet godt nok.

Hvis jeg har forstått dette rett så har du mye å hente på å løfte din anaerobe terskel. (Du har mer å hente på det enn å prøve å ytterligere forbedre oksygenopptaket).

Omsatt i praksis så betyr det mer trening på - og like under terskel. I tillegg kan det hende at du kan hente ut mer av potensialet med mer spensttrening.

Det må for all del tas forbehold om at jeg missforstår forholdet mellom oksygenopptak og prestasjon. Der finnes nok andre her inne som korrigerer om jeg har trakket i salaten..
Gunnar Müdtzy-Knutsen

jonny

Legg innav jonny » 29 aug 2010 22:49

Ja, jeg har følgende tall:

Testresultat: 71
3000m: 9.15
5000m: 16.48
10km: 35.15

bemex
Sted: Trondheim

Legg innav bemex » 30 aug 2010 11:56

Korak skrev:Med fare for at jeg totalt har missforstått, så ser det ut som om du har den potensielle kapasiteten i form av et høyt oksygenopptak. Tidene på de ulike distansene kan indikere at du ikke utnytter potensialet godt nok.

Hvis jeg har forstått dette rett så har du mye å hente på å løfte din anaerobe terskel. (Du har mer å hente på det enn å prøve å ytterligere forbedre oksygenopptaket).

Omsatt i praksis så betyr det mer trening på - og like under terskel. I tillegg kan det hende at du kan hente ut mer av potensialet med mer spensttrening.

Det må for all del tas forbehold om at jeg missforstår forholdet mellom oksygenopptak og prestasjon. Der finnes nok andre her inne som korrigerer om jeg har trakket i salaten..

Føler selv jeg ikke får ut potensiale i løp....liker ikke å presse over terskel....liker ikke smerte innbiller jeg meg.

I år har jeg trent til Oslo Maraton, der slipper jeg å nærme meg terskelen, beina som er begrensigen :-)

Neste sesong går jeg for 10KM og Halvmaraton...og lurer voldsomt hvilket treningsopplegg jeg skal velge.

Roger

Legg innav Roger » 30 aug 2010 13:58

Det er ikke særlig gunstig å sammenligne denne "ratioen" (forholdet VO2-maks - prestasjon) med andre personer. Det er en klart individuell sammenheng mellom VO2-maks og prestasjon i lengre løp. Men to løpere med høyst forskjellig vo2-maks nivå kan prestere likt på f.eks 10 km. Det er løpere med 60-65 ml/l/kg som presterer under 8.30 på 300 og under 32 på 10km. Samtidig finnes det sikkert skiløpere og syklister som scorer over 75-80 ml uten å være i nærheten av de samme løpsprestasjonene (8.30 og 32).

Dette har flere årsaker. Noe er at VO2-maks oftest blir oppgitt pr kilo kroppsvekt. Det er ikke sikkert at det er riktig i løpsprestasjonssammenligning. I sykling (flatt), roing og padling har kroppsvekt relativt lite å si, i langrenn noe mer, og i løping ganske mye å si. Men at det er en direkte sammenheng, det blir bare synsing.

Noe annet er andre utholdenhetsparametre (terskel, utnyttingsgrad,andre perifere faktorer, løpsøkonomi, psykiske faktorer, m.m.) Scorer en utøver lavt på enkelte parametre, kan man ofte se at samme utøver "tar det igjen på andre parametre).

Roger

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 30 aug 2010 22:28

O2-opptak siste måling var 74,1. Har uoffsielt 34.04 på 10 km som en del av en etappe på St. Olavsloppet. Har også en bestenotering på 9.45 på 3 km og 16.45 på 5 km på samme løpet. Trener dog en del sykling så den store farten får jeg ikke i beina.

Jeg tror O2-opptak har kun en begrenset verdi. Løpsteknikk og -økonomi har like mye å si hvis man da ikke er på et veldig høyt nivå.
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

jonny

Legg innav jonny » 31 aug 2010 22:55

Roger skrev:skiløpere og syklister som scorer over 75-80 ml uten å være i nærheten av de samme løpsprestasjonene (8.30 og 32).

..og løpere med 75-80 ml uten å være i nærheten av ski- og sykkelprestasjoner..
Sammenligning av utøvere på tvers av idretter på denne måten blir feil.

O2-test er en meget fin måte å måle en utøvers kapasitet på, dvs utholdenhet, og dermed også å måle framgang på.
Skal man sammenligne seg med andre, må man iallefall se på utøvere innen samme idrett.

I idretter som f.eks motbakkeløp, orientering, sykkel og langrenn er utholdenhet en svært viktig faktor i arbeidskravsanalysen. I disse idrettene må du ha O2-opptak på godt over 70 ml (herrer) for å komme på landslagsnivå.
På 3000m er utholdenhet en noe mindre viktig faktor, men også her kreves nok 70 ml for å komme på landslagsnivå.

Det vil finnes unntak og ekstremtilfeller (spesielt hvis du driver på lavt nivå), men driver du med en av de nevnte idrettene og har 70 ml, vil du normalt slite med å slå en konkurrent som har 80 ml.

Roger

Legg innav Roger » 01 sep 2010 07:43

Joda Jonny. Det er jeg egentlig enig i. Det er en sammenheng mellom løpsprestasjon og VO2-maks. Men det er store forskjeller fra individ til individ. En bedring av VO2-maks vil som oftest føre til bedringer i løpsprestasjon. Men det er også et vell av andre faktorer. Måling av VO2-maks har blitt en liten hype om dagen. Vil man som løper måle fremgang, kan man gjøre et testløp. Vil man ta ut enkelte parametre for å se hvor man har mest å hente, må man gjøre en fullstendig kapasitetsanalyse av alle de vesentlige parametrene.

Vegar

Legg innav Vegar » 01 sep 2010 10:59

Odin skrev:O2-opptak siste måling var 74,1. Har uoffsielt 34.04 på 10 km som en del av en etappe på St. Olavsloppet. Har også en bestenotering på 9.45 på 3 km og 16.45 på 5 km på samme løpet. Trener dog en del sykling så den store farten får jeg ikke i beina.

Jeg tror O2-opptak har kun en begrenset verdi. Løpsteknikk og -økonomi har like mye å si hvis man da ikke er på et veldig høyt nivå.

Jeg tror det er omvendt. På løp opp til 10 km tror jeg mosjonister har mest å hente på å forbedre O2-opptaket sitt. Det derfor det så mange ferske løpere som merker en stor fremgang når de starter med intervalltrening mener jeg. Det er jo også derfor mosjonister blir rådet til å trene sjeldnere, men mer kvalitet, kontra toppidrettsutøvere som løper rolig hundrevis av km i uka.

Du er jo på et ganske høyt nivå, så for deg vil nok teknikk osv. spille en større rolle.

Brukeravatar
Mort
Kontakt:

Legg innav Mort » 01 sep 2010 12:54

Vegar skrev:På løp opp til 10 km tror jeg mosjonister har mest å hente på å forbedre O2-opptaket sitt. Det derfor det så mange ferske løpere som merker en stor fremgang når de starter med intervalltrening mener jeg. Det er jo også derfor mosjonister blir rådet til å trene sjeldnere, men mer kvalitet, kontra toppidrettsutøvere som løper rolig hundrevis av km i uka.

Det kommer nok an på...

For å bruke meg selv (mosjonistnivå) som eksempel, så hadde jeg liten framgang av å trene bakkeintervaller, til tross for at de utvilsomt forbedret mitt o2 opptak. Hadde trent mest sykling fra før av, og hadde heller dårlig løpsteknikk. Først da jeg begynte å trene intervaller på flat mark merket jeg stor framgang. Jeg tror det kommer av at jeg fikk mer fartstrening og dermed bedre løpsøkonomi, ikke av at intervalltrening på flatmark skulle ha noen vesentlig større innvirkning på o2 opptaket.

Har forøvrig aldri målt o2 opptaket mitt. Det kunne kanskje vært moro, men enn så lenge klarer jeg meg med en Coopertest i ny og ne.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»