Mosjonisten klar for 42K

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
kairj

Mosjonisten klar for 42K

Legg innav kairj » 17 sep 2010 16:03

Hei,

Jeg har fulgt forumet her en stund nå og fått med meg en del gode råd og tips. Jeg er mannlig mosjonist på 33 år og ingen ambisjoner (enda) utover å fullføre Oslo maraton på ca 4:30.
Er vel ikke så mye mer å ordne på uka før Oslo maraton, men 2 spørsmål har jeg likevel. Først litt om motivasjonen og veien min hittil :)

Med stor iver satte jeg igang med prosjekt "Opp av sofaen" i april iår. Lenge har jeg tenkt at Oslo maraton må være noe for meg, men først iår tok jeg det til meg. Etter (nølende) påmelding jogget jeg med forsiktige steg noen få kilometer med tilbudsjoggesko fra XXL. Kunne raskt konstatere det jeg mistenkte, at formen hadde gradvis svekket seg de siste 10 åra. Vet ikke hva som var værst, skoan eller formen. Uansett har begge blitt bytta ut, og nå er jeg i relativt god form og har funnet ett par sko som skal ta meg gjennom Oslo's gater.

Mange her ville kanskje sagt at ett lite halvår er litt dårlig tid til å trene seg opp fra utrent til OK maratonform. Jeg kan nok være enig, men for meg har veien vært målet. Den eneste måten jeg kunne komme iform på var å sette meg et urealistisk mål der jeg faktisk var nødt til å yte noe for å komme i mål. Yte har jeg gjort, og om jeg kommer i mål gjenstår vel å se.

Jeg har lest høy og bredt om treningsprinsipper, løpeteknikker, skader, ernæring, utstyr og det ene og det andre. I praksis har jeg vel fulgt det som føles naturlig etter eget hode, og det jeg har hatt tid til iforhold til familie. Har fokusert på å løpe langt/lenge med baktanke om at skal du bli flink til å løpe langt så må du øve på å løpe langt. Har løpt 4-5 mil i uka de siste ukene og føler at det er nok (egentlig beina som sier at det er nok). Har vært veldig fokusert på å ikke overdrive treninga med tanke på skader.

Så mine 2 spørsmål:
- Hva spiser dere siste uka før maraton? Ikke at jeg kommer til å legge om kosthold eller gå på diett, men hva er det viktig at jeg spiser (hvilket lager må jeg fylle opp)?
- Har dere tips til hvordan jeg unngår at svetten renner inn i øynene. Svært irriterende til tider og vondt etterhvert. Pannebånd er utelukket. Håndleddssvettetørkebånd(?) er påtenkt. Synes jeg har lest at noen smører vaselin på øyenbrynene?

Fortsatt litt over en uke igjen og det blir noen turer til før den store dagen. Jeg gleder meg virkelig, og er klar for ett psykisk/fysisk kick og slit av dimensjoner.

Vi sees!

PS! Grunnen til at jeg nå kaller meg mosjonist er at jeg for 2 uker siden for første gang dro på meg en løpetights. Da følte jeg meg skikkelig seriøs :) Men den var utrolig god å løpe i da..

EspeN
Sted: Oslo

Re: Mosjonisten klar for 42K

Legg innav EspeN » 17 sep 2010 18:40

Hei!

Jeg har løpt 2 maraton med caps og 1 uten.
Fordel med caps er at du slipper svette i øynene. Før løp jeg alltid med caps uansett, men nå har jeg startet å løpe litt uten. Da bruker jeg vaselin, men det er ikke så bra som caps.

Dropper caps når det er varmt, men har bestemt meg for å bruke caps igjen på Oslo Maraton.

Når det gjelder mat, eneste regel jeg følger er å spise pasta dagen før og på raceday.
Største feilen jeg gjor uka før min første maraton var å spise for mye uka før og følte meg sluggish på startstreken.

Lykke til og håper du får en fin tur . Det har jeg planer om ivertfall

largo

Legg innav largo » 18 sep 2010 20:06

Imponerende med maraton etter så kort tid! Man det er vel bare å beine i det. Har litt lyst på en halv selv, men vet ikke om jeg har guts nok..

Lykke til hvertfall, og kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan det gikk!

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 18 sep 2010 21:24

largo skrev:Imponerende med maraton etter så kort tid! Man det er vel bare å beine i det. Har litt lyst på en halv selv, men vet ikke om jeg har guts nok..

Lykke til hvertfall, og kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan det gikk!

Det er klart du har Largo!!!
Har du klart å løpe 10km i strekk uten pause? Ja, da er du klar for en halvmaraton!
Du vil kjenne litt smerte på sluttem, men du verden hvor godt pilsen smaker etterpå!

Jeg løp min første halve og uka før klarte jeg 10km med litt pes!

largo

Legg innav largo » 19 sep 2010 00:34

10km går greit, om enn noe sakte. Stabilt rundt 50 min, kanskje ned mot 48-49. Men helst 51.. Får håpe på ned mot 45 i løpet av høst og vinter. Hadde vert gøy å klart 21km. Får prøve med dobbelrunde en kveld, og se hvordan det går..

Forøvrig, takk for en flott og inspirerende blogg!

sarahmucho

Legg innav sarahmucho » 19 sep 2010 07:03

Hola Buen dia, solo para decir hola Abajo, Justo también quieres para compartir ideer i Nuevo Aqui y aprender Algo gjort

Nuevo en Todos Usted,

,,,:) Estancia Segura en Todos

:ugeek:

august

Legg innav august » 19 sep 2010 07:51

Vaselin ved øyebryn er et fint tips, og bedre enn ingenting. Ellers liker jeg å bruke sportsbriller, under forutsetning av at de er skikkelig foret øverst. Da beskyttes du mot både svette og støv. Om brillene ikke er tette nok i toppen, blir det imidlertid et lite hel...., for da renner svetten på glassene.

Når det gjelder mat, er det sant som Espen sier: litt pasta eller lignende dagen før er fint, men ikke propp deg stinn på noe som helst. Da er det langt bedre å legge opp en god plan for næringsinntak underveis.

Onyx

Legg innav Onyx » 19 sep 2010 09:04

Har selv ikke prvøvd å løpe maraton, så jeg begrenser mitt svar her til en lykkeønskning til trådstarter! Imponerende oppstandelse fra sofaen!

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 19 sep 2010 17:17

Hei.

Det var et ambitiøs mål du hadde å fullføre et maratonløp med så kort forberedelse. Men noen ganger trenger man et ambitiøs mål for å få nok motivasjon til å trene. Jeg har det samme målet som deg, bare et par uker senere i Amsterdam. Min vei har antagelig vært enklere, siden jeg allerede var i form til å løpe HM i mai og har også løpt en god del før det. Jeg løper nå mellom 6 og 9 timer per uke og jeg kan si at jeg begynner å gå godt lei av å trene på ukerdager, nå at dagene blir kortere. Det blir så mye stress å løpe rett hjem fra jobben. Jeg foretrekker å slappe av en stund og løpe sent på kvelden. Men liker heller ikke så godt å løpe i mørke på de dårlige veiene vi har der jeg bor. Langturen i helgen er heldigvis fortsatt lystbetont. I dag løp jeg igjen en 3 timers tur og det føltes helt OK og jeg kunne lett ha løpt lengre. Det gir leet selvtillitt. Jeg er spent på hva sluttiden blir. Vi hjemme tror det kan bli alt mellom 4:20 og 4:40. Nå er det 2 uker igjen med hard trening, deretter tapering og det gleder jeg meg til.

Til spørsmålet: jeg bruker buff, sammenbrettet til 4 lag. Hvis jeg løper uten den, bruker jeg skorteermen til å tørke bort svetten. Men jeg vurderer nå å skaffe meg et gammelsdags svettebånd for rundt armleddet. Jeg forsøkte i dag med en buff rundt armleddet, men den absorberte for dårlig. Men jeg følte i dag at buff rundt pannen fungerer bra mot svette i øyene. Nå er det bare overleppen som må tørkes.

Lykke til i Oslo. La oss håpe på 10 grader og oppholdsvær.

Linda

largo

Legg innav largo » 20 sep 2010 07:50

kairj skrev:PS! Grunnen til at jeg nå kaller meg mosjonist er at jeg for 2 uker siden for første gang dro på meg en løpetights. Da følte jeg meg skikkelig seriøs :) Men den var utrolig god å løpe i da..

Tightsen er en milepæl. Nå finnes det ingen alternativ ;)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»