Mosjonisten klar for 42K

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
bemex
Sted: Trondheim

Re: Mosjonisten klar for 42K

Legg innav bemex » 28 sep 2010 10:31

Einar skrev:
bemex skrev:
Einar skrev:Så vidt jeg vet var det bare en stakkar som sprakk i Oslo(4-timersgruppa).

3:15 fartsholderen sprakk som det holdt. Jeg løp på 3:19 og passerte han 3KM før mål. Ryktene sier han klarte ca. 3:30.

Han løp også hele veien alt for fort.

Uff da... Burde kanskje vært to fartsholdere som løp en runde hver på de kjappeste tidene... Han på 3:00 kom ihvertfall inn på imponerende 2:59 og det er søren ikke verst :-)

Hadde kanskje vært noe...på en annen side som du sa tidligere alle selv gode løpere kan ha en dårlig dag.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 28 sep 2010 10:46

Vel at han kom inn på 2:59:30 er greit nok, men han løp inn alene etter hva jeg har hørt.
Han ble nok litt ivrig fordi de passerte meg etter 27km og da hang det kanskje 30-40 personer på han.
Alle disse mistet han etter hva jeg har hørt. Han lå an til en mye bedre tid enn 2:59:30 og må ha slakket ned veldig mye siste kilometerne for å komme på 2:59:30.

Jeg så en jeg kjente ved container greiene, han andre karen løp på 2:58 og han lå par hundre meter BAK 3:00 ballongen og dette var bare noen få km fra mål.

Men uansett bra jobba da, bedre at han kommer litt for tidlig enn litt for sent.
Vanvittig credz for å løpe 42km som 3 timers fartsholder uansett.

Hørte også at en fartsholder på 4 timer og en fartsholder på 2timer eller rett over sprakk :)

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 28 sep 2010 10:48

Jeg skal løpe først om 3 uker i Amsterdam.

Men takk for svaret, Einar. Det var interessant å høre hvordan det fungerer. Med en halvtimes margi i forhold til normal sluttid bør man i normal form ha gode forutsetninger for å fullføre på riktig tid. Selvfølgelig er det mennesker det er snakk om og resultatet kan variere. I Amsterdam skal de ha 2 pacere per tid. Det bør det litt flere mennesker og de har flere å velge mellom.

Men allikevel tror jeg for min del at det kan være greit å løpe i mitt eget tempo. Vi får se. Håper på 4:20 - 4:30.

Linda

Legg innav Linda » 28 sep 2010 10:50

EspeN skrev:Hørte også at en fartsholder på 4 timer og en fartsholder på 2timer eller rett over sprakk :)

Det er ikke lett å finne fartsholde på 2 timer eller rett over på maraton. ;)

Dexter

Legg innav Dexter » 28 sep 2010 11:27

Hva er poenget med at paceren løper? Han kan da like gjerne sykle? Mye lettere å holde nøyaktig fart. Poenget med paceren er vel ikke at han skal gjøre det bra? Sikkert mange fler som ville stilt som syklist.

Han kan stå på skateboard for min del så lenge tiden holdes.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 28 sep 2010 12:16

Dexter skrev:Hva er poenget med at paceren løper? Han kan da like gjerne sykle? Mye lettere å holde nøyaktig fart. Poenget med paceren er vel ikke at han skal gjøre det bra? Sikkert mange fler som ville stilt som syklist.

Han kan stå på skateboard for min del så lenge tiden holdes.

Det gjor de faktisk på maraton Grand Canaria. Var det en syklist som sykla med 3:00 flagg som folk lå bak. Slang meg på han selv og løp halvmaraton på 1:29:21 men skulle heldigvis bare løpe halvmaraton :)

Tror kanskje oslo maraton har noen for trange passasjer til at sykkel kan brukes og for mye folk. Hadde kanskje fungert på maraton, men neppe på halvmaraton.

Linda

Legg innav Linda » 28 sep 2010 12:17

Det er vanskelig å ikke sykle for fort. Så snart du gjør et tråkk, kjører du 20 km/time. Det blir en veldig uregelmessig fart, siden du hele tiden må holde pedalene stille for å senke farten igjen.
Jeg har syklet ved siden av en løper og snakker av erfaring.

Dexter

Legg innav Dexter » 28 sep 2010 12:26

Linda skrev:Det er vanskelig å ikke sykle for fort. Så snart du gjør et tråkk, kjører du 20 km/time. Det blir en veldig uregelmessig fart, siden du hele tiden må holde pedalene stille for å senke farten igjen.
Jeg har syklet ved siden av en løper og snakker av erfaring.

Jeg ser den og ser også det med trange passasjer her og der, men mener nå allikevel at det tross alt må være lettere å sykle (trille) veldig rolig på en flat løype enn å løpe som en del av gruppa. Sykkelen har da bremser...og svært høye gir man tråkker raskt rundt uten særlig fartsøkning...

Sykkelen kan også lett montere en computer som gir nøyaktig behov for jevn fart. Syklisten trenger jo da ikke en gang følge med på gruppa, bare se på måleren på styret.

Ja, dette synes jeg var en god ide

Linda

Legg innav Linda » 28 sep 2010 13:50

Løpere kan også bruke GPS eller pulsklokke med fotbrikke som viser farten. Jeg antar at pacerne bruker dette. Ellers er det umulig å vite hvor fort du løper presis, annet enn å ta mellomtiden på basis av km-skiltene.

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 28 sep 2010 14:11

fartsholderen er jo en deltaker i løpet formelt sett, så da må han/hun løpe. Selv synes jeg det er dodgy nok med fartsholdere som det er, om det ikke skulle vært folk som ikke engang deltok i løpet som holdt farten.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»