Hva er deres hvile- og makspuls?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Endorfina
Sted: Oslo
Kontakt:

Hva er deres hvile- og makspuls?

Legg innav Endorfina » 09 sep 2010 09:05

Jeg trener etter puls på cycling-timene på treningssenteret.
På de hardeste intervalltimene kommer jeg bare såvidt over 170 i puls. Jeg synes det høres så lavt ut.
Hva sier dette tallet? At jeg burde kunne klare å presse meg enda høyere opp? Klarer man å nå høyere puls ved f.eks. løping?
Eller er det bare veldig individuelt, uavhengig av hvor godt trent man er eller ikke?
Trenger en liten pulsleksjon.

Brukeravatar
trygvan

Re: Hva er deres hvile- og makspuls?

Legg innav trygvan » 09 sep 2010 09:33

Hva er alderen din?
Normale formelen 220-alder har du sikkert hørt. Det skal være nokså store individuelle forskjeller i tillegg. De jeg snakker med har ofte en litt høyere makspuls enn det formelen skulle tilsi. Jeg regner min for å være 198 etter å ha målt 196 på klokka, samt at vediene på løp og trening da også samsvarer godt med en slik makspuls. Hvilepuls har jeg ikke sjekka i det siste, men den pleier å være rundt 43. Med denne makspulsen så ville 170 være ca 85% for meg, og jeg kommer normalt høyere opp på intervalltrening (gjerne 180 og litt over).

Når det gjelder pulsforskjell på sykkel og løping, så kan det være at du kanskje kan nå et høyere maksnivå på løping, men jeg har absolutt inntrykk av at sykkeløkter er undervurdert -kommer lett opp i sone 2-3 på disse, og trøingen er nokså jevn, ikke så variabel som enkelte skal ha det til. Tror ikke du skal ta en noe lav pulsverdi så tungt, sannsynligvis har du bare en litt lav makspuls. Tror ikke pulsnivået avhenger i særlig grad av hvor godt trent du er.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Endorfina
Kontakt:

Legg innav Endorfina » 09 sep 2010 10:07

Takk for nyttig info!Interessant det her :)
Jeg er 31, så det stemmer ikke akkurat helt med formelen. Eler det vil si, nå har jeg jo aldri tatt en makspulstest.. Jeg måler pulsen nå, sittende, og den er 48-50.

Så lav makspuls trenger ikke si noe om kondisjon/hvor godt trent man er. Men sier den at man har mindre yteevne? Er det gjort noe statistikk på toppidrettsutøvere, om de har generelt veldig høy makspuls f.eks.?
Sist redigert av Endorfina den 10 sep 2010 12:20, redigert 1 gang totalt.

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 09 sep 2010 10:22

Endorfina skrev:Takk for nyttig info!Interessant det her :)
Jeg er 31, så det stemmer ikke akkurat helt med formelen. Eler det vil si, nå har jeg jo aldri tatt en makspulstest..

Så lav makspuls trenger ikke si noe om kondisjon/hvor godt trent man er. Men sier den at man har mindre yteevne? Er det gjort noe statistikk på toppidrettsutøvere, om de har generelt veldig høy makspuls f.eks.?

makspuls er genetisk betinget og om den er høy eller lav betyr ingenting (om man ikke desperat forsøker å bortforklare doping eller å hause opp idiotdietter).

Man sies å tape ett hjerteslag hvert år. Godt trenede utholdenhetsutøvere tenderer til å ikke miste dette hjerteslaget, etter hva jeg har forstått

Fall i hvilepuls (minimumspuls) og ikke minst hvor fort hjertefrekvensen faller i pauser eller etter en økt er det som er interessant

for øvrig opplever jeg selv sykling som en anstrengende treningsform, hvor jeg må være veldig konsentrert for å klare å kjøre hardt nok til å holde meg i det som kan kalles treningssone så lenge det er flatt (for ikke å snakke om nedover). Med spinning er dette riktignok mye lettere, men jeg mangler likevel sykkelmuskulatur til å kunne kjøre hardt nok til at det blir noe trøkk utav det sammenlignet med en hard løpeøkt
Sist redigert av workingclasshero den 09 sep 2010 16:23, redigert 1 gang totalt.

EspeN

Legg innav EspeN » 09 sep 2010 10:29

Jeg har et godt "spekter" men får neppe utnyttet det noe særlig.

Maxpulsen jeg selv har målt er under hytteplanmila og til 194.. Jeg har vært på 193 noen ganger før også men dette er vanvittig høyt til å være meg.
Over 180 i puls hos meg = "all systems shutting down"

Hvilepulsen min målte jeg i dag tidlig til 36, men laveste jeg har målt den er 33. Den ligger som regel på mellom 35-37. Kan også nevne at jeg har nok genetisk lav hvilepuls da den var på lavere delen av førti tallet når jeg var helt utrent også.

Akkurat nå trener jeg uten pulsbelte og trives med det. Bruker bare pulsbelte til å ta hvilepulsen for å sjekke om jeg er "restituert" eller har sykdom i kroppen.

Endorfina
Kontakt:

Legg innav Endorfina » 09 sep 2010 10:48

Som jeg forstår det rett, så vil makspulsen sakte synke etter hvert som man får bedre kondisjon.
(det må da føles demotiverende, når det er tyngre og tyngre å nå opp til høye pulstall?)
Eller er det kun hvilepulsen som synker?
Og et tegn på god kondisjon er at pulsen går raskt ned etter et drag?

Mange spørsmål, men lærerik tråd! :)

arnekri

Legg innav arnekri » 09 sep 2010 12:30

Den formelen er i beste fall retningsgivende. Jeg har max på 208, og fyller 40 i år. Hvilepuls 45. Arne K

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 09 sep 2010 14:30

Endorfina skrev:Som jeg forstår det rett, så vil makspulsen sakte synke etter hvert som man får bedre kondisjon.
(det må da føles demotiverende, når det er tyngre og tyngre å nå opp til høye pulstall?)
Eller er det kun hvilepulsen som synker?
Og et tegn på god kondisjon er at pulsen går raskt ned etter et drag?

Mange spørsmål, men lærerik tråd! :)

Det er kun hvilepulsen som synker, makspulsen kan ikke trenes til å bli hverken høyere eller lavere. Grunnen til at hvilepulsen synker når man er i bedre form er at (kondisjons)treningen styrker hjertets evne til å pumpe blod (slagvolumet), dermed kan hjertet pumpe samme mengde blod som tidligere på lavere frekvens.

Og ja, det er et tegn på god kondisjon at pulsen går raskt ned etter et drag.

Brukeravatar
Siri
Sted: Oslo øst

Legg innav Siri » 09 sep 2010 16:00

Godt å se at folk kan sin fysiologi her! :-)

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 09 sep 2010 20:22

maks 186
Syre 173 :-)
hvile 45-47 en plass.

40 år gammel

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»