Tempo på maraton?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Linda
Sted: Røyken kommune

Tempo på maraton?

Legg innav Linda » 03 sep 2010 11:01

Seks uker til maratondebut. Jeg lurer fortsatt på hvilket tempo jeg skal løpe på maraton. Jeg vet at det skal være mye roligere enn halvmaratontempo, men jeg regner med at jeg kan løpe fortere enn mitt rolig-langtur tempo.
Rolig langtur løper jeg ofte i sone 1-2. Bør jeg legge maratontempo i sone 2? Skal jeg rett og slett regne km-tiden utifra forventet sluttid og justere underveis eller bare løpe på følelsen på at det er behagelig. Jeg merker at jeg løper veldig behagelig i sone 2 og at det føles mer som løping enn sone 1 som bare er sakte jogging. Jeg har litt lyst til å løpe uten klokke.

Kan dere skrive litt om deres erfaringer med tempovalg?

Linda

Brukeravatar
trygvan

Re: Tempo på maraton?

Legg innav trygvan » 03 sep 2010 11:24

Ja, jeg vurderer også å kommentere litt på det Runar Gilberg skriver om saken i siste kondis, men det får jeg evt ta etterhvert.

Erfaringa til meg og det virker som det er også mange andre, er at løpskalkulatorene, for eksempel McMillan, kalkulerer en litt for ambisiøs tid på maraton, spesielt når du debuterer på distansen. Det å benytte en løpskalkulator kan likevel gi en indikator på hvilken tid du kan forvente, og dermed også være et inspill til en plan for et løpsopplegg, men du må ta den med en klype salt. Personlig liker jeg å bruke pulsklokka i slike lange løp (i motsetning til Gilberg) for å kontrollere at intensiteten ikke er for høy - det er lett å bli overivrig, og farten kan det være vanskelig å styre etter synes jeg. Følelsen er gjerne god tidlig i løpet, og litt høyere fart - hva gjør vel det? tenker man gjerne. Med puls føles det for meg mer pedagogisk å tenke på at jeg har en gitt samlet totalbelastning som jeg tåler i løpet, og om intensiteten (indikert med puls) er høy tidlig i løpet (vanskelig å registrere på følelsen,fordi intensiteten uansett er lav) så er det lett å forstå at en må roe seg ned. I Stockholm maraton lå jeg på sone 2.8-2.9 i store deler av løpet og lyktes brukbart med det. Egentlig heter det vel at du skal kunne ligge på lav sone 3, men det hadde vært for høyt for meg i Stockholm. Du kan sikkert fullføre maraton helt uten klokke også, men hvorfor det? Hvorfor ikke benytte seg av de muligheten man har til å få indikasjoner? En god maratonopplevelse får du hvis du klarer å løpe rolig nok, kjenne dine egne begrensinger og roe ned så snart som mulig de gangene du blir ivrig.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 03 sep 2010 11:50

Jeg tipper at jeg kommer til å løpe et sted mellom 4:20 og 4:40. Ikkebasert på noen kalkulator, men basert på siste Göteborgsvarvet med 2:04 (i varmt vær). Da må jeg løpe ca. 1km/t raskere enn rolig langturtempo.
Etter HM siste helg har jeg fortsatt sår under brystene fra pulsbeltet, fordi jeg skyver den under BH-en og den trykker hardt ned. Derfor et ønske å løpe uten. Jeg kan sevlfølgelig bruke vanlig klokke og sjekke km-tiden, men jeg har en tendens til å bli mindre motivert når jeg ikke ligger på skjema. Men kanskje er det allikevel lurt for å sjekke at det ikke går for fort.
Etter hva du sier høres sone 2 riktig ut. Jeg tror jeg kan finne denne sonen uten pulsklokke.

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 03 sep 2010 12:40

Hei!

Dropp pulsbelte på maraton hvis den var sår under halvmaraton.
Utover det ønsker jeg deg lykke til og håper du får en fin og flott løpsopplevelse.

Hadde jeg vært deg så ville jeg ha kjørt denne "eller bare løpe på følelsen på at det er behagelig"
Du skal tross alt være ute i 4 timer.

Mest sannsynlig vil du oppleve at det er ikke "kondisen" det går på, men beina.

Jannicke
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Jannicke » 03 sep 2010 17:22

Hei,

Personlig bruker jeg ikke pulsklokke lenger hverken til trening eller i konkurranser. Jeg brukte pulsklokke i 6 år, men min preferanse utviklet seg til å bli kjent med kroppen ift hva som er det riktige tempoet knyttet til de målsettingene jeg har med treningsøkten eller løpet. I dag bruker jeg kun GPS-klokke og styrer tempoet mitt ved hjelp av forbrukt tid ift løpt distanse og hastigheten ved kontroll. I tillegg kjenner jeg på hvilke signaler kroppen sender ut ift hva jeg bør forvente ift det jeg søker å oppnå. For meg fungerer det langt bedre enn å bruke pulsklokke i tillegg-den er bare i veien. Metoden krever imidlertid en lang periode med tilvenning.
Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å avklare hvilke målsettinger du har med din første maraton. Er det kun å fullføre, eller ønsker du i tillegg å fullføre innen en bestemt tidsgrense? Når dette er avklart vet du hvilket tempo du behøver for å nå målsettingene dine-med tempo mener jeg minutter forbrukt per km løp. Min målsetting i mitt første maraton var å fullføre, men også i dette løpet hadde jeg samme tilnærming til gjennomføringen. I dag bestemmer jeg alltid sluttiden på forhånd i forkant av løpet og avklarer slik hvilket tempo som kreves for å nå denne målsettingen.
Mitt råd til deg som debutant på distansen er å legge til grunn et konservativt tempo innledningsvis, søke å finne en god løpsfølelse og evt justere tempoet litt opp etter 25-30 km. Jeg vet ikke hvor langt du har løpt ifm treningsøkter, men faren for stive ben/krampe og andre ubehageligheter øker sterkt de siste 10-12 km. Dette må også tas med i vurderingen ift fastsetting av tempo. Trøsten er at til flere maraton du løper til større muskulær utholdenhet utvikler du og ubehageligheter i form av krampe og stive ben avtar/forsvinner.

Lykke til med løpet.

Jannicke

Brukeravatar
tøfflus
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tøfflus » 05 sep 2010 19:25

Jeg liker å løpe på puls, men jeg bruker den selvsagt ikke blindt - mer som veiledende.
Du kan kjøpe sportstopper som du klipser pulssensoren på, jeg var selv plaget med gigantiske brannsår før. Ikke godt!!
Jeg vet ikke hvilken pulsmåler du har, her kan du se en som funker på polar sine.

Ville prøvd det om du syns det er fint å løpe etter puls. Som grunnregel kan du i alle fall løpe med minst like høy puls på maraton som du gjør på langturene dine, mest sannsynlig løper du raskere i konkurranse enn på trening - med samme puls. Du kan nok også gå et par slag opp, men det er smart å holde litt igjen i begynnelsen - hvis du vil til mål 8-)

LYKKE TIL!!
Bli med på intervalltrening (og langturer) i parken, helt gratis!
http://www.treningscamp.com
Parksprint andre søndag i måneden i vinter:
http://parksprint.blogspot.com

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 05 sep 2010 20:09

Joda, forstår det Linda. Høres ut som du har fornuftige tanker og at du dermed vil unngå den værste smellen (sliten blir du garantert uansett!). Lykke til!
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
torkelhf

Legg innav torkelhf » 12 sep 2010 21:56

Jeg har ikke noe bred erfaring med bruk av maratonkalkulatorer, men her er en som kjører negative split tider og gir deg en del gode råd på veien.
http://feelrace.com/fr.pl?id=oEh8i3Ur&th=_MARCO

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»