Hva er deres hvile- og makspuls?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
geraldo
Innlegg: 21
Registrert: 29 des 2010 15:03
Sted: Dokka

Re: Hva er deres hvile- og makspuls?

Legg innav geraldo » 19 jan 2011 22:14

Ian skrev:Verdens klasse spør du meg!!
Jeg trener mellom 10-20 timer hver uke, miniumpuls 44.


Det er bare så jævlig synd at det ikke deles ut medaljer for stort pulsgap 8-)
Hvor blir det egentlig av gapet?
Person 1: Makspuls 186, hvilepuls 62. Forhold 3:1.
Person 2: Makspuls 192 , hvilepuls 32. Forhold 6:1.

Siden disse utøverne kan være like raske langdistanseløpere - hvordan er det mulig? Vil minuttvolumet eller fyllingsgraden i hjertet være så forskjellig? Vi må jo anta at forbrukt VO2 er tilnærmet likt dersom utøverne er omtrent like tunge. Eller henger det sammen med at hjerneaktiviteten til person 2 er heller laber i hviletilstand? :?
-El toro Geraldo-

Brukeravatar
alfton
Innlegg: 48
Registrert: 25 aug 2009 10:35
Sted: Narvik

Re: Hva er deres hvile- og makspuls?

Legg innav alfton » 20 jan 2011 15:54

Min maks puls er 199. men har rimelig høy hvilepuls denne mellom 60-65. Men nu kan det jo hende jeg er krappy form som gjør at hvilepulsen min ikke er noe lavere..
Mvh Alf Tonny Bätz

mikeb
Innlegg: 4
Registrert: 18 jan 2011 12:43

Re: Hva er deres hvile- og makspuls?

Legg innav mikeb » 23 jan 2011 22:20

46 år

max 181
terskel 145
Hvilepuls 50
på natta 43-46

Ole Richard
Innlegg: 3
Registrert: 10 aug 2010 18:17

Re: Hva er deres hvile- og makspuls?

Legg innav Ole Richard » 25 jan 2011 08:04

Endorfina skrev:Jeg trener etter puls på cycling-timene på treningssenteret.
På de hardeste intervalltimene kommer jeg bare såvidt over 170 i puls. Jeg synes det høres så lavt ut.
Hva sier dette tallet? At jeg burde kunne klare å presse meg enda høyere opp? Klarer man å nå høyere puls ved f.eks. løping?
Eller er det bare veldig individuelt, uavhengig av hvor godt trent man er eller ikke?
Trenger en liten pulsleksjon.


1) tallet isolert sett ingenting, utover at du har 170 i puls på gitt tidspunkt, uten at du samtidig vet makspulsen din og evt puls på anaerob terskel.

2) jo fler muskler man tar i bruk, jo "lettere" er det å presse pulsen opp. Det er nok ikke gitt at makspulsen øker; men anaerob terskel vil for mange være høyere når man løper eller står og sykler, enn når man sitter og sykler.

3) en protokoll for test av makspuls:
sykle 20 min oppvarming
kjør 3*3 minutter, hvor du på intervall nr 2 skal være nær makspuls på slutten. Det siste intervallet kjører du til maks på siste minuttet.

Mange treningssentre bistår med makspulstester. Merk at man skal være uthvilt før slik test, og at det er *vondt*. Maks er maks.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester