o2 test og løpsresultater

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Johnny Puma
Innlegg: 341
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: o2 test og løpsresultater

Legg innav Johnny Puma » 01 sep 2010 17:06

Mort skrev:For å bruke meg selv (mosjonistnivå) som eksempel, så hadde jeg liten framgang av å trene bakkeintervaller, til tross for at de utvilsomt forbedret mitt o2 opptak. Hadde trent mest sykling fra før av, og hadde heller dårlig løpsteknikk. Først da jeg begynte å trene intervaller på flat mark merket jeg stor framgang. Jeg tror det kommer av at jeg fikk mer fartstrening og dermed bedre løpsøkonomi, ikke av at intervalltrening på flatmark skulle ha noen vesentlig større innvirkning på o2 opptaket.


Jeg er helt enig i dette. Hvis man vil bli en bedre løper bør man absolutt legge de fleste intervalløktene på flat mark. Man kommer da opp på tærne og får et naturlig løpesett. Se forøvrig artikkel med nettopp dette temaet på langrenn.com..:

http://www.langrenn.com/vebjoern-rodals ... -1743.html

Motbakkeintervaller vil gi deg en bedre stamina og kan være noe for de som driver med turlangrenn, men jeg tror ikke løpere har behov for bakkeintervall. Tren løping på flat mark med høyt tempo og spe heller på med en økt knebøy/utfall i uka hvis økt styrke er et mål.

(Har selv trent 4x4 intervall på flat tredemølle de siste 3-4 månedene, og fremgangen er formidabel, nærmere 30% høyere fart i dragene på samme puls. Formen var da heller ikke god i påsketider for å si det mildt... )

Vegar
Innlegg: 144
Registrert: 19 jan 2010 09:44

Re: o2 test og løpsresultater

Legg innav Vegar » 01 sep 2010 19:54

Mort skrev:
Vegar skrev:På løp opp til 10 km tror jeg mosjonister har mest å hente på å forbedre O2-opptaket sitt. Det derfor det så mange ferske løpere som merker en stor fremgang når de starter med intervalltrening mener jeg. Det er jo også derfor mosjonister blir rådet til å trene sjeldnere, men mer kvalitet, kontra toppidrettsutøvere som løper rolig hundrevis av km i uka.


Det kommer nok an på...

For å bruke meg selv (mosjonistnivå) som eksempel, så hadde jeg liten framgang av å trene bakkeintervaller, til tross for at de utvilsomt forbedret mitt o2 opptak. Hadde trent mest sykling fra før av, og hadde heller dårlig løpsteknikk. Først da jeg begynte å trene intervaller på flat mark merket jeg stor framgang. Jeg tror det kommer av at jeg fikk mer fartstrening og dermed bedre løpsøkonomi, ikke av at intervalltrening på flatmark skulle ha noen vesentlig større innvirkning på o2 opptaket.

Har forøvrig aldri målt o2 opptaket mitt. Det kunne kanskje vært moro, men enn så lenge klarer jeg meg med en Coopertest i ny og ne.


Intervaller på flat mark skal ha like stor innvirkning på maks O2 som i motbakke, hvis ikke må du skru opp farta på flatmark ;-)

Jeg er også på mosjonistnivå og trener kun intervall på flat mark, nesten utelukkende på bane.

OveJ
Innlegg: 42
Registrert: 18 jan 2010 21:26

Re: o2 test og løpsresultater

Legg innav OveJ » 01 sep 2010 20:45

Maksimalt o2 opptak vil du vanligvis ikke ikke klare å holde i mer enn 6 minutter.
Jeg tolker det dermed slik at høyt o2 er viktigst på "kort" langdistanseløping.

Kilde: http://www.brianmac.co.uk/vvo2max.htm

Eirik
Innlegg: 21
Registrert: 05 feb 2010 16:52

Re: o2 test og løpsresultater

Legg innav Eirik » 01 sep 2010 21:44

målte i mai, 90 kg og opptak på 56,5.
19.37 på 5 km og 1.40 på halv i år.

håper å gå under 1.40 i Oslo, har trent mer terskel + langturer (dog ikke i nærheten av mosjonisten sine distanser). målet er også å klokke inn på ca 87 kg (er 1,91 m)

Ukesopplegget mitt omtrent sånn:
man: 10 km, hurtig langkjøring eller langintervall på terskel

ons: intervall, vanligvis 1000, 2000 eller 600 metere.

tors: 10 km rolig 6 min/km

søn: ca 15 km rolig, mulig fartsøkning siste par km.

Noen som har noen formening om dette opplegget? Har ikke tenkt å øke mengden, egentlig...
Mål 2010: Sub 19.30 på 5 km, 1/2M sub 1,40 :)

tommer
Innlegg: 15
Registrert: 30 jul 2010 10:44
Sted: Vollen i Asker

Re: o2 test og løpsresultater

Legg innav tommer » 02 sep 2010 07:27

Følger selv programmet til Marius Bakken, og synes han har noen artige men utrlolig slitsomme økter som jeg innbiller meg jeg har fått mye igjen for. Eksempler:

- 30 min (i2) + 30 min (i3) + 30 min (i4) uten pauser imellom. Mistet 3 liter væske på en slik økt nylig...
- 4 x 9min der hver 9 min er delt opp tilsvarende.
- 30 x 1min, progresseivt økende

Etc.

Anbefaler deg å ta en titt på programmet hans, det er variert, godt forklart og motiverende, og kan sikkert tilpasses halvmaraton. Løp selv min første halvmaraton nylig, og knuste persen min på 10k de siste 10 km.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: o2 test og løpsresultater

Legg innav trygvan » 02 sep 2010 08:39

Eirik: Opplegget ditt er fint det. Du kunne evt bytte onsdags- og torsdagsøkta slik at du fikk en bedre veksling mellom de harde og de rolige øktene.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Eirik
Innlegg: 21
Registrert: 05 feb 2010 16:52

Re: o2 test og løpsresultater

Legg innav Eirik » 04 sep 2010 09:40

trygvan: takker :)
vet jeg burde byttet, men onsdagen er fellestrening så det går ikke.
Mål 2010: Sub 19.30 på 5 km, 1/2M sub 1,40 :)

Brukeravatar
timknut
Innlegg: 155
Registrert: 30 jan 2010 10:39
Sted: Ås
Kontakt:

Re: o2 test og løpsresultater

Legg innav timknut » 09 sep 2010 08:19

Vegar skrev:
Mort skrev:
Vegar skrev:På løp opp til 10 km tror jeg mosjonister har mest å hente på å forbedre O2-opptaket sitt. Det derfor det så mange ferske løpere som merker en stor fremgang når de starter med intervalltrening mener jeg. Det er jo også derfor mosjonister blir rådet til å trene sjeldnere, men mer kvalitet, kontra toppidrettsutøvere som løper rolig hundrevis av km i uka.


Det kommer nok an på...

For å bruke meg selv (mosjonistnivå) som eksempel, så hadde jeg liten framgang av å trene bakkeintervaller, til tross for at de utvilsomt forbedret mitt o2 opptak. Hadde trent mest sykling fra før av, og hadde heller dårlig løpsteknikk. Først da jeg begynte å trene intervaller på flat mark merket jeg stor framgang. Jeg tror det kommer av at jeg fikk mer fartstrening og dermed bedre løpsøkonomi, ikke av at intervalltrening på flatmark skulle ha noen vesentlig større innvirkning på o2 opptaket.

Har forøvrig aldri målt o2 opptaket mitt. Det kunne kanskje vært moro, men enn så lenge klarer jeg meg med en Coopertest i ny og ne.


Intervaller på flat mark skal ha like stor innvirkning på maks O2 som i motbakke, hvis ikke må du skru opp farta på flatmark ;-)

Jeg er også på mosjonistnivå og trener kun intervall på flat mark, nesten utelukkende på bane.


For å løpe fort, må flere faktorer være på plass: teknikk, løpsøkonomi, utholdenthet, mental styrke. De 3 siste trener man på et glimrende vis ved å løpe intervaller i motbakke. (løpsøkonomi trenes ved å... LØPE) Dermed får de fleste veldig bra utbytte av dette tror jeg. MEN, man må også øve på å løpe fort på flatmark, og da er testløp, konkurranser, terskel-intervaller, terskel-løp sikkert bra. MEN, får å øke O2-opptaket mest og lettest, er motbakkeintervaller mest effektivt, da man rekrutterer flere muskler, og man dermed lettere og raskere belaster hjertet optimalt.

Vegar løper kun intervaller på flatmark og har bra fremgang, men han er nok flink til å presse seg på treningene også, og får da god mental trening, samt at belastningen på hjertet blir bra!
Mål 2010: 10 km sub 37, 21.1 km sub 1:23, 1 srm: 11:30, 3 srm: 36:xx
http://www.timknut.wordpress.com TreningsBlog


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester