Side 4 av 5

Re: The alfton man is back

Lagt inn: 21 aug 2014 12:02
av alfton
Hærlig og være tilbake igjen, treningen går faktisk utmerket nu, har klart og holde meg skadefri ikke minst. Og har lært meg og ta fri dager.
En viktig faktor for skadefri bein, er nok at jeg denne gang har holdt meg unna asfalt, og kun holdt meg til terreng.

en løype på 6 km frem og tilbake, der det starte med kraftig oppoverbakke.

en gylden regen utenom konkuranse er at jeg går opp lengre bakker, og går ned lengre bakker (greit nok at man ikke blir flink og spring nedover), men er heldig overbevist om at nedoverbakkene ødelegger mine bein.

jeg er nu nede i 37.40 på 6 km i terreng. Jeg legger opp til og skal klare og slå den tiden med 3-4 sekunder hver gang jeg kjøre testløp på runden.
Ellers kjøre jeg turen uten noe form for noe press på bedring av tid. Generelt er løpepulsen min høy, gjennomsnitt er 170 på disse turene. Satser på at dette til neste år skal bli noe lavere.

Treningen variere jeg med langturer og interval trening.
langturene er ikke mer en enn på 42 min med intensitet, satser på at til neste år er dette på 1 time.

intervalløktene er 4x4 på tredemølle, syns det er enklere, pluss at jeg da har lagt opp til 4x4 baser musik. Det er verd og nevne at da jeg starte på interval øktene på tredemøllen var farten på 9.8 km. (første økta, va rimelig dauv etter den økta)
har nu fått opp farten til 12.2, og hver 14 dag øker jeg med 0.2.

om 3 uker skal jeg løpe min første konkuranse (dessverre er dette på asfalt). Skal informere hvordan det går.

Re: The alfton man is back

Lagt inn: 22 aug 2014 09:35
av Einar
Dette blir bra. :-)

Re: The alfton man is back

Lagt inn: 01 sep 2014 17:32
av alfton
fikk presset opp farta til 12.5 idag, det kosta litt pust og pæs. Men skal sies at det er fint og ha fått en trenings kammerat som pushe deg litt når det butter i mot.

nu nermer det seg min første forsøk på og løpe konkuranse.

Testet løypen jeg skal spring. Den er 8 km lang, testtiden ble på 49.30 min.
Da kjørte jeg rolig med puls rundt 150 på 6 km av løypen, mot slutten økte jeg litt på. '
På slutten av løypa kun oppoverbakke, så puls på slutten va 189.

Første konkuranse er måle og slå tiden. Hvor mye får tiden vise.

Hærlig og være tilbake i form igjen.;)

mvh Alf Tonny

Re: The alfton man is back

Lagt inn: 06 sep 2014 22:56
av Bjørn Fra Land
Bra! Fortsett først og fremst å kose deg med treninga Alf Tony. Framgangen kommer nesten av seg selv. ;)

Re: The alfton man is back

Lagt inn: 26 sep 2014 10:30
av alfton
Da har jeg hatt min første konkuranse gjennomføring etter oppstart trening siden mars.

en løype på 8 km, med sleipte løypeforhold, ble tiden 44.30
hadde en gjennomsnittspuls på 177, og en maks på 193 (løypa har 700 meter motbakke inn til mål), en nermere nær døden opplevelse har jeg knapt før hvert borti.

polar klokken mene min terskelpuls skal være 182, og dette var jeg over i 7 min av løpet.

Sier meg fornøyd med gjennomføringen.

Livet er hærlig dere!!!

Re: The alfton man is back

Lagt inn: 17 okt 2014 17:38
av alfton
treningen går utmerket for tiden, har ikke hatt noe motgang enda, men regner med det en dag vil komme en liten stagnering i treningen.

trening gjøres på følgende vis.

3 ganger i uken, mandag, onsdag, fredag.

mandagen og fredagen er det interval 4x4. med opp mot 90% av maks. Har nu fått opp farten til 13.
onsdagene kjøres det langkjøring, der jeg ligger på 70-80% av maks.
ny bestetid på langkjøring løype ble slått på onsdag med ny tid 37.20 (6 km løypa)
Så lenge det er framgang og se, så regner jeg med at treningen som gjøres er riktig for min kropp.

har en trivelig helg dere.

Re: The alfton man is back

Lagt inn: 09 des 2014 11:24
av alfton
Det måtte jo skje før eller siden, framgangen i farten har stagnert litt, fikk gjennomført 2 treninger på 13 i fart på tredemølle. Fikk forkjølelse, og noe halsonde. Farta ble redusert til 12.3. Fikk en liten opptur i går da jeg kom opp på 12.5 igjen. pulsen va skyhøy, 192 på siste draget. Setter et mål om og skal klare og få farten til 13.5 til sommeren.
Ellers går det veldig bra med treningen. Virker som om at jeg har funne rett resept til og holde meg skadefri, og ikke overtrent.

Ønsker med dette en riktig god jul, og nyttår.

Re: The alfton man is back

Lagt inn: 16 jan 2015 09:17
av alfton
hei og hå, godt nytt år folkens.

Slenger like greit inn en status oppdatering på treningen.
klarte og holde litt aktivitet i jula, men ble dessverre forkjølt.
Ble nok en pause på 7 dager. Det merktes litt på formen, har stoppet litt opp på farten og sliter litt med og få økt farta, står fortsatt litt fast på 12.5 km på 4x4 intervall. (mulig jeg må redusere målet og klare 13.5 til bare 13 til sommeren)
Alikavell va nok en liten pause bare bra, og holder meg heldigvis skadefri enda.
Mistenker også sommer da jeg sprang ute en del, fikk en liten boost på intervalene.

intervalløkt i dag 12.5 km/t

førstedraget 175, ned til 140
andredraget 182, ned til 142
tredjedraget 186, ned til 143
fjerdedraget 188.

har endret vanene til og trene klokken 06.50 på morran to av øktene. Lankjøringene er av middels hard økt. går ikke over 170 i puls på de.

Så får vi se, jeg har som mål og skal slå min gammle tid på 32 min andrevannet til sommeren. Noen jeg trur jeg skal klare.

Re: The alfton man is back

Lagt inn: 16 jan 2015 17:13
av NorwegianRunner
Hei Alf Tonny!


Jeg er ny på forumet her, men ser jo at du er en gjenganger gjennom flere år. Virker som om du akkurat er i ferd med å trene deg opp igjen etter et avbrekk også?

Ser ut som om forumet er litt dødt her inne, så det er fint å se at det er liv i noen. Lykke til med trening mot målene dine! :D

Re: The alfton man is back

Lagt inn: 13 mar 2015 09:30
av alfton
Takk NorwegianRunner

da har jeg 1 års jubileum. Har hatt kontinuitet i treningen. Har ikke brøyta på, og for noen vil det kanskje se ut som at jeg står litt på stedet hvil angående framgang, men framgang vil vel etterhvert komme. Så lenge man syns at treningen er noe lystbetungt.
Målet med og komme opp på 13 tallet under intervaller har jeg nok møtt en liten vegg som jeg må over. Er stabil på 12.5, men har puls på 190 på sistedraget. Fikk tips at og gjøre noe styrkeøvning på beina (utfallsøvelse) med litt vekter, som vil til slutt bidra til bedre løpsøkonomi, tiden vil vise.
Kjøre fortsatt samme stil på trening. 2 intervall økter i uka, og en rolig langkjøring. Gleder meg til vår og sommer, da blir det litt mer ute i skog og mark igjen.