10km på maks uka før maraton?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
lassekn

10km på maks uka før maraton?

Legg innav lassekn » 07 sep 2010 13:51

Jeg hadde tenkt å løpe Hytteplanmila 16. oktober og Fredrikstad maraton 23. oktober, men har begynt å lure på om det er en særlig god ide. Jeg løp Fredrikstad i fjor, og har store planer om å løpe fortere i år. Samtidig kjenner jeg meg selv godt nok til å vite at jeg med stor sannsynlighet kommer til å gi alt jeg har dersom jeg løper Hytteplanmila (det ryktes jo at den er fin til å sette pers i). Er det nok med en uke å komme seg på? Jeg har løpt i snitt rundt 5-7 mil i uka i vår/sommer og tror formen skal være ganske ok. Innspill og teorier tas imot med stor takk!

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Re: 10km på maks uka før maraton?

Legg innav sodalo » 08 sep 2010 10:29

Såfremt du er helt skadefri mener jeg at en godt gjennomført 10km en uke før maraton bare vil være positivt. Kjør på!

ps er Fredrikstad maraton flat?

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 08 sep 2010 10:38

Bare husk at du totalt sett hviler nok de siste 2 ukene. Ifølge mine kilder skal du nestsiste uke før maraton trene 75% av det du pleier og siste uke 50% av det du pleier.

Brukeravatar
peera
Sted: Kongsberg

Legg innav peera » 08 sep 2010 15:55

sodalo skrev:ps er Fredrikstad maraton flat?

Ser ikke ut som den er helt flat. Her er høydeprofilen.

http://idrett.speaker.no/Downloads/5719 ... profil.pdf

Det er 3 runder hver på 14 km.

lassekn

Legg innav lassekn » 09 sep 2010 08:57

Takker for innspill, da satser jeg på Hytteplanmila på bånn gass uka før Fredrikstad.
Løypa i Fredrikstad er stort sett ganske flat, med noen småbakker her og der, men ikke noe veldig avskrekkende. Det er en ca 14km runde som løpes tre ganger, og på vei opp i Fredrikstadmarka er det en bakke som for meg var nesten flat på førsterunden, litt bratt på andrerunden, og stupbratt på tredjerunden ;) . Ellers er det ei løype som jeg likte godt, fordi hver runde avsluttes på turveier (grus) i marka, noe som var en deilig avveksling fra asfalt og bilvei på første del av runden (pluss at det er ingen som hører deg når du står langt inni skogen og banner med krampe i begge beina). Jeg vil anbefale løpet på det varmeste: hyggelig, tilbakelent atmosfære, ypperlig oppvarting, og tidenes styggeste ølkrus (?) i deltakerpremie. Helt konge!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»